|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Onderwijzers tevreden over eindtermen
Onderwijzers tevreden over eindtermen
BRUSSEL (BELGA) - De eindtermen voor het lager onderwijs zijn duidelijk, haalbaar en realistisch, vinden onderwijzers. De leerkrachten van het basisonderwijs vinden de eindtermen en ontwikkelingsdoelen 'duidelijk, haalbaar, realistisch en vrij gemakkelijk om te evalueren'. Ze vinden niet dat de eindtermen, de minimumnormen die de overheid van leerlingen verwacht, volledig moeten herzien worden. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de Vlaamse minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (SP.A). Hij liet een enquête uitvoeren bij meer dan 2.300 leraren en directies uit 222scholen van het gewoon basisonderwijs. Tien jaar nadat het Vlaams Parlement de eindtermen en ontwikkelingsdoelen heeft goedgekeurd, was het tijd voor een algemene evaluatie. Via een uitgebreide internetbevraging werd gepeild naar het gebruik en de waardering van de eindtermen en ontwikkelingsdoelen in het kleuter- en lager onderwijs. Uit de peiling blijkt dat de leraren van zichzelf toegeven dat ze de eindtermen en ontwikkelingsdoelen niet goed kennen. Kleuteronderwijzers (68 procent) zijn er beter van op de hoogte dan leraren in het lager onderwijs (40procent). In het verdere onderzoek kregen leraren afzonderlijke eindtermen of ontwikkelingsdoelen per leergebied voorgeschoteld. Daaruit blijkt dat leraren globaal tevreden zijn over de eindtermen en ontwikkelingsdoelen. Er zijn er niet te veel, ze sluiten aan bij de interesses van de kinderen, ze zijn duidelijk geformuleerd en ze zijn haalbaar, zo vinden ze. Op basis van de doorlichtingen, peilingen en ander wetenschappelijk onderzoek worden momenteel de eindtermen taalbeschouwing (Nederlands) en technologie herzien. Daarnaast laat minister Vandenbroucke ook de samenhang tussen de eindtermen Frans in het basis- en secundair onderwijs bekijken. Dat moet er voor zorgen dat nog meer kinderen op het einde van het zesde leerjaar goed voorbereid de overstap maken naar de secundaire school. Ook de vakoverschrijdende eindtermen zijn een voorwerp van herziening. Via enquêtes en wetenschappelijk onderzoek laat de minister bekijken in hoeverre die in de middelbare scholen worden toegepast. Die vakoverschrijdende eindtermen zijn onder meer het minimum aan burgerzin dat van leerlingen mag worden verwacht, of sociale vaardigheden. Andere voorbeelden zijn de voorbereiding op het rijbewijs en milieuzorg op school. De uitgebreide resultaten van het onderzoek zijn raadpleegbaar op www.ond.vlaanderen.be/obpwo DS, 22-03-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |