actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > In de Marge van het Nieuws
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 11th September 2008, 17:32
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Waarom vliegen haast niet dood te meppen zijn

Waarom vliegen haast niet dood te meppen zijn

BRUSSEL - De perfecte manier om een vlieg dood te meppen, is wetenschappelijk beschreven.

Vliegenhersenen zijn erop gemaakt om de vliegenmepper te ontwijken, hebben Amerikaanse onderzoekers uitgevonden. Bij het minste teken van onheil zetten de insecten zich in take-off-stand, klaar om van het dreigende gevaar weg te vliegen. Dat verklaart waarom bromvliegen haast niet te raken zijn met een vliegenmepper (of met deze opgerolde krant), melden de wetenschappers in het biologenvakblad Current Biology.

Dat een vlieg ogen op haar gat heeft, kan onderzoeksleider Michael Dickson van het California Institute of Technology niet bevestigen. Maar razendsnel is zo'n beest wel. 'In een oogwenk kan een vlieg haar lichaamshouding aanpassen', zegt hij aan het persbureau Reuters: 'Binnen een tijdspanne van nauwelijks 200 milliseconden bepaalt ze uit welke richting het gevaar komt en brengt ze haar poten en vleugels in gereedheid om in de tegenovergestelde richting op te vliegen. Zo snel kan het vliegenbrein zintuiglijke informatie omzetten in een gepaste motorische reactie.'

Dickinsons team ging het na bij fruitvliegen, gebruikmakende van een hogesnelheidscamera en een hippe vliegenmepper. Als de bedreiging van voren komt, verplaatst de vlieg als reactie haar middelste pootjes voorwaarts, leunt achterover en heft haar achterpoten op voor een achterwaartse take-off. Komt het gevaar van achteren, dan gaan de pootjes achterwaarts. Als het gevaar van opzij komt, houdt de vlieg haar poten stil en leunt ze de andere kant op vooraleer de lucht in te gaan. Op het moment dat de vliegenmepper of de krant neerkomt, is de vlieg allang gevlogen. Het hele proces van berekenen van waar het gevaar komt en de poten in stelling brengen, duurt niet langer dan een tiende van een seconde. Binnen twee tienden van een seconde is de vlieg ook echt gevlogen.

De studie verleent niet enkel inzicht in de werking van een vliegenbrein, ze geeft ook tips over de beste manier om een vlieg te verschalken, zegt Dickinson.

'Het is het slimst om niet naar de plaats te slaan waar de vlieg op dat ogenblik zit', legt hij uit, 'maar een eindje eroverheen te mikken, in de richting van de ontsnappingsroute. Goeie kans dat je dan raak slaat.' Tegelijk hoopt Dickinson dat zijn onderzoek mensen over kan halen om niet van die raad gebruik te maken, en het insect in leven te laten, 'gezien zijn opmerkelijke kwaliteiten'.

DS, 11-09-2008 (hvde)
Oud 12th November 2008, 21:50
Anneleen Verboven Anneleen Verboven is offline
Registered User

supersnelle vliegen

Ik vind dit zeer opmerkelijk nieuws, want blijkbaar zijn deze kleine beestjes dan toch slimmer dan we verwacht hadden. Ik heb hier eerlijk gezegd wel mijn twijfels over of dit wel echt klopt, want het blijkt nogal een rare en ingewikkelde strategie te zijn en het is volgens mij zelfs bijna onmogelijk om dit zo te onderzoeken. Het is in ieder geval een leuke verklaring en de oplossing die de onderzoekers geven om ze toch dood te kunnen meppen is in ieder geval wel welkom denk ik. Toch blijf ik erbij dat we dit item met een korreltje zout moeten nemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:40.