|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Kijkersopstand dringend gewenst!
Het wordt tijd voor een kijkersopstand tegen kabelaars en commerciëlen
Zoals de klant koning is, is de televisie-kijker heilig. En inderdaad lijken alle inspanningen erop gericht het de kijker zo goed mogelijk naar de zin te maken. Er is een keur aan commerciële zenders. Talpa doet er nog een schepje bovenop en ondertussen doen kabelmaatschappijen hun uiterste best het voor de kijker nog mooier te maken. Zij beloven 'gratis' digitale televisie, die het commerciële geweld van de zenders glashelder in de huiskamer brengt, fraaier in ieder geval dan de huidige analoge beelden. Voor niks gaat echter de zon op, ook voor kabelaars en commerciëlen. Bij de commerciële zenders heeft de kijker inmiddels mogen ervaren dat hij voor al het moois ook bergen reclames moet verstouwen, zodat het bekijken van een anderhalf uur durende film al gauw een avondvullende bezigheid is. En wat de shows betreft: ook daar overheerst het adagium: tot straks, na de reclame. Zo blijkt televisie vooral een permanente belofte te zijn, met tussentijdse schokeffecten om de aandacht vast te houden. Het zal de geplaagde kijker rauw op het dak vallen straks ook nog diep in de beurs te moeten tasten voor de digitale televisie. Daarvoor zijn decoders nodig waarvoor een stevig tarief in rekening zal worden gebracht. De decoders zijn bovendien beperkt bruikbaar. Ze werken maar op één toestel en verhuist de bezitter naar een ander kabelgebied, dan zullen nieuwe decoders moeten worden aangeschaft. UPC, de grootste kabelmaatschappij, verschaft weliswaar een gratis decoder, maar verhoogt tegelijk de prijs van het basisabonnement met 20 procent. Vanzelfsprekend gebeurt dit alles onder de vlag van keuzevrijheid voor de consument. Niemand is verplicht een kabelabonnement te nemen en er zijn alternatieven. Dat neemt niet weg dat gemeenten zich achter het oor mogen krabben vanwege de lichtvaardigheid waarmee ze destijds (en vaak voor niet zo bar veel geld) hun kabelnetten hebben verkocht aan commerciële bedrijven. Er werden toen wel afspraken gemaakt om de abonnementsprijs laag te houden. Maar UPC heeft inmiddels bewezen dat je je daar niet al te veel van hoeft aan te trekken. Een te laat wakker geworden politiek probeert nu kabelaars tot de orde te roepen door hun monopolistische gedrag aan te pakken. Dat gaat echter nog lang duren. In die tussentijd rest de kijkers weinig anders dan in opstand te komen tegen kabelaars en commerciëlen. Trouw, 22-08-2005
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
||||
|
||||
En wees 'gerust': in België is het geen zier beter. Zo paait Belgacom de nieuwe abonnee met 'twee maanden gratis', zonder zelfs nog maar aan te geven wat de zaak dan wel moet gaan kosten na die twee maanden... Test-Aankoop heeft hiertegen wel al klacht ingediend, maar intussen blijft de zaak vrolijk aanslepen... Dit is volkverlakkerij eerste graad!
Om nog maar te zwijgen van de tweede graad: Citaat:
Eén van de doortrapte (maar al te doorzichtige) taktieken van de nieuwe Nederlandse - maar ook meer en meer actief op de Belgische mediamarkt - Berlusconi of Murdock, Mr. J. De Mol, is om middels zijn nieuwe tv-station Talpa ('mol' in het Latijn, de originaliteit heruitgevonden!) de reclamesessies te laten volgen door... jawel, een quiz-vraag over de getoonde reclamespots met uiteraard een hele resem prijzen eraan verbonden! Dat is het dan wel helemaal... Persoonlijk verbind ik mij er stellig toe om bij dit circus compleet af te haken... 'Uw toilet onthult veel over U?' - 'Uw favoriete tv-stations even veel, indien al niet meer!' En voor de leraars-in-spe: Uw opvoedende taak zal er al evenmin simpeler op worden! Moraal van het verhaal: hoe diep kan je - als cultuur - (nog verder) vallen??
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |