actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Geen foto van moslima's door mannen?
No prob 1 25.00%
Toch wel een probleem 3 75.00%
Stemmers: 4. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 10th June 2009, 03:28
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Question ’Geen foto als het moslima problemen oplevert’

’Geen foto maken als het moslima problemen oplevert’

Moslima’s willen niet op de foto of eisen een vrouwelijke fotograaf. Hoe ver gaan fotografen in het respecteren van deze principes?

Het werd Trouw-fotograaf Jörgen Caris vorige week niet toegestaan een moslimmeisje te fotograferen. Ze mocht alleen van haar vader op de foto als die zou worden gemaakt door een vrouw. Niet zo’n zware concessie, vond Caris. „Als die man als regel heeft dat er geen vreemde mannen bij hem thuiskomen, dan ga ik die niet overtreden. Wat zou de meerwaarde zijn voor de foto?”

Volgens orthodoxe moslims zijn niet-erotisch geladen contacten tussen man en vrouw niet mogelijk, als zij geen familie zijn van elkaar, weet Nahed Selim, schrijfster over de islam en vrouwenemancipatie. Persbureau GPD handelt hier al naar door bij voorbaat een vrouwelijke fotograaf op moslima’s af te sturen. „Dan verloopt het soepeler”, weet de chef van de fotoredactie Rob Croes. „Ik zie het niet als buigen voor andermans principes, meer als het nemen van voorzorgsmaatregelen om een bepaald doel te bereiken.”

Iets anders gaat hij om met de wensen van bekende Nederlanders. Croes: „Als die eisen stellen over wie de foto maakt, zeg ik: wij bepalen hoe er wordt gefotografeerd en door wie.” Vanwaar deze verschillende maatstaven? Croes: „Ik vind de eigenheid van een cultuur of religie iets anders dan de persbreidel van een soapie.” Nahed Selim is het hier niet mee eens. „Een principiële keuze van fotografen heeft mijn voorkeur”, zegt ze. „Als een mannelijke fotograaf er niet in komt, gaat zo’n moslima maar niet op de foto. Laat Nederland maar zien hoe dogmatisch die vrouwen zijn. Ik vind het schadelijker als orthodoxe moslima’s zoals de Meiden van Halal de schijn van moderniteit en emancipatie aannemen.”

Fotograaf Joost van den Broek werkt voor de Volkskrant, met de multiculturele samenleving als speerpunt. Dat moslima’s bij hem niet op de foto willen omdat hij een man is, heeft hij nooit meegemaakt. Dat er überhaupt geen beeld van hen mag worden gemaakt wel. Hij was onlangs in het Rifgebergte en daar kreeg hij zelfs stenen naar zijn hoofd toen hij foto’s van vrouwen maakte. Sommige moslima’s houden vast aan overleveringen waarin staat dat er geen afbeeldingen van mensen gemaakt mogen worden. Mira Media, een organisatie die diversiteit in de media wil stimuleren, vindt dit jammer. „De diversiteit in de media wordt zichtbaarder als vrouwen op de foto gaan”, zegt Giovanni Massaro van de stichting. „Dit weigeren heeft een remmende werking.”

Joost van den Broek zoekt naar mogelijkheden om moslima’s wel op de foto te krijgen. „Als hun wensen weinig invloed hebben op het beeld dat ik wil maken, houd ik er rekening mee. Soms zijn ze al gerustgesteld als ik geen close-up van hun gezicht wil maken.” Van den Broek weegt ook af of een foto persoonlijke gevolgen heeft voor een vrouw. Levert het haar problemen op, dan moet het beeld een groter doel dienen wil hij het maken. Het willen veranderen van de beeldvorming van Nederlandse moslima’s kan zo’n doel zijn. Van den Broek: „Wil je dit beeld compleet maken, moet je hen portretteren, van orthodox tot vrij.”

© Trouw, 10-06-2009
Oud 10th November 2009, 10:42
landerkeustermans landerkeustermans is offline
Registered User

Boecht!

Ik zou een extra gedacht willen toevoegen van hoe ik hier over denk.

Ik vind dat de laatste tijd die moslims te veel in het nieuws komen met van die achterlijke futiliteiten. Zoals de hoofddoek en nu dit. Als ze in België zijn dan vind ik dat ze zich moeten gedragen als normale belgische mensen en niet als radicale moslims. Dus als iemand een foto wil nemen van hen dan moet dat gewoon kunnen zonder dat ze daar iets op tegen mogen hebben. En anders moeten ze maar terug naar hun eigen land gaan.

Als ze in hun eigen land en hun eigen regio zijn bij hun eigen cultuur dan heb ik daar niks op tegen want daar doen ze maar wat ze niet laten kunnen daar zullen veel mensen zo doen.

Het maakt me niet uit of de moslima's dan problemen krijgen met hun mannen of vaders das hun cultuur en daar wil ik niks te maken mee hebben net zoals zij niks met onze cultuur te maken hebben omdat alle radicale moslims naar België emigreren omdat ze in hun eigen land uitgekakt en gelachen worden. Als ze er toch problemen mee krijgen dan moeten ze maar een andere godsdienst kiezen en dan is het probleem ook opgelost.
Met citaat antwoorden
Oud 10th November 2009, 10:51
Valerie.Vaes Valerie.Vaes is offline
Registered User

Geen foto als het moslima problemen oplevert

Ik ga akkoord met het feit dat wie in België woont, bereid moet zijn om zich aan te passen aan onze gewoonten. Maar ik vind het op zich niet echt een groot probleem als een moslima liever door een vrouwelijke fotograaf op beeld wordt vastgelegd. Volgens mij kan dit haar veel problemen besparen.
Met citaat antwoorden
Oud 10th November 2009, 11:05
johanvandenbosch johanvandenbosch is offline
Registered User

smile, u wordt gefotografeerd :)

Laat ons wel wezen...Integratie is cruciaal voor het migrantenbeleid. Dat andere culturen hier in ons landje nog een beetje hun eigen cultuur (of volledig) willen behouden, laat ze toch...dat doen in hun huisje...Maar als ze er problemen mee hebben dat moslima gefotografeerd worden door mannen, dan moeten ze maar eerst goed informeren en rechtstreeks naar een vrouwelijke fotograaf gaan. Met alle begrip, die keuze is hen vrij...Maar als ze niet willen informeren...en nog wat moeilijk gaan doen--> bye bye
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:30.