|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Bedrieglijke bankpraktijken: of wat had U gedacht?
,,Banken misleiden consument''
BRUSSEL - De banken KBC-CBC, Fortis en Dexia proberen in hun reclame bewust de consument te misleiden. Dat zegt Test-Aankoop. De consumentenorganisatie heeft vier reclameboodschappen, die de banken gebruiken om hun beleggingsproducten aan de man te brengen, aangeklaagd bij de Commissie voor het Bank- en Assurantiewezen (CBFA), de commissie die erover moet waken dat de reclame de spaarder niet om de tuin leidt. De slogan van Fortis ,,2 keer 5%, zonder zorgen?'' neemt een loopje met de waarheid. De kans is volgens Test-Aankoop heel klein dat een belegger spontaan kan inschatten dat het product waarvoor hier reclame wordt gemaakt, over een periode van acht en een half jaar wellicht slechts een nettorendement van 0,8 % zal opbrengen. De analisten van Budget Week hebben becijferd dat de kans waarbij dit scenario zich voordoet 8 op 10 bedraagt. Ook de reclame van KBC ,,Veiligheid en hoog rendement. Is die combinatie mogelijk? Ja. Safety Booster 1 bewijst het meer dan één keer'' kan volgens de consumentenorganisatie niet door de beugel. Volgens Test-Aankoop promoot de bank eigenlijk een hoogst onzekere belegging in dollar. Dexia gaat over de schreef met ,,9 % bruto na 3 maanden, perfect mogelijk... en zonder enig risico!'' Test-Aankoop schrijft: ,,De bank gebruikt met veel ronkende woorden een mechanisme waarin een kat haar jongen niet meer vindt en waarvoor liefst zes kansen op tien bestaan dat het uiteindelijk op twaalf jaar slechts een globaal nettorendement van 0,6 % zal opleveren''. Rendement van 1,4% per jaar Ook CBC ging in de fout met een boodschap die klanten op hun rekeninguittreksels kregen: ,,Kies voor veiligheid en rendement en teken voor 3 september in op het nieuwe fonds van CBC: CBC Fonds Click Europe Best Of 1. Op de vervaldag krijgt u naast uw belegging (vóór kosten) gegarandeerd een minimumrendement van 18%!'' Volgens Test-Aankoop zegt de tekst niet waar het werkelijk om gaat: een klikfonds dat een minimale meerwaarde kan opleveren van 18 % na tien jaar, ofwel een jaarlijks nettorendement van amper 1,4 %. De organisatie klaagt de misleidende reclameboodschappen aan bij de CBFA en is ontstemd dat die ,,dergelijke leugenachtige praktijken'' toelaat. Weblog DS, 13/09/2005 - belga - bava
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |