#1
|
||||
|
||||
Clipje kan wonderen doen
Clipje kan wonderen doen
BRUSSEL - Reclamespotjes op tv blijven een van de machtigste wapens voor een Amerikaanse politicus. Voor politieke campagnes heeft het internet de tv nog niet van de troon gestoten. Vraag maar aan voormalig presidentskandidaat John Kerry en de Swift Boat Veterans hoe machtig tv-spotjes zijn. 'Televisiereclame blijft de grootste uitgavenpost in een verkiezingscampagne', zegt professor Darrell M. West van de Brown University aan de telefoon vanuit Providence, Rhode Island. 'Spotjes hebben het grote voordeel dat de kandidaat de controle behoudt over de inhoud van de boodschap en over het tijdstip waarop ze wordt meegedeeld.' Hij schat dat de presidentskandidaten voor de verkiezingen van 2008 al meer dan 200 miljoen dollar aan tv-spotjes uitgaven. West bestudeert al jaren het gebruik van politieke tv-reclame en schreef er een boek over: 'Air Wars: Television Advertising in Election Campaigns, 1952-2004'. 'Televisiespotjes hebben een enorme invloed op de kiezers', zegt hij. Het jongste voorbeeld is Hillary Clintons “3 am,-spotje, waarin ze de kijkers een vraag stelt: 'Het is drie uur 's nachts, ergens in de wereld is er iets gebeurd en de telefoon rinkelt in het Witte Huis, wie zou je liefst hebben dat die telefoon opneemt?' Eigenlijk laat het filmpje de kijker geen keuze: Clinton zit klaar aan haar bureau. Het filmpje begon met een snoezig ukje dat vredig lag te slapen... En zo heeft dit spotje alle klassieke ingrediënten om succesvol te zijn. 'Een goede advertentie treft het publiek, ze weerspiegelt de waarden en overtuigingen van het publiek, ze speelt in op hun diepste gevoelens', zegt West. 'Het Clinton-filmpje versterkt de perceptie die bij een deel van het publiek al aanwezig was, dat Barack Obama niet klaar is om opperbevelhebber van de strijdkrachten te zijn.' West stelt vast dat de 'angst' van de mensen in de jongste verkiezingen almaar meer wordt geprikkeld. 'Clinton zegt in feite dat de wereld een gevaarlijke plek is. Ze gebruikt de angst van de Amerikanen tegen Obama. Bush deed dat ook heel doeltreffend in 2004.' Als meest invloedrijke spotjes aller tijden kiest West 'Daisy' en 'Revolving Door'. Allicht niet toevallig spelen beide in op angstgevoelens. Met 'Daisy', of 'Peace Little Girl' zoals het spotje officieel heette, stelde president Lyndon Johnson in 1964 impliciet de keuze tussen zichzelf en de Republikein Barry Goldwater voor als een keuze tussen vrede of een atoomoorlog. In 'Revolving Door' waarschuwde president George Bush senior in 1988 dat zijn Democratische tegenstander Michael Dukakis moordenaars op penitentiair verlof wilde laten gaan, waardoor ze konden verdwijnen en opnieuw doden. Bush maakte nog een tweede spotje met dezelfde boodschap: Willie Horton. De leukste en belangrijkste campagnefilmpjes zijn te bekijken op: www.standaard.be/VS2008 DS, 12-03-2008 (Evita Neefs)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |