![]() |
#1
|
|||
|
|||
Update AVG blokkeert Windows
Antivirusbedrijf AVG verwacht de komende dagen een fors aantal schadeclaims naar aanleiding van de zondag aangeboden foute update, waarbij het bestand user32.dll uit de Windows-map werd verwijderd.
AVG Nederland kreeg naar aanleiding van de blunder maandag en dinsdag circa driehonderd telefoontjes per uur te verwerken van mensen die door de foute update hun computer niet meer konden starten, schrijft het Nederlands Dagblad. Sinds dit weekend zorgt een update van AVG ervoor dat het Windows-bestand user32.dll ten onrechte als Trojaans paard wordt gemarkeerd. De bewuste melding geeft weer dat het virus PSW.banker4.APSA is gevonden. Door het .dll-bestand te verwijderen blijft Windows vervolgens in een lus herstarten. Volgens Jonathan Flietstra, hoofd van AVG Nederland, zijn alle Windows-versies kwetsbaar en lopen ook zakelijke (betalende) gebruikers van de antivirussoftware een risico. 'We proberen iedereen te woord te staan, maar de telefoon staat roodgloeiend,' laat een woordvoerster van AVG Nederland tegenover Webwereld weten. De fout werd pas zondagavond laat ontdekt en hersteld. Wie na die tijd zijn computer opstartte, had geen problemen. Gebruikers die hun pc aan lieten staan ondervonden geen probleem totdat ze hun computer uitzetten en later weer wilden opstarten. Het probleem heeft geen nadelige effecten voor de computer en de bestanden die erop staan. AVG heeft intussen een nieuwe update ( versie 270.9.0/1778) uitgestuurd om te voorkomen dat het probleem zich verder verspreidt. Het user32.dll-probleem is op te lossen door de pc te booten met een Windows-installatieschijfje en het bestand via systeemherstel terug te zetten. Ook kan de computer in veel gevallen in veilige modus worden geboot, waarop AVG kan worden gestart en user32.dll weer uit quarantaine kan worden gehaald. Getroffen gebruikers worden door AVG geadviseerd onderstaande links te volgen voor meer informatie en om een hulpprogramma te downloaden dat het probleem oplost. (1) http://www.avg.com/support/HotTopics1574 FalsePositiveuser32.dll (2) http://www.avg.com/support/HotTopics1574 FalsePositiveuser32.dll Getroffen gebruikers die niet in staat zijn hun PC te gebruiken, worden geadviseerd contact op te nemen met hun AVG-dealer of iemand anders te vragen de informatie en het hulpprogramma voor hen te downloaden. Bron: Het Nieuwsblad 12_11_2008 ____________________________________________ Ook ik heb hier te maken mee gehad op zondagochtend! Eerst grote paniek want het is natuurlijk weer toevallig dat dit tijdens de stage moet voorvallen! Zoals in het artikel staat is het niet aan te raden om het zelf op te lossen, nochtans kan je het zeer eenvoudig oplossen! ![]() ![]() Kortom ik heb weer veel met mijn neus tegen het scherm geplakt om alles opgelost te krijgen vooraleer de stage terug begon. Lang leve het verlengd weekend zeggen we dan :d |