actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > In de Marge van het Nieuws
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 8th October 2008, 03:00
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Vier jaar cel voor eten tijdens ramadan

Vier jaar cel voor eten tijdens ramadan

Een rechtbank in Algerije heeft zes mannen veroordeeld tot vier jaar cel omdat ze de vastenmaand ramadan negeerden. Het zestal kreeg ook nog eens een fikse boete.

In het openbaar

De mannen werden in het zuiden van Algerije gearresteerd. Ze aten in het openbaar op een tijdstip waarop dat niet mag volgens de regels voor het islamitische vasten. Naast de celstraf kregen de mannen ook 1000 euro boete.

Ongrondwettelijk

Een mensenrechtenorganisatie in het land heeft de publiciteit gezocht met deze uitspraak. Het vonnis zou onwettelijk zijn omdat de Algerijnse grondwet vrijheid van godsdienst garandeert.

Blog HLN, 07/10/08
Oud 8th October 2008, 12:11
Shana Henderieckx Shana Henderieckx is offline
Registered User

Zoiets is eigenlijk ondenkbaar in ons land, zou ik denken. Stel je maar eens voor, een boete van 500 € per gezinslid en een paar jaar celstraf omdat je famillie twee zondagen na elkaar niet naar de kerk is geweest. Ik snap ook niet dat zoiets zó maar kan! Oké als je echt in iets gelooft, zul je je aan die regels moeten houden, maar volgens de grondwet is iedereen vrij om te geloven wat hij wil, toch? Maar uiteindelijk.. komt daar nauwelijks iets van terecht in de praktijk en wordt er maar bitterweinig rekening mee gehouden. Ik vind het wel positief dat er organisaties zijn, zoals bijvoorbeeld Amnesty International, e.d. die zich daar mee bezighouden, en echt moeite willen doen om te vechten voor de rechten van zo'n mensen!
Met citaat antwoorden
Oud 9th October 2008, 15:47
ToonThys ToonThys is offline
Registered User

Ik vind het uitermate belachelijk.
Oké, in hun land is de ramadan één van de belangrijkste RELIGIEUZE gebeurtenissen, maar om zo te reageren is absurd.
Iedereen kiest toch zijn eigen religie en hoe hij die eert en sinds wanneer mag de rechtbank beslissingen nemen in verband met godsdienst? Ik dacht dat kerk en staat gescheiden waren...
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:08.