#1
|
||||
|
||||
Islam heeft een imagoprobleem
Islam heeft een imagoprobleem
Wanneer de islam in het televisienieuws komt, is dat meestal op een negatieve manier. Dat blijkt uit de analyse die de politicoloog Marc Hooghe (KU Leuven) maakte op basis van de nieuwsuitzendingen van VRT en VTM de voorbije drie jaar. De andere godsdiensten komen op een betere manier in de media. De katholieke kerk komt overwegend positief in het nieuws. Het jodendom komt zelfs geen enkele keer negatief in het nieuws. Zowel de vrijzinnigheid als het protestantisme waren in de laatste drie jaar volledig afwezig. De orthodoxe kerk kwam welgeteld één keer in het televisienieuws. 'De katholieke kerk is dus niet achtergesteld tegenover andere godsdiensten', zegt Hooghe. Nochtans leeft binnen de Kerk dat gevoel. Veel gelovigen hebben de indruk dat de media alleen negatief over de Kerk berichten. 'Maar uit de televisie-uitzendingen blijkt dat vooral de islam met een imagoprobleem zit.' De politicoloog wijt dat onder meer aan de berichtgeving over terroristische aanslagen. Maar er is meer aan de hand. 'Volgens mij laat de Moslimexecutieve kansen liggen', aldus Hooghe. 'Een van haar taken is toch om de moslimgemeenschap in ons land te vertegenwoordigen? Daar horen ook de public relations bij. Ik heb de indruk dat veel journalisten welwillend staan tegenover de islam. Maar ze hebben er geen goede ingang.' Al hebben ook de katholieken volgens Hooghe op dat vlak nog werk op de plank. 'De Kerk heeft zich nog niet voldoende aangepast aan haar positie als instelling tussen andere instellingen. De tijd van de verzuilde media is voorbij, waarbij de Kerk zeker was van enkele krantenpagina's op Kerstmis, Pasen en eventueel ook op Pinksteren. Nu behandelen de media de Kerk zoals bijvoorbeeld een politieke partij. Dat betekent ook dat het niet meer gaat over de spiritualiteit. Dat is misschien frustrerend voor de Kerk. Maar in de politieke berichtgeving gaat het toch ook niet over het socialisme, het liberalisme of het Vlaams-nationalisme?' 'Bovendien is de structuur van de katholieke kerk niet zoals velen denken', zegt Marc Hooghe. 'Het is een hiërarchische organisatie, maar de bisdommen hebben veel autonomie. De bisschoppen kiezen zelf in welke mate ze de massamedia opzoeken. De Gentse bisschop Van Looy komt daardoor meer in het nieuws dan de grote baas van Fortis.' De worsteling met de moderne media is typisch voor oude organisaties zoals de katholieke kerk, en ook de vrijzinnigheid. De 'nieuwere' godsdiensten zijn voor journalisten ook interessanter. De evenementen van bijvoorbeeld de katholieke kerk zijn niet meer verrassend. 'De vasten kennen we al lang. De ramadan bijvoorbeeld is iets "exotischer".' Dat de joden op VRT en VTM alleen maar positief in het nieuws zijn gekomen, wijt Hooghe aan de goed georganiseerde joodse gemeenschap in ons land. Er is ook nog de schaduw van de Tweede Wereldoorlog. 'Onbewust speelt misschien een "Wiedergutmachung-strategie" mee', aldus de politicoloog. Over de relatie tussen religie en media vindt vandaag en morgen in Antwerpen een internationaal congres plaats. Marc Hooghe is een van de sprekers. www.faithandmedia.be DS, 26-04-2007 (Pieter Lesaffer)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |