actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 24th November 2008, 02:01
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Question Taalcursus ouders allochtoon onzin

Taalkundigen: Cursus ouders allochtoon onzin

Van links tot rechts zijn politici ervan overtuigd: stuur allochtone ouders op een taalcursus, dan gaan ze thuis Nederlands praten en leren hun kinderen de taal sneller. Het ministerie van integratie onderzoekt daarom de mogelijkheid om zo’n cursus verplicht te stellen.

Volstrekt onzinnig, werpen taalkundigen tegen, want na zo’n cursus blijven allochtonen thuis gewoon hun eigen taal spreken. Ze leren hooguit gemankeerd Nederlands. Zo geven ze hun kinderen alleen maar het verkeerde voorbeeld.

Taalkundigen hebben hier al vaker op gewezen, maar in Den Haag komt hun kritiek niet aan. „In het huidige politieke klimaat lijkt het uitdragen van taalwetenschappelijke inzichten op vechten tegen de bierkaai”, zegt de Tilburgse sociolinguïst Nadia Eversteijn. „Dat is niet alleen een kwestie van meepraten om stemmen te winnen. Het berust ook op onwetendheid en gebrek aan kennis.” Zo is er de misvatting dat je de moedertaal van immigranten moet bestrijden om in de hersenen meer ruimte te creëren voor het Nederlands. Maar zo werkt het brein niet.

Trouw, 24-11-2008
Oud 24th November 2008, 12:17
nathalie.laureys nathalie.laureys is offline
Registered User

Ik was ook altijd van mening dat de ouders van allochtonen Nederlands moeten leren. Na dit gelezen te hebben, ga ik hier toch anders over denken. Die taalkundigen kunnen wel eens gelijk hebben. Als ze mij op taalcursus sturen zal ik thuis tegen mensen, die ook mijn moedertaal spreken, gewoon die moedertaal blijven spreken.

Toch blijft het belangrijk dat allochtone jongeren Nederlands leren. Om die jongeren te motiveren is het nodig dat ze ook van thuis uit gestimuleerd worden. De ouders moeten hun kinderen stimuleren om Nederlands te leren en te spreken. Als die ouders Nederlands tegen de jongeren gaan spreken bestaat de kans dat deze jongeren veel fouten van de ouders overnemen. Een oplossing zou kunnen zijn de allochtone jongeren Nederlands te laten spreken tegen hun ouders en die ouders kunnen dan in hun moedertaal reageren. Dit zal niet makkelijk zijn en moeilijk om vol te houden.
Met citaat antwoorden
Oud 24th November 2008, 12:26
Evy Witters Evy Witters is offline
Registered User

Ik vind het op zich geen slecht idee om allochtonen een cursus Nederlands te laten volgen. Op deze manier zullen ze beter kunnen functioneren in de maatschappij. Bovendien doen ze ook moeite om het Nederlands onder de knie te krijgen. Ze zullen hierdoor minder 'profiteurs' genoemd worden. Anderzijds denk ik inderdaad dat het weinig zal uithalen. Een taal die je maar half kent, ga je niet zo vaak gebruiken. Thuis zullen ze namelijk hun moedertaal spreken, wat ik vanzelfsprekend vind. We kunnen alleen maar proberen hen zo'n cursus aan te bieden.

Daarom denk ik dat het een goed idee zou zijn om allochtone kinderen een cursus te laten volgen, en hen hier een examen van laten doen. Als ze hierop geslaagd zijn, mogen ze hun studies verderzetten. Zoniet, moeten we ze verplichten een extra cursus te volgen. Op deze manier zal het voor ons gemakkelijker zijn om les te geven. Bovendien zullen die kinderen beter kunnen volgen op school, wat hun achterstand verkleind.
Daarnaast, is inderdaad stimulering van de ouders ook van belang. Ook zij zouden een cursus moeten volgen. Op deze manier zullen ze zich beter kunnen behelpen in de maatschappij.

Laatst aangepast door Evy Witters : 24th November 2008 om 12:32.
Met citaat antwoorden
Oud 24th November 2008, 14:47
Joeri Op de Beeck's Avatar
Joeri Op de Beeck Joeri Op de Beeck is offline
Registered User

Toen ik het begin van dit artikel las dacht ik ook meteen dat de ouders toch nooit of zelden hun moedertaal gaan laten...
Het idee van Evy dan om de kinderen de taalcursus te laten volgen en hier exaam van af te nemen en op basis van die resultaten hun al dan niet hun studies te laten verderzetten met een extra cursus Nederlands vind ik nog lang niet zo slecht... Zo zouden ze inderdaad hun achterstand op school kunnen inhalen.

Voor de ouders moet natuurlijk ook een oplossing gezocht worden want ik ken genoeg allochtonen die in Vlaamse steden verblijven en geen woord Vlaams spreken!! (Geen pleidooi voor de kwestie Vlaanderen-Wallonië, enkel een taalkundige vaststelling). Onlangs ging ik winkelen in het Kruidvat in Mechelen en daar stond een allochtone dame achter de balie die mij niet verstond toen ik vroeg wat een bepaald artikel koste... Sorry hoor, maar dat vond ik er wel over gaan...

Taalcursus voor ouders van allochtone afkomst? JA!! Maar niet voor de reden dat ze dan Nederlands zouden spreken tegen hun kinderen.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:28.