actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > In de Marge van het Nieuws
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 15th March 2008, 18:23
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User

Darwin in eindtermen TSO, BSO en KSO.

BRUSSEL - Darwins evolutieleer wordt opgenomen in de eindtermen van het technisch secundair onderwijs (TSO), beroeps secundair onderwijs (BSO) en kunstsecundair onderwijs (KSO).
Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroecke (SP.A) gaf dit als antwoord op een vraag van Open VLD-parlementslid Annick De Ridder tijdens het parlementaire vragenrondje van vorige donderdag.

Het is niet de eerste keer dat er in het Vlaams Parlement wordt gedebateerd over het belang van de evolutietheorie tegenover het creationisme.

Wetenschappelijk onderzoek toonde enkele jaren geleden al aan dat één op de vier Belgen de evolutieleer verwerpt. Op de secundaire scholen blijken ook steeds meer allochtone leerlingen de theorie van Darwin om geloofsredenen te verwerpen.
SVW

De Standaard
vrijdag 22 februari 2008 | Bron: Belga
Met citaat antwoorden
Oud 16th March 2008, 11:06
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht

Stond dat dan nog niet in de eindtermen? ...

Ik vraag mij eigenlijk af wat er mis is met mensen die de evolutietheorie verwerpen? Dat is toch een eigen keuze? Het is een theorie en iedereen is vrij om deze al dan niet te geloven.

Als de overheid daar problemen mee heeft dan raad ik hen aan om niet enkel Darwin op het programma van de school te zetten, maar OOK het creationisme. 'Want iets verzwijgen maakt aantrekkelijk', is dat niet het mechanisme? Ik vind dat er ook plaats mag zijn voor gelooftheorieën omtrent het ontstaan van leven. En laat iedereen dan maar de vrije keuze.
Oud 16th March 2008, 12:36
Sofie Huybreckx Sofie Huybreckx is offline
Registered User

Volgens mij mogen mensen geloven wat ze willen, maar persoonlijk vind ik het wel raar dat ze bewijzen gewoon naast zich neerleggen. Ik denk dan ook dat best alleen de theorie van Darwin in de eindtermen wordt opgenomen. Het is nu éénmaal zo dat er bewijzen zijn die de theorie van Darwin ondersteunen. Waarom zouden we het creationisme in de eindtermen opnemen? Ik kan eerlijk gezegd geen enkele reden bedenken.

Dit wil niet zeggen dat ik vind dat er iets mis is met mensen die de evolutietheorie verwerpen. Alleen komt mijn mening hiermee totaal niet overeen. Ik denk dat het dan ook best is dat we leerlingen iets leren dat bewezen is. Dit zal waarschijnlijk tijdens de lessen biologie aan bod komen en ik kan mij moeilijk voorstellen dat een leerkracht biologie de bewijzen van de evolutietheorie naast zich kan neerleggen en de creationistische ideeën zal verkondigen. Het creationisme mag vermeld worden tijdens de lessen, maar de evolutietheorie van Darwin moet volgens mij echt wel benadrukt worden.
Met citaat antwoorden
Oud 16th March 2008, 12:55
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Citaat:
Orgineel gepost door Believing Bart
Ik vraag mij eigenlijk af wat er mis is met mensen die de evolutietheorie verwerpen? Dat is toch een eigen keuze? Het is een theorie en iedereen is vrij om deze al dan niet te geloven.

Tja, er is hier al een korstondige discussie over geweest, maar dit is toch echt geen kwestie van geloven of niet hoor Bart. Er staat dan wel nog het woord theorie in de naam, maar dat komt louter door de aard van het wetenschappelijk denken. Het zal altijd een theorie blijven tot we in de tijd kunnen reizen en het met onze eigen ogen kunnen zien. Er zijn ruim voldoende 'bewijsstukken' die deze theorie verifiëren, maar zolang we de werking ervan niet rechtstreeks of experimenteel kunnen vaststellen blijft het een 'theorie'.

