#1
|
||||
|
||||
Geef ons roetfilters
Geef ons roetfilters
>België bevoordeelt diesel >Met alle gevolgen van dien voor de luchtkwaliteit >De roetfilter krijgt dan weer (te) weinig voordeel Behalve de mensen uit de kusthoreca houdt iedereen tegenwoordig zijn hart vast als er mooi, zonnig weer voorspeld wordt. Alarm! Fijn stof, smog, ozon. Gisteren was het weer prijs. Windstilte en temperatuurinversie staan garant voor een potje wintersmog. De normen voor fijn stof waren overschreden en prompt mochten we op Vlaamse autosnelwegen maar 90 km per uur meer rijden. De snelheidsbeperking krijgt telkens weer veel kritiek. Ze komt te laat, ze is onduidelijk gecommuniceerd en gesignaleerd, ze zou niks uithalen. Er is wel degelijk een effect. Op de plaatsen waar de personenwagens 90 km per uur in plaats van 120 km rijden, braken ze tot een kwart minder roet uit. Nederlands onderzoek naar een verlaging van 100 naar 80 km per uur heeft dat aangetoond. Alleen is dat gunstige effect alleen merkbaar in de onmiddellijke omgeving van de snelweg - zo'n 250 meter. In de buurt zal de piek afgetopt worden. De algemene fijnstofconcentraties in ons land worden er amper door gedrukt. De vrachtwagens die op dezelfde plek nog steeds tegen 90 km per uur voorbijrazen stoten nog even veel roet uit als anders. Ook de stookoliebranders en de industrie in de buurt dragen nog evenveel bij. De bestuurders die op benzine rijden of de dieselrijders die over een roetfilter beschikken worden even hard 'gestraft' terwijl hun aandeel fijn stof verwaarloosbaar is. De overheid geeft zelf toe dat deze maatregel veeleer sensibiliserend bedoeld is. Ze maakt de burger erop attent dat er een verband is tussen verkeer en vervuiling. De milieubeweging hamert erop dat alleen duurzame, structurele maatregelen het probleem kunnen verhelpen. Minder auto's op de weg, minder afgelegde kilometers, rekeningrijden, meer openbaar vervoer, dat zijn de recepten. Als het moet een permanente snelheidsbeperking voor iedereen, het hele jaar door. Daar is geen draagvlak voor, luidt het tegenargument. In afwachting van structurele maatregelen zijn behalve een snelheidsbeperking nog andere ad-hocmaatregelen denkbaar. Zo zou je wegen kunnen overkappen en de vastgehouden lucht zuiveren. Hoge bomen langs de weg kunnen behoorlijk wat stof vasthouden. Opdwarrelend stof kan gefixeerd worden door het wegdek nat te spuiten. Beter ware dat iedereen zich het ecorijden eigen maakt. Dat wil zeggen: niet te hard optrekken en remmen, een gelijkmatige snelheid aanhouden. Maar op dat soort gedrag heeft een overheid weinig vat. De technisch beste en meest haalbare ingreep is dat alle dieselwagens een (goede) roetfilter krijgen. Europese verplichtingen helpen ons in die richting. Tegen september 2009 moeten alle nieuwe modellen tachtig procent minder roetdeeltjes uitstoten en dat kan alleen met zo'n filter. Maar niets belet de regeringen om voordien al het middel fiscaal te stimuleren. Het Duitse en Nederlandse voorbeeld strekt tot navolging. Sinds 1 januari 2006 betaalt een Duitser op een dieselvoertuig met een roetfilter 330 euro minder verkeersbelasting per jaar. Het gevolg? Op alle nieuwe dieselauto's is zo'n filter geleverd. In Nederland krijg je 600 euro fiscale korting op een nieuw dieselvoertuig met filter en 400 euro als je er een laat plaatsen in een bestaand voertuig. Belgen moeten het stellen met een premie van 200 euro voor de allerzuinigste types die minder dan 130 gram CO2 uitstoten per kilometer. Dat zijn amper een tiental modellen. Vlaanderen doet daar een premie voor vrachtwagens bovenop. Klimaatprofessor Jean-Pascal van Ypersele vroeg zich op het Autosalon nog af waarom dit onderdeel niet allang verplicht is. Het zou een correctie zijn op het erg dieselvriendelijke beleid. De zuinigste exemplaren worden gepromoot omdat ze minder verbruiken en minder broeikasgas CO2 uitstoten. Aan de pomp blijft diesel goedkoper door de lagere accijnzen. Sinds januari is ook nog de hogere belasting op dieselauto's, de zogenaamde 'accijnscompenserende' belasting uit 1996, opgeheven. Er blijft nu alleen de hogere aankoopprijs. Deze voordelen maken van België een dieselnatie. Van het totale park van vijf miljoen wagens zijn er 2,7 miljoen of 54,5 procent diesels. En het gaat nog in stijgende lijn. Van de nieuw ingeschreven voertuigen hadden er vorig jaar 423.000 een dieselmotor, tegen 125.080 benzine. Gelet op de weerkerende dagen met te veel fijn stof en te veel stikstofoxiden mogen bij de dieselpolitiek wel vraagtekens geplaatst worden. Fijn stof heeft vele bronnen: landbouw, industrie, mazoutkachels maar ook zeezout of zand. Eenderde wordt veroorzaakt door de transportsector. Het gros daarvan komt uit de uitlaatgassen van dieselmotoren. Het adjectief 'fijn' in fijn stof mag u erg letterlijk nemen. Het gaat over twee soorten partikels, die van 10 micrometer (PM10) en die van 2,5 micrometer (PM2,5). Een micrometer is een duizendste van een millimeter. De kleinste richten veel schade aan omdat ze in de longen en in de bloedbaan doordringen en drager zijn van zware metalen, pcb's en dioxines. Een Europese studie raamde het aantal vroegtijdige overlijdens als gevolg van fijn stof in België op meer dan 10.000 per jaar. Tom Ysebaert is redacteur binnenland DS, 19-02-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
||||
|
||||
Bromfiets stoot meeste ultrafijn stof uit
Bromfiets stoot meeste ultrafijn stof uit
BRUSSEL - Bromfietsen die op tweetakt rijden, stoten meer ultrafijn stof uit dan vrachtwagens, zo meldt de VRT-nieuwsredactie woensdag op basis van nieuwe metingen van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO). Het VITO voerde de metingen uit op een fietspad langs een rustige weg in Geel. Zo kon ze de hoeveelheden ultrafijn stof meten die fietsers binnenkrijgen op het moment dat een bromfiets of vrachtwagen voorbijkomt. Ultrafijn stof is gevaarlijker dan fijn stof, omdat het nog makkelijker en dieper in het lichaam binnendringt. Uit de metingen van VITO bleek dat een voorbijkomende vrachtwagen 300.000 deeltjes ultrafijn stof per kubieke centimeter uitstootte, een tweetaktbrommer maar liefst 350.000. De gemeten waarden zijn tien keer hoger dan die uit een Nederlands onderzoek van eind februari. Dat komt mogelijk doordat het fietsverkeer in Nederland veel meer afgescheiden wordt van het gewone verkeer, want hoe dichter een fietser bij een vervuiler rijdt, hoe meer ultrafijn stof hij binnenkrijgt. Voorlopig heeft Europa nog geen maximumnormen vastgelegd voor de uitstoot van ultrafijn stof. Blog DS, 09-04-2008 (dsl)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |