|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Hoogbegaafd zijn is geen luxeprobleem
Naast hoogbegaafde leerlingen zit ook een grote groep leerlingen op school met een ontwikkelingsvoorsprong. Net als zwakke kinderen hebben beide groepen aangepast onderwijs nodig. Met de kangoeroe- of accentklassen trachten een aantal scholen daar een mouw aan te passen. Maar toch scoort België volgens een studie ondermaats en zelfs slechter dan landen als Hongarije of Polen. Het Itinera Institute – een onafhankelijke denk- en doetank – pleit daarom voor een uitgebreide screening van alle leerlingen in de derde kleuterklas en eerste leerjaar.
Vaststellingen Het Itinera Institute stelt in een persbericht dat het aanboren van het potentieel van de hoogbegaafden een belangrijke opportuniteit is. Vier vaststellingen: - Duurzame economische groei vereist maatregelen op allerlei vlakken. Onze hersenen zijn onze enige grondstof. Toch krijgen de kinderen met een belangrijke ontwikkelingsvoorsprong onvoldoende aandacht. - Wie enkel een hoog IQ heeft, is niet hoogbegaafd. Het is een belangrijk kenmerk, maar hoogbegaafden zijn ook in hoge mate creatief en gemotiveerd. Slechts twee tot drie op de honderd Belgen zijn hoogbegaafd. De groep met een ontwikkelingsvoorsprong van minstens één jaar is veel keren groter. - In België worden weinig kinderen op jonge leeftijd als dusdanig ontdekt. Bovendien weet nauwelijks iemand dat zowat één op de zeven leerlingen een ontwikkelingsvoorsprong heeft van één jaar voor taal en/of wiskunde. Dit niet weten leidt ertoe dat deze omvangrijke groep kinderen geen of te weinig uitdagingen op niveau krijgt. - Leerlingen bij wie de ontwikkelingsvoorsprong niet ontdekt wordt, presteren vaak niet enkel ondermaats of komen terecht in het watervalsysteem, maar moeten soms ook een behandeld worden voor psychische en medische klachten. Ideeën Het Itinera Institute koppelt aan die vaststellingen vier concrete ideeën om de maatschappelijke verspilling van extra getalenteerde kinderen te bestrijden: - Een verplichte screening, desnoods met een door de overheid opgelegd protocol - Opleiding in die materie van leraren, CLB's, inspectie … - Kangoeroeklassen in elke school of scholengemeenschap voor bijv. vier uur per week per graad. Daarvoor is eerst detectie via screening om de juiste kinderen toe te wijzen natuurlijk een voorwaarde. - Een jaar versnellen is geen doel op zich, maar met een ernstig detectiebeleid kan dat wel vaker na een weloverwogen beslissing. Op deze manier zou dit detectiebeleid zichzelf terugverdienen, zo leert een eenvoudige rekenoefening. 17/9/2008 Bron: www.klasse.be |