Nu kan ik geen echt sluitende argumenten vinden die aantonen dat creationisme onderwijzen een slecht idee is (ik denk niet dat we daar iemand kwaad mee doen), maar de reden waarom het niet gedaan wordt en waarom ik het ook niet zou doen is omdat je dan - zoals ik ooit eens in iemand anders' argumentatie gelezen hebn - even goed David de boskabouter en het monster van Loch Ness in de eindtermen zou kunnen opnemen. Dat doen we ook niet omdat er geen enkel wetenschappelijk en verifieerbaar bewijs is, dat die 'dingen' echt bestaan. Net zoals we ook geen verifieerbare/waarneembare bewijzen hebben voor de theorie dat de aarde in 7 dagen door God geschapen is, ongeveer zo'n 6000 jaar geleden.
Doet me er aan denken dat ik toch echt wel dringend eens de argumenten van de creationisten iets aandachtiger moet doornemen...
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Oud 16th March 2008, 20:57
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht

Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
...maar de reden waarom het niet gedaan wordt en waarom ik het ook niet zou doen is omdat je dan - zoals ik ooit eens in iemand anders' argumentatie gelezen hebn - even goed David de boskabouter en het monster van Loch Ness in de eindtermen zou kunnen opnemen. Dat doen we ook niet omdat er geen enkel wetenschappelijk en verifieerbaar bewijs is, dat die 'dingen' echt bestaan...

Moet alles wat we in de klas geven dan 'echt' zijn?
Mag er niet, zonder dat er een absolute waarheid bestaat,gepraat/gediscussieerd worden over zoiets als geloof of... ?

Het is daarom net dat je wel ruimte moet voorzien voor zulke zaken. En dat hoeft niet met argumenten voor of tegen te zijn, maar er moet ruimte zijn voor leerlingen om hun eigen verhaal te doen. Het is pas als er communicatie is tussen leerlingen dat er ook begrip en respect kan zijn tussen leerlingen, denk ik dan. (Zeker als je het naar het multiculturele aspect opentrekt.)

Nu ja, dat is mijn gedacht erover.

En ik zou geloofskwesties nu niet echt vergelijken met David de Boskabouter. Ik denk dat zo'n vergelijking getuigt van weinig respect naar elk geloof. (Ik weet dat die argumentatie niet van jou kwam, hoor Wim.)

Maar nu we het er toch over hebben:
Missen we niet dat tikkeltje fantasie in een middelbare school? Is er nog wel plaats voor 'meer dan het realistische'?

Laatst aangepast door Believing Bart : 16th March 2008 om 21:29.
Met citaat antwoorden
Oud 17th March 2008, 03:54
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Allez vooruit, een van de 'betere' discussies hier op dit forum - kan nooit genoeg zijn overigens

Zoals Sofie al stelde: de context is hier onomstotelijk de LESSEN BIOLOGIE! En in dat kader - m'excuse - is het creationisme terecht 'not done', op straffe van de wetenschappelijke onderbouw van dit vak, en van heel ons onderwijs bij uitbreiding... Want dan valt vervolgens in de lessen fysica de appel terug op de grond 'uit liefde voor zijn oorsprong, de aarde' (Aristoteles), en in de lessen scheikunde zouden we vervolgens terug op zoek kunnen gaan naar de Steen der Wijzen...

Om nog maar te zwijgen over de wiskundige, geneeskundige en - jawel - theologische implicaties van dergelijke 'set-back' (voor dit laatste vakgebied kunnen we dan meteen opteren voor de Madrassas, het zgn. 'religieonderwijs' zoals beoefend door de Taliban in Afghanistan waar leerlingen idd 'talig' leren worden door een indoctrinerend Arabisch - ! een taal waar ze helemaal geen uitstaans mee hebben - van-buiten-leren van de Koran...).

