|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Frans gerecht verklaart vraag om euthanasie 'onontvankelijk'
DIJON - Het Franse gerecht heeft maandag de vraag om euthanasie van de 52-jarige Chantal Sébire verworpen. De vrouw lijdt aan een ongeneeslijke tumor in het gezicht.
Sébire had afgelopen woensdag haar vraag ingediend bij de rechtbank van hoogste aanleg in Dijon. Maar de openbare aanklager pleitte voor het 'onontvankelijk' verklaren van de klacht, wat nu dus gebeurd is. De rechter argumenteert dat de vraag van de vrouw ingaat tegen de medische deontologie, die bepaalt dat een arts niet vrijwillig de dood mag veroorzaken, alsook tegen de strafwet, die geen hulp bij zelfmoord toestaat. De voormalige onderwijzeres en moeder van drie kinderen lijdt aan een tumor in de sinussen en de neusholte. Deze zeldzame ziekte - in 20 jaar tijd kwam ze wereldwijd 200 keer voor - is ongeneeslijk en veroorzaakt een onomkeerbare misvorming van het gelaat. De vrouw zegt dat ze ook hevige pijn lijdt. Sébire gaat niet in beroep. Ze gaf eerder wel te kennen mogelijk naar Zwitserland, België of Nederland te trekken, waar euthanasie wel is toegestaan. avb Bron: De Standaard maandag 17 maart 2008 | Bron: afp |
|
|||
|
|||
Vreselijk vind ik dit! Ik vind het echt erg voor die vrouw. Ik hoop dat ze snel in een ander land terecht kan, en uit haar lijden kan verlost worden. Zo wil toch niemand leven?!
|
|
||||
|
||||
Française met tumor in gezicht overleden
Française met tumor in gezicht overleden
De Française Chantal Sébire is overleden, kort nadat een rechter haar het recht ontzegde om euthanasie te laten plegen. De 52-jarige Sébire was naar de rechter gestapt omdat een ongeneeslijke tumor in haar neus haar leven ondraaglijk maakte. Ze werd vanmiddag dood aangetroffen in haar huis in Plombières-les-Dijon. Sébire was door de tumor vrijwel blind geworden en leed voortdurend enorme pijn. Ook was haar gezicht door de tumor ernstig vervormd. Ze had de rechter gevraagd een arts toestemming te geven om euthanasie te plegen. Maar de Franse wet staat slechts het staken van de behandeling van terminaal zieken toe. Actieve levensbeëindiging is verboden. Na de uitspraak van de rechter liet de vrouw weten dat haar nog slechts de mogelijkheid restte om naar Nederland, België of Zwitserland te reizen om daar legaal en onder begeleiding euthanasie te ondergaan. Blog HLN, 19-03-2008
|
||||
|
||||
Française met tumor nam overdosis slaapmiddel
Française met tumor nam overdosis slaapmiddel
Chantal Sébire, de Franse vrouw die aa een ongeneeslijke tumor in het gezicht leed, is gestorven aan een overdosis slaapmiddelen. Dat heeft procureur Alacchi in de Bourgondische hoofdstad Dijon bekend gemaakt. Toxicologisch onderzoek heeft uitgewezen dat Sébire een overdosis barbiraat heeft genomen. Het lichaam van Sébire werd op 19 maart gevonden. Twee dagen eerder had een rechtbank haar verzoek om actieve euthanasie afgewezen. De zaak van de vrouw heeft in Frankrijk het debat over actieve euthanasie geherlanceerd. Blog HLN, 27-03-2008 (anp/tdb)
|
||||
|
||||
Citaat:
|
|||
|
|||
De zaak-Sébire heeft in Frankrijk het debat rond euthanasie weer doen oplaaien.
Mijn mening: Ik kan niet begrijpen dat het het Franse gerecht in zo'n geval de vraag op euthanasie heeft verworpen. Het is erg om zo door het leven te moeten gaan. Er moeten blijkbaar eerst "slachtoffers" vallen vooraleer de "wet rond euthanasie wordt herzien". |