|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
'Zou je nog over mij fantaseren als ik seropositief was?'
BRUSSEL - Bekende Vlamingen dagen het publiek uit om na te denken over discriminatie van mensen met hiv. Omdat discriminatie van mensen met hiv nog al te vaak voorkomt, lanceert Sensoa een nieuwe solidariteitscampagne 'Sluit hiv uit. Niet wie seropositief is.' Bekende Vlamingen vragen u op affiches hoe u zou reageren als zij seropositief zouden zijn. 'Zou je nog over mij fantaseren als ik seropositief was?', vraagt ex-Miss België Ann Van Elsen. Of 'Zou je me nog ten dans vragen als ik seropositief was', vraagt presentatrice Francesca Van Thielen. Er komt ook een tv-spot, met Fransesca Vanthielen, en een radiospot met Wim Oosterlinck. Sensoa zette vorig jaar al dezelfde campagne op poten, met andere BV's. Maar met deze campagne wil Sensoa zich meer richten op mensen met hiv die moeilijkheden ondervinden in hun relatie. Wie bekent dat hij hiv heeft, ziet zijn partner vaak vertrekken. Ook is het moeilijk een nieuwe relatie op te bouwen. Zelfs vriendschaps- en familiale banden zijn soms niet sterk genoeg. Elke dag krijgen in ons land gemiddeld drie mensen te horen dat ze drager zijn van hiv. Het virus raakt vooral mensen van 20 tot 45 jaar. Uit de laatste Gezondheidsenquête (2004) bleek dat driekwart van de Vlamingen seropositieve mensen discrimineert, bijvoorbeeld omdat ze hun kind niet in de buurt van een seropositief persoon durven te laten, of omdat ze ermee akkoord gaan dat een werkgever een werknemer mag ontslaan als hij seropositief is. Slechts een op de drie mensen met hiv durft dat aan iedereen kenbaar te maken. www.sensoa.be Blog DS, 13-11-2008 (YD)
|
|||
|
|||
Naar mijn mening is de reactie van de mensen toch wel te begrijpen.
HIV is 'vreemd'. Mensen weten niet hoe ze er mee moeten omgaan. In het dagelijks leven wordt je ook zelden geconfronteerd met iemand die HIV heeft omdat dit nu eenmaal niet iets is waar een patiënt graag over praat. Langs de andere kant is het ook "gevaarlijk". HIV is besmettelijk. Natuurlijk door de uitwisseling van een grote hoeveelheid bloed/lichaamssappen, maar HIV voelt toch anders aan dan bijvoorbeeld kanker. Dit neemt natuurlijk niet weg dat het heel erg is voor de mensen die HIV hebben. Een campagne met duidelijke uitleg zou niet slecht zijn om de taboe uit de wereld te helpen. |
|
|||
|
|||
Ik denk dat deze actie echt wel broodnodig is en met bekende gezichten achter deze actie is de impact toch groter. Wanneer ik lees dat driekwart van de vlamingen vooroordelen heeft denk ik dat dit een spijtige zaak is maar ik begrijp het wel. Er blijft een taboe rusten op seropositief zijn. Aids is zo een verschrikkelijke ziekte en die wordt nog altijd gelinkt met doodgaan en aftakelen. Veel mensen denken bij HIV ook nog altijd aan homo's of vreemdgaan ook al is dit zeker niet het geval. Er moet veel research gedaan worden zodat er een vaccin gevonden kan worden. De media heeft een belangrijke rol te vervullen om deze ziekte van de twintigste en éénentwintigste eeuw niet dood te zwijgen.
Dominik Sebrechts |
|
|||
|
|||
Het is inderdaad heel verontrustend dat de gemiddelde Vlaming nog steeds zo over seropositieve mensen denkt. Maar ergens snap ik de logica van de gemiddelde Vlaming wel. Zoals Dominik reeds zei: HIV wordt nog steeds gelinkt met aftakelen en zelfs doodgaan. Is het dan niet eerder logisch dat je jezelf een beetje meer egoïstisch instelt dan anders, dat je zieke personen mijdt om toch maar niet zelf ziek te worden?
Nu zal ik zelf nooit seropositieve mensen op zulke manieren discrimineren. Ik zal nooit het contact verbreken met een goede vriend die plots seropositief blijkt te zijn of ik zal nooit tegen mijn kinderen zeggen dat ze niet meer met die bepaalde persoon mogen omgaan omdat hij/zij seropositief is,... Nu moet ik wel toegeven dat ik het toch wel moeilijk zou hebben om met een persoon die besmet is met het HIV-virus naar bed te gaan. De kans is reëel dat ik zelf dan ook besmet raak met het virus. En dan wil ik mezelf liever een egoïstisch persoon noemen en niet met besmette mensen naar bed gaan, dan de kans te lopen om ook besmet te raken. Als dit dan toch discrimineren zou zijn, sorry, dan behoor ik inderdaad ook tot de gemiddelde Vlaming die seropositieven discrimineert... Om nu een (domme) vergelijking te maken om mijn punt duidelijker te maken: je gaat toch ook niet van hetzelfde glas drinken waar net iemand met een koortsblaasje van gedronken heeft? Dan stel je jezelf toch ook eerder egoïstisch op om zelf niet ziek te worden... |