|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Er ontbreekt een komma in de wet!
Er ontbreekt een komma in de wet!
BRUSSEL - Een vergeten komma in de wet over de rechtsplegingsvergoeding maakt voor de rechtzoekenden een wereld van verschil. De politiek grijpt in. Het lijkt een Belgenmop, maar het is pijnlijke werkelijkheid. Omdat er een komma ontbreekt in de wet over de rechtsplegingsvergoeding, betaalt een verliezer van een proces in sommige gevallen 1.200 euro in plaats van het 'sociale tarief' van 75 euro. Bijkomend element: de fout staat alleen in de Nederlandse tekst. In Franstalig België is er geen vuiltje aan de lucht. Sinds 1januari moeten verliezers van een proces een deel van de advocatenkosten van de winnende partij betalen. De regeling is bedoeld om mensen die met hun eis bij de rechter geen enkele kans maken, financieel te ontraden een proces aan te spannen. Maar de uitwerking van de regeling is overhaast gebeurd, en slordig. Begrippen worden door elkaar gebruikt. In de Nederlandstalige tekst ontbreekt bovendien een komma, wat de onduidelijkheid op het terrein nog vergroot. Een voorbeeld: bij betwistingen die niet in geld uit te drukken zijn, moet de verliezende partij een minimumbijdrage van 1.200 euro betalen. Die bijdrage kan de rechter om sociale redenen verminderen tot 75 euro, bijvoorbeeld als de verliezer een laag inkomen heeft. Volgens de Franstalige tekst kan een rechter die vermindering uit eigen beweging toestaan. Luidens de Nederlandstalige tekst moet de verliezende partij daar evenwel uitdrukkelijk om vragen. Maar niet alle advocaten, laat staan gewone burgers zijn hiervan op de hoogte. De minister van Justitie, Jo Vandeurzen (CD&V), erkende gisteren in de Kamer dat de afwezigheid van de komma in de Nederlandse tekst 'een wereld van verschil' maakt. Hijzelf is er voorstander van dat de rechter de rechtsplegingsvergoeding altijd om billijkheidsredenen kan verminderen. 'Er ontbreekt inderdaad een komma en de wet moet worden veranderd', verklaarde Vandeurzen. Zijn partijgenote Katrien Schryvers heeft al een wetsvoorstel in die zin klaar. 'Er duiken tal van moeilijkheden op bij de toepassing van de wet', zegt Schryvers, die jarenlang advocaat was. 'De regeling leidt, in Vlaanderen althans, tot sociale onrechtvaardigheden.' Volgens het kamerlid heeft de CD&V-fractie in de vorige regeerperiode de minister van Justitie, Laurette Onkelinx (PS), herhaaldelijk gewaarschuwd voor te snel wetgevend werk. 'Nu is het een rommeltje. En Vandeurzen wordt hiermee geconfronteerd.' De kamercommissie Justitie is gisteren al overeengekomen snel een correctie aan de wet door te voeren. Tot dan hangt de toepassing af van de interpretatie van de - Nederlandstalige - rechters. Blog DS, 26-02-2008 (Filip Verhoest)
|
||||
|
||||
Val in donker station kost bejaarde 5.000euro
Val in donker station kost bejaarde 5.000euro
BRUSSEL - Een slachtoffer haalt ongelijk en wordt door de rechter verplicht om de advocatenkosten van de tegenpartij te betalen. Het ongeluk dat Josée Roggeman (75) uit het Vlaams- Brabantse Herne achtervolgt, gebeurde zes jaar geleden. Ze struikelde in het treinstation van Edingen en brak haar dijbeen. 'Het was er aardedonker en ik had het niveauverschil in het station niet gezien', vertelt ze. 'Sindsdien moet ik op handen en voeten de trap op.' De dokterskosten bedroegen meer dan 2.000 euro. 'Omdat die valpartij mijn schuld niet was, probeerde ik de kosten terug te vorderen via de rechtbank. Vlak na mijn valpartij greep de NMBS ook in. Ze markeerden het opstapje waar ik over gevallen was met gele lijnen en plaatsten er een bordje met Opgelet: twee treden achter de deur.' Toch draaiden de gerechtelijke stappen in haar nadeel uit. Het hof van beroep in Brussel oordeelde dat Roggeman zelf verantwoordelijk was voor de val. 'De voorzitter zei dat ik maar niet zo verstrooid had moeten zijn en beter had moeten opletten. Hij maakte er ook een lachertje van. Toen hij de advocaten bij zich riep, zei hij Zorg dat jullie niet vallen.' Roggeman kan er allesbehalve mee lachen. Ze kreeg intussen al de rekening in de bus: naast haar eigen advocaat moet ze ook 1.356,97 euro betalen voor de advocaat van de NMBS. 'Dat blijkt een nieuw regeltje te zijn: als je een rechtszaak verliest, moet je ook de advocaat van de tegenpartij betalen. Ik moest dat binnen de acht dagen doen. Dat was onmogelijk. Ik heb mijn spaarboekje al helemaal moeten plunderen, want ik had ook een expert aangesteld. Die werkt uiteraard ook niet voor niets. In totaal heeft die hele affaire me meer dan 5.000euro gekost.' De gepensioneerde naaister zegt dat ze moeite heeft om de eindjes aan elkaar te knopen. 'Ik heb een pensioentje van 879 euro. Daarvan gaat maandelijks al 371 euro naar de huur.' Haar advocaat maakte haar al attent op het feit dat ze nog naar het Hof van Cassatie kan. 'Alsof ik ook dat nog zou kunnen betalen. Neen, ik heb er de buik van vol. Ik zal wel elke maand 25 euro afbetalen.' DS, 26-02-2008 (bjm)