actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 11th December 2008, 02:22
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Export China daalt voor het eerst in zeven jaar

De Chinese export is in november voor het eerst in zeven jaar gedaald en toont daarmee de afnemende wereldwijde belangstelling voor Chinese producten. Dat heeft de Chinese regering vandaag gezegd.

Het handelsoverschot voor november groeide wel naar een nieuw maandelijks record van ruim veertig miljoen dollar (28,5 miljoen euro). De export verminderde in vergelijking met 2007 met 2,2 procent, terwijl de import nog sterker daalde.

De afname van de handel voert de druk op de Chinese regering op om de economie groeiende te houden en massaontslagen als gevolg van het sluiten van exporterende bedijven te voorkomen.

Blog DM, 10/12/08 (novum/mvdb)
Oud 11th December 2008, 16:26
Francesco Francesco is offline
Registered User

Chinese export ingestort door kredietcrisis

Citaat:
Orgineel gepost door Barst

De Chinese export is in november voor het eerst in zeven jaar gedaald en toont daarmee de afnemende wereldwijde belangstelling voor Chinese producten. Dat heeft de Chinese regering vandaag gezegd.

Het handelsoverschot voor november groeide wel naar een nieuw maandelijks record van ruim veertig miljoen dollar (28,5 miljoen euro). De export verminderde in vergelijking met 2007 met 2,2 procent, terwijl de import nog sterker daalde.

De afname van de handel voert de druk op de Chinese regering op om de economie groeiende te houden en massaontslagen als gevolg van het sluiten van exporterende bedijven te voorkomen.

Blog DM, 10/12/08 (novum/mvdb)

Hier een aanvullend artikel:

Chinese export ingestort door kredietcrisis

Westerse banken, financiële instellingen en regeringen kijken met een half oog naar opkomende economieën om eventueel financieel bij te springen. Maar de mondiale kredietcrisis zorgt in China voor onrust bij beleggers en het instorten van de export. Kleine beleggers zijn kwaad - vooral op zichzelf.

Hou Lin (33) is een van de talloze kleine Chinese beleggers die de afgelopen maanden hun spaargeld in aandelen hebben omgezet. "Net als de meeste Chinese beleggers, interesseerde ik me niet erg in de situatie buiten China", zegt Hou. "Ik ben er blind ingestapt, toen de Chinese aandelen het zo goed deden. Maar nu, met deze enorme val van de koersen, moet ik me opeens wel in de wereldwijde situatie gaan verdiepen. In de Amerikaanse aandelenmarkt, en de subprime mortgage loan crisis enzo. Ik ben echt pessimistisch geworden."

Export
Met de export van Chinese producten naar Amerika ging het al langere tijd slecht, maar nu de crisis ook in Europa om zich heen grijpt, verdwijnt er een tweede grote markt voor de Chinezen.

"Dit is een crisissituatie voor China," zegt Andy Xie, een onafhankelijke econoom uit Shanghai. "Veertig procent van het bruto binnenlands product (bbp) komt uit de export. Nu komt die export tot stilstand, voor de eerste keer in de geschiedenis. Daarbij is ook de onroerend goed-zeepbel gebarsten. Die twee sectoren zorgden samen voor meer dan de helft van de jaarlijkse toename van het bbp."

Groeicurve
Voordat hij vorig jaar voor zichzelf begon, was Xie hoofdanalist Azië bij Morgan Stanley. Toen waarschuwde hij al voor de gevolgen van de onvermijdelijke Amerikaanse crisis voor China. Nu is hij in Dubai bij een conferentie waar gekeken wordt hoe de wereld er uit zal zien als deze crisis voorbij is. Xie heeft daar duidelijke ideeën over.

"In de volgende periode van economische groei, zal je zien dat de interactie tussen China en andere opkomende economieën, vooral de landen die rijk zijn aan olie, zoals het Midden-Oosten en Afrika, heel belangrijk wordt. De zuid-zuid handel gaat een veel centralere rol spelen. Dus ik verwacht een sterke groeicurve bij de opkomende economieën."

