actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > In de Marge van het Nieuws
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 14th November 2008, 19:54
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Studenten mogen drie jaar niet drinken na vandalisme

Studenten mogen drie jaar niet drinken na vandalisme

GENT - Studenten die in een dronken bui over autodaken hebben gelopen, krijgen van de rechter een alcoholverbod.

Twee Gentse studenten zullen zich hun dronken gedrag wellicht nog lang berouwen. Omdat ze over zestien autodaken liepen, mogen ze van de politierechter de komende drie jaar geen druppel alcohol meer drinken.

Koen V. en Jonas M., tweedejaars ingenieursstudenten, waren tijdens de nacht van 22 februari dit jaar op stap met een minderjarige. Ze hadden behoorlijk wat gedronken en besloten over geparkeerde auto's te lopen. Ze stonden niet stil bij de schade die deze grap zou veroorzaken. Voor de blutsen en schrammen op de carrosserie vraagt voorlopig elk slachtoffer minstens 2.000 euro. De eindschuld zal wellicht meer dan 20.000 euro bedragen.

De Gentse politierechter begreep niet hoe de twee zo dom hadden kunnen zijn: 'De wijsheid zal weer in de kan gezeten hebben, zeker? Ik zal jullie dan ook geen straf opleggen als jullie bereid zijn de komende drie jaar op Cola en Schweppes uit te gaan. Jullie moeten maar leren dat uitgaan ook zonder alcohol kan.'

De jongens aanvaardden die voorwaarde. Wellicht zal het gerecht hen nu niet actief opvolgen, maar zullen ze bij de eerste positieve alcoholcontrole opnieuw voor de rechter moeten verschijnen.

Blog DS, 14-11-2008 (frv)
Oud 15th November 2008, 13:10
Eveline.Vanderheijden Eveline.Vanderheijden is offline
Registered User

Super ! Ik vind dit een zeer goede regeling. Jongeren horen geen gevangenisstraf te krijgen, maar een alternatieve straf. Jongeren moeten inzicht krijgen in wat ze verkeerd deden. Ik vind dit echt een goede oplossing!

Het zal hen leren om minder te drinken (wat ze pas terug kunnen na deze 3 jaar)! Ook anderen jongeren zijn hiermee gewaarschuwd.

Wel denk ik dat het moeilijk gaat zijn om dit te controleren... Hopelijk worden er regelmatig controles gehouden, zodat ze kunnen zien of deze jongeren zich houden aan het verbod of niet.

Op de site van de politie van Leuven vond ik het volgende:

Sedert 2005 bepaalt het politiereglement van de stad Leuven - meer bepaald artikel 12 van hoofdstuk 1.3. openbare overlast - dat het verbruik van alcohol op de openbare weg verboden is tussen middernacht en 8 uur 's morgens. Met deze maatregel wil het stadsbestuur de overlast op hangplaatsen een halt toeroepen. Sommige populaire verzamelplaatsen waren uitgegroeid tot heuse openluchtcafés.

Laatst aangepast door Eveline.Vanderheijden : 15th November 2008 om 13:15.
Met citaat antwoorden
Oud 15th November 2008, 19:50
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User

Eerst zien en dan geloven!

Het is inderdaad een goede regeling! Die studenten zullen er hun lesje wel uit leren. Ik vraag me alleen af of het mogelijk is dit goed te controleren, ze kunnen toch niet altijd aan de deur wachten om de studenten te controleren? Het staat trouwens in het artikel beschreven dat dit niet gebeuren zal. Ik vrees dat dit voorval snel in de vergetelheid zal geraken. Een caféuitbater zal zich niet inhouden om die studenten een pintje te geven. En de ouders zullen hun eigen kinderen ook niet aangeven, als ze ontdekken als ze "tipsy" of dronken thuiskomen. Ik sta wel achter het principe, maar of het effectief resultaat opbrengt, valt af te wachten. Eerst zien, en dan pas geloven.
Met citaat antwoorden
Oud 17th November 2008, 12:40
daphne.nauwelaerts daphne.nauwelaerts is offline
Registered User

Zelf heb ik niet de neiging om zo'n vandalistische streken uit te halen als ik gedronken heb.
Het is wel een goede maatregel als ze inderdaad goed worden gecontroleerd.
Ik vraag me wel af of dit haalbaar is. Hopelijk hebben ze hun lesje geleerd.
Met citaat antwoorden
Oud 12th December 2008, 15:24
Lize Holemans Lize Holemans is offline
Registered User

Het zou inderdaad een goede maatregel kunnen zijn, maar dan vraag ik mij af hoe ze dit kunnen controleren? Een onverwachte controle zou inderdaad een goede methode kunnen zijn, maar hoe gaan ze dit concreet toepassen? Zij weten toch nooit waar die jongens zich bevinden? En als ze vooraf worden verwittigd, is er al absoluut geen controle meer.
Ook blijft bij mij de vraag of ze zo wel hun lesje hebben geleerd? Ze komen er redelijk makkelijk vanaf in mijn ogen. Drie jaar leven zonder alcohol als jongere moet toch meer dan te doen zijn, niet waar? En verbeter me als ik het verkeerd geïnterpreteerd heb, maar "bij een positieve controle" zullen ze weer voor de rechter moeten verschijnen. Dan mogen ze zelfs nog een pintje of twee drinken!
Met citaat antwoorden
Oud 12th December 2008, 21:05
Tinne.Buyens Tinne.Buyens is offline
Registered User

Ik snap eerlijk gezegd niet dat je zo'n misdaad begaat, maar goed. Wel vind ik dat de rechter juist geoordeeld heeft. De jongens hebben niets aan een straf van een paar maanden, daarna gaan ze gewoon dezelfde weg op, dat kun je haast al voorspellen. Deze straf vind ik zeer goed, op voorwaarde dan dat ze zich er heel strikt aanhouden en echt beseffen dat alcohol niet meteen nodig is als je uitgaat. Ik heb niets tegen het drinken van alcohol op feestjes en dergelijke, zelf doe ik het immers ook, maar wel op het overmatig gebruik van alcohol. Bij sommigen heeft dit nauwelijks gevolgen, maar bij deze jonges dus wel, ik hoop dat ze hun lesje geleerd hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:22.