BUITEN deze context valt er natuurlijk wel iets te zeggen voor 'alternatieve' aannames in verband met de oorsprong van de mens, al vind ik het creationisme nu niet meteen het beste idee. Het is nl. nog een heel andere zaak om bv in de godsdienstles te gaan 'verkondigen' dat bv. 'de mens zich in zijn oorsprong gedragen mag weten door God' en dat 'de mens in oorsprong gewild is door God', dan dat je je schaart achter de vrij letterlijke interpretatie van de creationisten wanneer zij bij voorbeeld stellen dat die 'zeven dagen' letterlijk moeten geïnterpreteerd worden. En nog beter wordt het - zoals ik ooit een creationistisch voorstander met hand en tand heb horen verdedigen - als de oorsprong van de vrouw moet verklaard worden vanuit de 'rib van de man', want 'zo stellen het de Schriften'. Met alle gekende gevolgen vandien voor de achteruitstelling van vrouwen in betreffende milieus... (of was het mss eigenlijk hierom te doen 'in the first place'?)

Wij zijn nog een van de Westeuropese landen - in tegenstelling tot bv. Frankrijk - waarin in ons onderwijssysteem ruimte kan worden gegeven aan 'Godsdienst' als vak... om idd - zoals Bart terecht aanhaalt - aandacht te kunnen geven aan meer dan alleen maar 'het realistische' (ik zou zeggen: het louter 'rationele').

Tegelijk: juist die ratio zou wel eens het beste kunnen zijn van al wat we van God gekregen hebben. Als we redeneren vanuit een scheppingstheologie, dan kan ik moeilijk anders dan erkennen dat al ons verstand mee in de prijs inbegrepen was. En leidt precies deze 'gave' niet tot het inzicht dat 'godsdienst en religie er moeten zijn voor de mens, en niet omgekeerd'? En een voorbeeld hiervan kan voor mijn part gerust zijn dat het de mens in staat stelt/kan stellen om zich een stuk te verheffen boven zichzelf, in solidariteit met 'de ander' (whoever!)

Waarschijnlijk is datgene wat in het scheppingsverhaal het meest aanleiding geeft tot een letterlijke interpretatie de zinssnede: 'En God zag dat het goed was'... Waarbij welbegrepen zij dat 'goed' nooit synoniem is geweest van 'perfect'...

PS Wim: het was 'Paulus, de boskabouter'

Laatst aangepast door Barst : 17th March 2008 om 04:38.
Met citaat antwoorden
Oud 17th March 2008, 13:47
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User

Ik ben het er mee eens dat veel afhangt van de context. In biologie kan je niet anders dan het te hebben over de evolutietheorie.
In godsdienst kan je het wel hebben over het creationisme al past dat er ook niet helemaal in. Wij leren in godsdienst de leerlingen juist omgaan met de bijbel, dus ook de verhalen juist te interpreteren.
Dit leren wij hier in de opleiding ook.
Ik heb in de leraarskamer in Hove daar ook nog over gepraat met een leerkracht biologie. Hij vond wel dat ze in biologie ook moeten toegeven dat er fouten zitten in de evolutietheorie dus dat het niet HET antwoord is op hoe de alles ontstaan is. Toch is dit de meest aangenomen theorie die er is en denk ik ook wel dat hij meer wetenschappelijk onderbouwd is dan het creationisme.
Natuurlijk moet er ruimte zijn om te discussieren over dingen zoals geloof etc.
Ik kan begrijpen dat Bart vind dat er meer plaats moet zijn voor fantasie, maar ik zie de link niet echt met het creationisme. Want aanhangers van het creationisme zien dat niet als fantasie, zij zijn er van overtuigd dat het zo gebeurd is. Dus in die context zijn er toch wel andere zaken die je kan gebruiken om de leerlingen hun fantasie te stimuleren.

Ps david was ook een kabouter (kwam vroeger ook veel op tv)
Met citaat antwoorden
Oud 17th March 2008, 15:56
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Citaat:
Orgineel gepost door Believing Bart
Moet alles wat we in de klas geven dan 'echt' zijn?
Mag er niet, zonder dat er een absolute waarheid bestaat,gepraat/gediscussieerd worden over zoiets als geloof of... ?

