|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Ubuntu: echte concurrent voor Windows?
Ubuntu wordt een echte concurrent voor Windows
Krijgt Windows eindelijk serieuze concurrentie? Het begint er op te lijken. Zestien jaar nadat de Linus Torvalds met Linux begon, zijn er nu diverse bruikbare varianten, zoals Suse en Red Hat. Morgen verschijnt de nieuwste versie van Ubuntu, 7.10, met de bijnaam Gutsy Gibbon. De ’beta’ daarvan blijkt al heel gebruiksvriendelijk en compleet. Een pc moet alle dagelijkse dingen probleemloos voor je doen en dat lukt met Ubuntu. Het bevat een prima tekstverwerker, een powerpointprogramma, enzovoorts. Die zijn gratis, net als Ubuntu zelf, dankzij Open Office. Muziek (mp3) luisteren en video’s kijken (zoals Uitzending gemist) vergt een paar muisklikken voor het downloaden van extra, gratis programma’s. Windows Vista wordt vooral aangeprezen voor zijn verbeterde veiligheid en de fraaie 3D-vormgeving. Qua veiligheid verslaat Ubuntu, met zijn Linux-kern, Vista; grafisch kan het ongeveer hetzelfde, maar dan ook op een al wat oudere pc. Is Ubuntu perfect? Nee, nog niet. In de beta kreeg ik een digitale camera van Sony niet aan de praat en het kostte me even om mijn gegevens op de Windows-schijven te kunnen bewerken. Maar ja, omgekeerd vindt Vista mijn HP scanner te oud en dus onbruikbaar. De Ubuntu-vrijwilligers hebben daar al wat op gevonden, en mijn cameraprobleem zal ook wel snel worden opgelost. Wie Ubuntu wil proberen, kan het beste een zogeheten Live CD gebruiken. Als daarmee de pc wordt gestart, zal niet Windows maar Ubuntu verschijnen. Windows blijft daarbij volledig intact. Vanuit Ubuntu kan het programma, als het bevalt, op de harde schijf worden geïnstalleerd. Dat kan in plaats van Windows, maar beter is in het begin waarschijnlijk om het naast Windows te zetten. Bij het starten van de pc krijg je dan de keuze welk systeem je wilt gebruiken. Bij de installatie maakt Ubuntu een deel van de harde schijf tot een soort nieuwe harde schijf. Wie dit ’partitioneren’ niet kent, doet er misschien goed aan hulp bij de hand te houden. Downloaden of gratis cd op lanceerfeest De Live CD is het snelste in huis via downloaden, maar een snelle internetverbinding is dan wel een pluspunt. Daarna moet men het bestand zelf op een cd branden. Downloaden kan vanaf www.ubuntu.com , maar ook via ruilprogramma’s als bittorrent. Op de site kan men ook een gratis cd bestellen. De Nederlandse Ubuntu-gemeenschap organiseert op 27 oktober een release party waar de Live CD gratis is te verkrijgen. Om 13 uur in de Goudenregenschool, Augustinushof 59 in Hilversum. Voor meer informatie: http://www.ubuntu-nl.org. Vragen over de installatie en het gebruik worden beantwoord op http://forum.ubuntu-nl.org. Trouw, 17-10-2007