|
Bekijk Resultaten Peiling: minimumleeftijd van 24 jaar voor huwelijk met niet-EU-burger? | |||
Goed idee! | 1 | 33.33% | |
Onzin! | 2 | 66.67% | |
Stemmers: 3. U mag niet stemmen in deze peiling |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Minimumleeftijd van 24 jaar voor huwelijk met niet-EU-burger?
LDD wil minimumleeftijd van 24 jaar voor huwelijk met niet-EU-burger
Het vreemdelingenbeleid en justitie zorgden zaterdagnamiddag op het programmacongres van Lijst Dedecker in Antwerpen voor enkele pittige discussies. LDD wil een minimumleeftijd van 24 jaar voor een niet-EU-burger die met een Belg huwt. De wet-Lejeune moet verstrengd worden tot minimum tweederde van de straf. De partij wil voorts heropvoedingskampen voor probleemjongeren. Vereenvoudigd gerecht LDD pleit voor een vereenvoudigd gerecht met één gerechtelijk arrondissement per half miljoen inwoners met één laagdrempelig toegankelijke rechtbank die de rechtbanken van eerste aanleg en koophandel, de arbeidsrechtbanken en vredegerechten omvat. Weg met snel-Belgwet Inzake vreemdelingenbeleid wil de partij af van de snel-Belgwet. Wie de Belgische nationaliteit wil bekomen moet vijf jaar in België wonen en slagen voor een objectieve taaltest. De nationaliteitsverwerving wordt een zaak van de rechtbank. De parlementaire naturalisatiecommissie moet worden afgeschaft. Voor het programmacongres dient ook de moslimexecutieve opgedoekt te worden. Integratietest Een huwelijk met een niet-EU-burger is enkel mogelijk als die laatste minstens 24 jaar oud is en in zijn land van oorsprong slaagt in een integratietest. Daarmee verstrengde het congres de leeftijdsgrens, die in de ontwerptekst op 21 jaar lag. De partner in België moet een belastbaar jaarinkomen van 22.000 euro hebben om in zijn levensonderhoud en dat van zijn gezinsleden te voorzien. Gezinshereniging is enkel mogelijk voor minderjarige kinderen uit een eerdere relatie, niet voor de ouders of grootouders. "Straf veiligheidsbeleid" LDD staat voor een "straf" veiligheidsbeleid met de uitbreiding van de wettige verdediging tot het beschermen van goederen. De wet op de samendrukbaarheid van gevangenisstraffen (wet-Lejeune) moet gewijzigd worden zodat elke veroordeelde niet-recidivist vrijkomt na tweederden van de straf, tenzij de strafuitvoeringsrechtbank daar anders over oordeelt. Heropvoedingskampen Wat het gevangenisbeleid betreft, wil de partij een geïntegreerde samenwerking tussen overheid en privé. Probleemjongeren moeten in heropvoedingskampen op een gestructureerde manier een aantal elementaire gedrags- en samenlevingsregels worden bijgebracht. De vervanging van "kampen" door "centra" werd door het congres weggestemd omdat LDD een duidelijk signaal voor een streng beleid wil geven. Vlaktaks Het hoofdstuk belastingen zorgde voor weinig discussie. LDD streeft naar een vermindering van het overheidsbeslag tot hoogstens 40 procent van het bbp en een vlaktaks van 25 procent over een periode van vijf jaar. In zijn enthousiasme stemde het congres eerst in met een amendement waardoor de partij pleit voor de afschaffing van vermogensbelastingen zoals meerwaardebelastingen, schenkings- en successierechten. Herstemmen In de oorspronkelijke tekst was de afschaffing beperkt tot de eerste lijn. Op vraag van Jean-Marie Dedecker, die wees op de financiële evenwichten van het partijprogramma, ging het congres akkoord met een nieuwe stemming, waardoor naar de oorspronkelijke tekst werd teruggegrepen. Blog DM, 26/04/08
|
|||
|
|||
Ik wist helemaal niet dat er minimumleeftijd bestaat voor een huwelijk met een niet-EU-burger! Ik dacht dat iedereen vrij was om te trouwen van zodra men 18 jaar is. Blijkbaar is dit toch niet het geval want er is een minimumleeftijd van 21 jaar voor een huwelijk met een niet-EU-burger. Toen ik eens nadacht over deze maatregel was ik akkoord en niet-akkoord.
Ergens ben ik akkoord, omdat anders deze personen op jonge leeftijd naar België immigreren. Ik denk dat men dat hier vooral wil tegenhouden. België is al druk bevolkt en het is niet de bedoeling om alle vreemdelingen naar hier te halen. Nog een reden om akkoord te gaan, zijn de vele scheidingen. In dat geval vind ik dat ze een maatregel moeten treffen die voor iedereen geldt. Langs de andere kant vind ik het onzin! Iedereen moet vrijheid krijgen na zijn 18de verjaardag om te trouwen met wie hij/zij wil. Ik neem aan dat je voelt of het werkt tussen jouw en je partner of niet. Als je zeker bent, moet je die vrijheid ook krijgen! Conclusie, laat de minimumleeftijd op 21 jaar en laat deze regel ook gelden voor Belgen die met elkaar trouwen. |