Zeker wel, heel graag zelfs! Maar daar zijn de lessen godsdienst en mavo voor.
Maar zoals Barst en Sofie zeggen, gaat het over het creationisme als theorie zoals die bij biologie of wetenschapslessen aan bod zou moeten komen (volgens de voorstanders dan). En dat kan niet, want het creationisme heeft hoegenaamd geen uitstaans met wetenschap. Tijdens wetenschapslessen moet alles inderdaad liefst echt zijn...

Citaat:
Maar nu we het er toch over hebben:
Missen we niet dat tikkeltje fantasie in een middelbare school? Is er nog wel plaats voor 'meer dan het realistische'?

Daar is zeker nog plaats voor, kijk maar naar mijn eindwerk 'Fantastische jeugdliteratuur voor fantastische leesbevordering'

Citaat:
Orgineel gepost door Barst
PS Wim: het was 'Paulus, de boskabouter'

Als ik dan even mezelf mag verbeteren bedoelde ik niet 'Paulus, de boskabouter', maar 'David de (gewone ) kabouter'
Paulus heb ik namelijk nooit gezien, maar van David was ik wel grote fan want dat is van het soort kindertelevisie dat ze nu tot mijn grote spijt niet meer maken
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Oud 14th April 2008, 18:10
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User

Onderwijzers wijzen Darwin af

BRUSSEL - Toekomstige onderwijzers in België zijn terughoudend als het gaat om het doceren van de evolutietheorie van Darwin. Ze verkiezen, uit religieuze overwegingen, door te geven dat de oorsprong van het universum en van de mensheid door een hogere macht geleid zijn. Dat schrijft Le Soir maandag.

Vooral toekomstige onderwijzers biologie die moslim zijn, en stagiairs afkomstig uit Marokko, zijn niet happig om Darwin mee te geven aan hun leerlingen.

Bepaalde schooldirecties en de bevoegde ministers in het zuiden van België, Christian Dupont (PS) en Marie-Dominique Simonet (CDH), zijn bezorgd om die ontwikkeling. Ze benadrukken de rol van inspecteurs om na te gaan of de onderwijsprogramma's gevolgd worden.

Er is 138.000 euro uitgetrokken voor een studie naar de omvang van het fenomeen is een zestigtal scholen. De ULB zal de studie uitvoeren. dsl

Bron:
maandag 14 april 2008 | Bron: belga
De Standaard

14/04 Leerkrachten geloven steeds minder in evolutietheorie

Schooldirecties en politici maken zich zorgen over het steeds vaker in vraag stellen van de evolutietheorie van Darwin door toekomstige onderwijzers. De bevoegde ministers van de Franstalige Gemeenschapsregering dringen aan op een studie naar de omvang van het fenomeen en naar manieren om het toenemend geloof in het creationisme in te dijken.

Religieuze redenen
Steeds meer jonge onderwijzers in het Franstalige landsgedeelte blijken te geloven én te doceren dat de oorsprong van het universum en van de mensheid door een hogere macht geleid zijn. Onderzoekers van de ULB stellen dat die trend zorgwekkend is. Vooral jonge moslimleerkrachten geloven om religieuze redenen niet in het Darwinisme. De onderzoekers zeggen dat iedereen vrij is dat te denken, maar leerkrachten moeten zich wel aan de officiële programma's houden.

De Franstalige ministers Christian Dupont (PS) en Marie-Dominique Simonet (CDH) hebben een 138.000 euro uitgetrokken voor een onderzoek dat gevoerd moet worden in 60 scholen. Ze benadrukken de rol van inspecteurs om na te gaan of de onderwijsprogramma's gevolgd worden.

Atlas van de schepping
In 2007 vroeg de Franstalige onderwijsminister Marie Arena al om maatregelen tegen de befaamde 'Atlas van de schepping' van de Turk Harun Yahya. Dat boek waarin de evolutietheorie stap voor stap werd onderuit gehaald, werd toen massaal verspreid.

(Bron: Le Soir)
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:09.