|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Talenkennis van werklozen is bedroevend laag
Talenkennis van werklozen is bedroevend laag
BRUSSEL - Zonder extra taalopleidingen zal de mobiliteit van de werklozen tussen de regio's klein blijven. De vakbonden en de werkgeversfederaties zijn het erover eens dat de gebrekkige talenkennis van de werklozen een enorme rem zet op de beoogde grotere mobiliteit van kandidaat-werkenden tussen de drie landsregio's. Dat staat in een lijvig rapport aan de federale regering van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) en de Nationale Arbeidsraad (NAR). Volgens de sociale partners, die de dienst uitmaken bij CRB en NAR, zijn de moeizame bereikbaarheid van veel bedrijvenzones en het onvolmaakte aanbod aan regio-overschrijdend openbaar vervoer de belangrijkste andere hinderpalen voor de mobiliteit van werklozen. Het rapport bevat een reeks onthutsende cijfers, afkomstig van de drie regionale arbeidsdiensten (VDAB, Forem en Actiris). Slechts 9,7 procent van de bijna 94.000 Brusselse werklozen is goed tot perfect tweetalig Frans-Nederlands. Een op de vijf (19,6 procent) zegt een 'matige' kennis te hebben van de andere landstaal. In Brussel is de kennis van het Engels beduidend beter dan die van het Nederlands. In Wallonië kent amper 25,5 procent van de werklozen Nederlands, variërend tussen de categoriën 'zeer goed' tot 'elementair'. In Vlaanderen ligt dat percentage hoger, maar 45,7 procent van de werklozen geeft toe 'geen Frans te kennen'. De vakbonden en werkgeversfederaties dringen daarom aan op een intensiever gebruik van de bestaande taalopleidingen voor werklozen. Ze willen de inspanning om de andere landstaal te leren - en zo de kansen om een baan te vinden te verhogen - belonen met een specifieke taalopleidingspremie. Daarnaast pleiten ze voor beter openbaar vervoer naar de bedrijvenzones en voor een betere afstemming tussen de drie regionale vervoersmaatschappijen De Lijn, TEC en MIVB. Ook inzake mobiliteit biedt het rapport opmerkelijk cijfermateriaal. De mogelijkheden van heel wat werklozen om met eigen vervoer te gaan werken zijn immers erg beperkt. Zo beschikt de kleine helft van de 237.000 werklozen in Wallonië (46,5 procent) niet over een rijbewijs. In Brussel heeft zelfs iets meer dan de helft (56,4 procent) van de 94.000 werklozen geen rijbewijs. In Vlaanderen geldt dat voor 36,4 procent van de 160.000 werklozen. Liefst drie op de vier Brusselse werklozen (75,9 procent) beschikken niet over een eigen wagen. In Vlaanderen geldt hetzelfde voor zes op de tien werklozen. Zonder aangepast openbaar vervoer zijn zij niet in staat om verder weg van huis te gaan werken. Voor werklozen met een eigen wagen is het trouwens financieel niet altijd lonend om een baan aan te nemen, want hun mobiliteitskosten liggen vaak hoger dan het verschil tussen hun loon en de vroegere uitkering. DS, 11-07-2008 (Johan Rasking)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |