![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Nederlands is populair op school.
Nederlands is populair op school
BRUSSEL - Het vak Nederlands is voor Vlamingen een van de nuttigste schoolvakken, na het Engels en het Frans. Dat stelde de Nederlandse Taalunie na een onderzoek in Vlaanderen, Nederland en Suriname vast. De Taalunie polste bij zowel leraren Nederlands en leerlingen van het voortgezet onderwijs als bij een brede groep volwassenen uit Vlaanderen, Nederland en Suriname naar hun waardering voor het vak Nederlands. Geografische verschillen Hoewel het Nederlands in populariteit de duimen moet leggen voor lichamelijk opvoeding, plaatsen Vlaamse schooljongeren de Nederlandse taal toch nog op een vijfde plaats. In Nederland moet het vak het stellen met een negende plaats. In Suriname vindt iedereen het vak Nederlands niet alleen het nuttigste, maar ook het leukste, samen met aardrijkskunde. Apart vak Uit taalonderzoek blijkt ook dat leerkrachten er voor blijven ijveren om het Nederlands niet te integreren in andere vakken. Zowel in de media als in onderwijskringen gingen er stemmen op om het Nederlands ook in andere vakken aan bod te laten komen, maar 70 procent van de ondervraagden hoopt dat het een apart vak blijft. Over spelling bestaat minder overeenstemming. Het is niet het favoriete onderdeel van de lessen, maar toch willen veel ondervraagden dat er meer aandacht naar uit gaat. Ruim 70 procent van de leerkrachten vindt dat de lat voor spellingvaardigheid niet lager mag worden gelegd. Bij de leerlingen zijn de meningen verdeeld. Toch vindt ongeveer 40 procent van de leerlingen dat het minder belangrijk is om goed te kunnen spellen nu er spellingcheckers zijn. Een andere 40 procent is het hier niet mee eens. Discussies, verhalen schrijven en literatuur lezen zijn drie onderdelen die bij de Vlaamse leerlingen wel goed scoren. Bron: http://www.nieuwsblad.be, 26/10/2007 |
#2
|
|||
|
|||
Volgens mij is het ook niet zo'n goed idee om Nederlands ook nog eens in andere vakken te integreren. Dit is niet eerlijk voor degene die niet goed Nederlands kunnen vind ik. Bij ons in het middelbaar was Nederlands ook geďntegreerd in het vak geschiedenis, dus als je op je toets van geschiedenis een dt-fout schreef, verloor je ook punten. Wat niet altijd leuk was als dat er juist voor zorgde dat je gebuist was.
Maar langs de andere kant is het ook weer wel een goede oefening om zonder fouten te leren schrijven. Maar ik vind wel dat dit alleen toegepast mag worden in de zwaardere theoretische richingen. Want anders kunnen zo'n regels veel leerlingen de das om doen. |
#3
|
||||
|
||||
Citaat:
Jep. Vind ik zelf ook het belangrijkste. Daarom ook dat ik - in tegenstelling tot mijn collega's - dit jaar al een schrijfopdracht heb laten maken en daar uiteraard een lesje over schrijven aan gekoppeld heb. Citaat:
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat jij geen Nederlands volgt. ![]() Dan zou je namelijk moeten weten dat spelling geen kwestie is van 'goed kunnen' of niet, maar simpelweg van regeltjes leren. En nog niet eens zo'n moeilijke regeltjes heb ik mijn lln in het begin van het schooljaar kunnen duidelijk maken. Vooral d/t, want dat is eigenlijk bijna het eenvoudigste van heel het vak Nederlands, alleen krijgen de meeste lln het op de verkeerde manier ingelepeld.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |