actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > In de Marge van het Nieuws
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 14th December 2007, 17:42
jan.dufraing jan.dufraing is offline
Registered User

'Biologische kippen niet gezonder'

'Biologische kippen niet gezonder'
Een kip die biologisch voer krijgt is niet aantoonbaar gezonder dan een kip die gangbaar voedsel krijgt. Dat blijkt uit een Nederlandse studie. Het imuunsysteem van "biokippen" is wel alerter waardoor ze sneller herstellen na een infectie. Bovendien zijn ze slanker. Dat meldt het Nederlandse dagblad de Volkskrant vrijdag op zijn website.

Verschillende wetenschappelijke instellingen presenteerden donderdag de resultaten van het onderzoek, dat twee jaar in beslag nam, aan de Nederlandse minister van Landbouw, Natuur en Voedselveiligheid, Gerda Verburg.

De politica noemde het "een enigzins teleurstellend onderzoeksresultaat". "Al jaren woedt er strijd over de vraag of biologische producten gezonder zijn voor mensen, en dit onderzoek had moeten uitwijzen of het dan tenminste voor kippen geldt. Maar zelfs dit konden de onderzoekers niet aantonen".

De vraag naar bioproducten is groot maar consumenten willen wel eens het bewijs krijgen dat biologisch voedsel niet alleen beter is voor het milieu, maar ook gezonder is dan het gangbare voedsel, luidde het.

Bron: Gazet van Antwerpen 14/12/2007
: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/default.asp?art={02085A6B-10F2-4E78-A9EB-A2C4A1E91369}

Bioproducten zijn gezonder voor het milieu maar of dat ze daadwerkelijk gezonder zijn voor ons. Daar heb ik mijn twijfels over. Uit dit onderzoek blijkt zelf dat de biokippen nog niet significant gezonder zijn dan de gewone kippen. Het is dus ook onwaarschijnlijk dat de mens gezonder gaat worden door bioproducten te eten. Zelf eet ik zo goed als geen bioproducten omdat deze dikwijls duurder zijn. Het leven is zo al duur genoeg.
Met citaat antwoorden
Oud 14th December 2007, 18:03
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Citaat:
Orgineel gepost door jan.dufraing"
Het leven is zo al duur genoeg.

Gelukkig is het milieu nog niet vervuild genoeg...
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Oud 14th December 2007, 18:18
Sanne.Vosters Sanne.Vosters is offline
Registered User

Dit wist ik al langer. Mijn ouders zitten namelijk in het pluimveewereldje. De mensen zeggen wel altijd "bioproducten, bioproducten", maar dat is ook niet alles. En het is nog zelfs een pakje duurder. Het belangrijkste verschil tussen een biologische kip en een legbatterijkip is dat de biologische kip buiten mag lopen in het weiland. Elke kip heeft maar liefst vier vierkante meter ter beschikking in de frisse lucht. In vergelijking met de legbatterijkip die in een afgesloten ruimte zit. Legbatterijkip zitten met achttien kippen op één m2 en de scharrelkip met negen kippen op één m2. De biokippen krijgen géén genetisch gemanipuleerd voer. Maar wij hebben thuis scharrelkippen en legbatterijkippen. En je kan zeggen wat je wil. Maar deze kippen hebben het even goed als die biokippen. Een legbatterijkip zit dan wel in hokjes, maar veel mensen leven toch ook in een klein appartementje? Onze kippen krijgen het beste voer, met een bepaalde norm van Duitsland. De CAT-norm. De biokippen lopen dan ook nog is in de buitenlucht, waardoor ze meer in contact komen met allerlei vuiltjes in de lucht. Maar gelukkig is het immuunsysteem van biokippen wel alert. Het grootste verschil tussen gewone producten en bioproducten is gewoon het prijsverschil. Ik heb al eens een onderzoek gedaan. Ik heb op de markt aan mensen gevraagd, of ze nu wel degelijk verschillen proeven. Maar nee, het zit gewoon tussen de oren bij de mensen. "Het is bio, dus het zal wel goed zijn." Maar dat is niet zo! Ik heb ook opgemerkt dat marktverkopers daar wel bio-eieren staan te verkopen, en ze slagen hier mee veel geld uit. Maar ze komen wel voor het weekend bij ons gewone scharreleieren halen?
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:48.