actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 20th December 2008, 17:00
Matthias Wauters Matthias Wauters is offline
Registered User

Volgende week wordt baby zonder borstkankergen geboren

Een vrouw uit Londen verwacht de eerste baby in Groot-Brittannië die na een genetische voorselectie zonder borstkankergen zal worden geboren. De ouders kozen voor de techniek omdat in de familie van de vader al drie generaties lang borstkanker voorkomt.

Volgende week
Artsen van het Londense University College Hospital ontwikkelden elf embryo's en onderzochten die na drie dagen op het risico-gen. Zes embryo's droegen het gen in zich. Twee embryo's zonder het gevaarlijk gen werden bij de vrouw ingeplant. Normaal wordt het kind volgende week geboren.

Omstreden
Zonder het onderzoek bedroeg de kans dat een dochter van het koppel borstkanker zou ontwikkelen 50 à 85 pct.

Genetische selectie van embryo's is erg omstreden. Critici menen dat de techniek zal gebruikt worden om 'designer baby's' te ontwikkelen.

Woow prachtige techniek wetenschappelijk gezien, maar is dit nog wel verantwoord?
Ik denk dat we dit op toekomstig gebied niet uit de weg kunnen gaan, maar als we dit niet uit de weg kunnen gaan, streven we dan niet naar de perfecte samenleving?? Ik denk niet dat deze bestaat, maar ik denk ook dat we niets tegen de ontwikkeling van de technieken kunnen doen.
Dit voorbeeld is wel extreem vind ikzelf. Tiental embryo's laten 'maken' om dan twee er van in te planten, wat gebeurt er met de andere embryo's? Dat zou ik wel eens graag willen weten..
Met citaat antwoorden
Oud 20th December 2008, 21:22
Sofie Geerinckx Sofie Geerinckx is offline
Registered User

Ik kan begrijpen, als er in de familie al zo lang een erfelijke ziekte heerst dat ouders hun embryo’s laten screenen. Zo kunnen ze hun kind een betere kans geven. Maar men mag niet te ver gaan met deze technieken.

Ik vind het zoals al gezegd positief dat men zijn kennis gebruikt om iets goeds te doen voor die baby. Maar wat met al die andere embryo’s. De wetenschap staat al zeer ver, maar zouden er geen mensen zijn die hier misbruik van gaan maken. Zoals in het artikel wordt er gesproken over designer baby’s, de kans dat mensen veel meer gaan verwachten in verband met hoe hun kinderen eruit zien of welke genen ze hebben is volgens mij groot.
Met citaat antwoorden
Oud 21st December 2008, 10:41
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Citaat:
Maar wat met al die andere embryo’s.

In de gootsteen?

Hier heb ik maar één ding op te zeggen:
'Brave New World' van Aldous Huxley uit 1932 (!).
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Oud 21st December 2008, 17:01
elienvanlimbergen elienvanlimbergen is offline
Registered User

Weet er iemand toevallig het kostenplaatje van deze onderneming?
Met citaat antwoorden
Oud 21st December 2008, 17:59
Evelien Snels Evelien Snels is offline
Registered User

Ik vind dit inderdaad zoals hiervoor gezegd logisch dat een familie waar al zoveel generaties borstkanker heerst opteert voor dergelijke ingreep en dit vind ik persoonlijk dan nog moreel verantwoord. Maar onze maatschappij kennende gaat het hier niet bij blijven. Rijke mensen gaan misschien op termijn de kleur van de ogen, haar, lengte, gewicht, intelligentie.... willen gaan vastleggen en dat vind ik dan weer absoluut niet kunnen. Als het is om ziektes te voorkomen ben ik helemaal voor maar als het is om gewoon een knappe zoon of dochter op alle gebieden te kweken dan kan het voor mij echt niet meer. En ik zeg bewust kweken want dan is het al bijna zoals bij de dieren: "die hengst met die merrie geeft een veulen dat geweldig goed gaat zijn in jumping en we gaan kunnen verkopen voor ... euro" of zoals bij koeien 'die soort koe + die soort koe geeft een koe met veel vlees en weinig vet en waarvan we het vlees dus duur kunnen verkopen". Dan is samen kinderen krijgen toch niet meer spannend? Als je uzelf niet kan afvragen welke kleur van haar of ogen zou hij of zij hebben of gaat hij/zij goed zijn in talen of rekenen of weet ik veel wat! Ik herhaal om ziektes te voorkomen ben ik helemaal pro maar er moeten hele duidelijke grenzen worden gesteld hieraan anders gaat dit compleet uit de hand lopen. En dan inderdaad zoals hiervoor al werd gezegd: waar zijn de andere embryo's naar toe?
Met citaat antwoorden
Oud 21st December 2008, 20:19
Britt Janssens Britt Janssens is offline
Registered User

Ikzelf vind deze techniek zeer goed. Vele mensen hebben een erfelijke ziekte, en kunnen nooit kinderen krijgen zonder dat ze vrees hebben dat hun kind hetzelfde zal meemaken als hun. Ze kunnen kinderen adopteren, natuurlijk, maar zelf bevallen, zelf een kindje van je eigen hebben, heeft toch net dat ietsje meer. Voor deze mensen is deze techniek echt baanbrekend, en dit kan hun leven veranderen. Wie wil nu niet graag dat ze zeker zijn dat hun kind niet ziek zal zijn? Als men deze ingreep niet kan gebruiken, zal hun kind veel kans hebben om af te takelen, net als hun moeder of vader.
Deze techniek kan misschien wel misbruikt worden, maar als ik de afweging moet maken, heb ik snel gekozen.
Met citaat antwoorden
Oud 23rd December 2008, 21:04
dominiquevandevliet dominiquevandevliet is offline
Registered User

Dit is natuurlijk allemaal héél mooi. Om nog maar te zwijgen over de hoop die vele koppels weer krijgen.
Maar ik twijfel er niet aan dat er ook een keerzijde aan de medaille is.
Een eerste punt zijn de (waarschijnlijk) hoge kosten. Ouders die met minder geld gelukkig moeten zijn kunnen dit niet betalen, terwijl ze er evenveel recht op hebben als mensen die veel geld verdienen.
Een tweede punt is dat het inderdaad niet zal stoppen bij het "uitschakelen" van erfelijke ziektes. Als de wetenschap al zo ver is, is de stap naar het op voorhand kiezen van uiterlijke kenmerken snel gezet.
Tot slot, je weet ook niet wat eventuele negatieve effecten in de toekomst zullen zijn. Daar ben ik toch niet gerust in.
Met citaat antwoorden
Oud 27th December 2008, 20:56
Jens_Cools Jens_Cools is offline
Registered User

In zulke gevallen vind ik zeker geen slecht idee om van genetische voorselectie gebruik te maken. Een ouder wil altijd het beste voor zijn kind en het is te verstaan wanneer 3 generaties lang borstkanker voorkomt in de familie dit overwogen wordt. De techniek is nu zover gevorderd dat dit mogelijk is dus waarom zouden we er ook geen gebruik van maken in zulke situaties?! Zoals Dominique al zei zullen er ook negatieve punten zijn aan deze techniek. Dan denk ik in de eerste plaats ook aan het hoge kostenplaatje, wat met mensen die het niet kunnen bekostigen, zij moeten naar mijn mening ook de kans hebben om dit te doen dan. En ten tweede zal er ook misbruik van gemaakt worden en zal het niet blijven bij het laten verdwijnen van erfelijke ziektes. In het artikel wordt ook al gesproken van designer baby’s, zover mogen we het zeker niet laten komen! Het kan niet zijn dat het uiterlijk van een baby op voorhand geprogrammeerd wordt.

Conclusie: Deze techniek kan en is goed in bepaalde situaties (waaronder deze), zolang het maar niet te ver gaat. De vraag rest nu nog: Hoe ver mogen we gaan?
Met citaat antwoorden
Oud 28th December 2008, 00:41
chelsy collart chelsy collart is offline
Registered User

Moeilijke situatie om je mening over te geven.
Natuurlijk klinkt dit allemaal geweldig! Zeker als je al drie generaties hebt waarin borstkanker voorkomt. Maar ja zoals hieronder al gezegd is, dit zal een mooie som kosten denk ik. En natuurlijk ook het feit van hier even te gaan testen met embryo’s, dit gaat veel protest opleveren als deze techniek meer gebruikt word. En dan natuurlijk het probleem van de ‘perfecte baby’, gaan we binnen enkele jaren kiezen hoe onze baby’s eruit zien. Dit zou te ver gaan!
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:16.