Parelrivier
Voorlopig worstelt de Chinese economie met de crisis. Die komt vooral hard aan in de steden aan de Parelrivier, in de provincie Guangdong. Daar wordt zo'n 35 procent van de Chinese export geproduceerd. Maar nu liggen veel fabrieken stil, vertelt Nederlander Thijs Cox, net terug uit de provinciehoofdstad Guangzhou, waar een van de vijf kantoren van zijn bedrijf Ciparo gevestigd is. "Voor het eerst in tien jaar hebben veel fabrieken hun arbeiders een paar weken extra verlof gegeven. Meestal krijgen de fabrieksarbeiders alleen vrijaf met Chinees nieuwjaar. Maar nu hebben ze gezegd: jullie hoeven voorlopig niet terug te komen. We hebben zoveel voorraden; die gaan we er eerst doorheen draaien en dan pas gaan we de productie weer opstarten."

Cox' bedrijf koopt in Europa en de Verenigde Staten oud papier op en verscheept dat naar China, waar er verpakkingsmateriaal voor de export van wordt gemaakt. Ruim vijftien jaar lang was het een succesformule, maar nu zijn de gevolgen van de crisis te voelen.

Koelkasten
"Chinezen boeken veel minder exportorders naar Amerika en ook naar Europa,"vertelt Cox. "Dus hebben ze veel minder verpakkingsmateriaal nodig en hoeven ze minder bij ons te bestellen. We merken het aanzienlijk. Vorige maand hadden we nog maar 60 procent van de orders van de maand daarvoor. Nu de Europese markt ook nog onder de crisis te lijden heeft, zal dat alleen nog maar verder teruglopen."

Volgens econoom Xie moet de Chinese regering de oplossing zoeken bij de 700 miljoen boeren. Hij is niet de enige expert die pleit voor een vergaand plan:

"Op het platteland is er een afzetmarkt voor koelkasten, wasmachines, en andere producten. Maar eerst moet hun inkomen omhoog. Dat kan, want de prijzen voor agrarische producten kunnen omhoog - die liggen nog altijd op de helft van de wereldprijs. Natuurlijk zal dat leiden tot inflatie, maar door inkomensherverdeling kunnen we een vraag naar industriële producten genereren, en dat is belangrijk om de economie gaande te houden."

Hebzucht
Ondertussen hebben de talloze kleine beleggers in China het moeilijk met het kelderen van de aandelenprijzen. In Azië werden de beurzen van Indonesië, Thailand, Singapore en Shanghai het hardst getroffen.

"De kleine belegger Hou Lin (33), die van zijn spaargeld en geleend geld 220.000 yuan (23.600 euro) investeerde in aandelen en fondsen, zag de waarde van zijn pakket met ruim 60 procent dalen. "Bijna de helft van dat geld had ik geleend van familie," zegt hij. Zijn aanvankelijke woede is omgeslagen in frustratie.

"Ik weet niet meer op wie of wat ik kwaad zou moeten zijn. Moet ik kwaad zijn op de A-aandelen die gekelderd zijn? Of op mezelf, omdat ik zo hebberig was geworden? Ik ben begonnen met investeren toen de aandelenmarkt op zijn hoogst was, en sindsdien is het alleen maar omlaag gegaan. Mijn hart is helemaal murw. Eerst was ik boos op de overheid, omdat ze niet genoeg toezicht hield. Maar nu wijt ik het aan mezelf en mijn hebzucht."

Bron: Wereldomroep.nl, 9/10/2008, internet (http://www.wereldomroep.nl/actua/re...a_kredietcrisis)

Deze problematiek doet me denken aan iets dat ik enkele dagen geleden in het leerkrachtenboekje Klasse las: China zou Belgische pralines boycotten omdat er citroengeel in te vinden zou zijn. Wij doen dus het ook niet zo goed bij de Chinezen!

Ach, iedereen maakt fouten. Dat ontneemt ons het recht om kwaad te zijn op anderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:53.