|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Opvoeder misbruikte jarenlang tien gehandicapte kinderen
Het openbaar ministerie heeft tien jaar cel en een terbeschikkingstelling van de regering gevorderd voor een 40-jarige man uit Kruibeke, die vroeger opvoeder was in het dienstverleningscentrum Sint-Jozef in Antwerpen. Hij misbruikte daar volgens de procureur tien motorisch en/of mentaal gehandicapte jongeren.
De moeder van één van de slachtoffers diende in oktober 2008 klacht in. Haar dochter, die in het internaat van Sint-Jozef verbleef, was aangerand en verkracht door de beklaagde. Het meisje vermoedde ook dat ze niet de enige was. Het onderzoek bracht nog negen andere slachtoffers naar boven. De feiten waren eind 2005, begin 2006 begonnen. Seks met meisjes De beklaagde ging altijd op dezelfde manier te werk: hij overlaadde zijn slachtoffers met complimentjes, gaf hen knuffels en testte dan hoe ver hij kon gaan. Met enkele meisjes kwam het tot seksuele betrekkingen, bij anderen beperkte het misbruik zich tot aanrakingen aan de borsten of de geslachtsdelen. Ze mochten niets zeggen van hem en sommigen werden ook bedreigd. Op het instituut had niemand iets in de gaten. In behandeling De opvoeder, die getrouwd is en drie kinderen heeft, zat een maand in voorhechtenis en volgt momenteel een behandeling. Zijn advocaat voerde geen betwisting over de feiten. Hij vroeg de rechtbank om een straf met uitstel, gekoppeld aan voorwaarden. Sint-Jozef en de ouders van vijf slachtoffers stelden zich burgerlijke partij en eisen schadevergoedingen. Het vonnis volgt op 13 april. Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...-kinderen.dhtml Bespreking: Wanneer ik dit artikel zag, wilde ik het eerst nog niet posten omdat ik dacht, dat Shana (Belgen opgepakt na mishandelen zwakbegaafde) dit al gepost had. Helaas was dit niet hetzelfde artikel. Het is weer een artikel over een andere gruwel! Telkens opnieuw verschijnt er een artikel over: "Leerkracht mishandelt..., lerares gaat over de schreef, Opvoeder verkracht..." enzovoort. Hebben zij dan een andere (gruwelijke) soort pedagogische didactische vorming gehad ofzo? Leerkrachten en OPVOERDERS (het woord zegt het zelf) zijn er toch voor kinderen om ze een goede opvoeding te geven. Niet? De dader van dit artikel vind ik dan nog eens zo laf. Het zijn gehandicapte kinderen. Zij hebben in het algemeen nog veel minder besef van wat er gebeurd. Stel je voor, bij een fysieke handicap, cognitief zijn de kinderen in orde (dus weten wat er gebeurd) maar kunnen niet handelen omdat ze bijvoorbeeld niet kunnen spreken. Daar heeft de dader (zoals in het filmpje op www.demorgen.be ook getoond wordt) natuurlijk het minste schrik van. Ik vind het echt zo schandalig dat er zo'n misbruiken worden gedaan en dat de school niets door heeft. Want ik neem aan dat dit op school zelf gebeurd is, omdat er vermeld word dat ze niets tegen de rest mogen zeggen. En er wordt niets van buitenaf vermeld. Waar zit zijn rechtvaardigheidsgevoel, waarden en normen, ethiek, zelfs zijn vadergevoel! Hij heeft zelf kinderen! Als zijn driften toch zo hoog zijn, ga dan naar de andere kant van Antwerpen! Maar misbruik geen kinderen of eender wie!