|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
'Kranten VS bezuinigen ten koste van kwaliteit'
'Kranten VS bezuinigen ten koste van kwaliteit'
NEW YORK (AP/DS) - De enorme bezuinigingen bij de Amerikaanse kranten eisen inhoudelijk hun tol. Omdat het steeds duurder wordt om kranten te drukken en adverteerders hun activiteiten liever online ontplooien, hebben kranten in de Verenigde Staten de afgelopen jaren flink moeten bezuinigen. De inkomsten uit gedrukte advertenties zijn gekelderd en dat is vooral ten koste gegaan van investeringen in personeel. Voor een onderzoek van het Project for Excellence in Journalism (PEJ) zijn 250Amerikaanse kranten onder de loep genomen en redacteuren in vijftien verschillende steden geïnterviewd. De resultaten werden gisteren gepubliceerd. Het onderzoek wijst uit dat journalisten zich met veel meer verschillende verhalen bezig moeten houden en daardoor nauwelijks de kans krijgen om in de diepte te gaan. Kranten in de Verenigde Staten richten zich steeds meer op lokaal nieuws. Op die manier hopen ze meer lezers aan zich te binden. Nationaal, internationaal en economisch nieuws en berichten over wetenschap en kunst en cultuur moeten het ontgelden. 'Amerikaanse kranten verkleinen hun bereik en ambitie en worden zo nichemarkten', aldus het onderzoek. Nochtans zijn de meeste journalisten en uitgevers ervan overtuigd dat de nood aan goede journalistiek nog nooit zo groot is geweest. 'We leven in een globaliserende en heel complexe wereld', stelt Anders Gyllenhaal, de uitgever van Miami Herald. Kranten zijn het meest geschikte medium om die belangrijke maar complexe thema's te analyseren en in al zijn nuances uit te leggen. 'Maar de adverteerders trekken zich daar niets van aan. Als zij massaal uitwijken naar MySpace, Facebook of eBay dan zullen we niet langer in staat om 375 of 400reporters op het terrein te houden, en dat zal nefast zijn voor de journalistiek.' Sommige uitgevers zijn er dan ook van overtuigd dat de toekomst van de kranten niet zal beslist worden in de print, maar in een gevecht om advertenties op cyberspace. Volgens de onderzoekers is het vergroten van de inkomsten op het internet de grootste uitdaging van de kranten. Ze moeten snel manieren vinden om online meer geld te verdienen, anders blijft er van het personeel helemaal niets over en verliezen kranten hun meerwaarde. 'Nieuwsmanagers moeten een manier vinden om aan te haken bij de snelle groei van het aantal lezers op het web, voordat hun redacties zo verzwakt zijn dat de nieuwsfunctie is uitgehold', aldus het PEJ. Volgens de onderzoekers biedt het internet ook kansen. Snelheid, interactiviteit en vrijwel onbeperkte ruimte voor nieuws worden genoemd als positieve aspecten. Maar voor sommigen gaat het allemaal gewoonweg te snel. 'Het voelt alsof ik een andere wereld in wordt gekatapulteerd, een wereld die ik niet helemaal begrijp', zei een redacteur tegen de onderzoekers. DS, 22-07-2008 (lb)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |