|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
IVF-moeder klaagt arts aan wegens kind teveel
IVF-moeder klaagt arts aan wegens kind teveel
CANBERRA - Een Australische vrouw die na een reageerbuisbevruchting een tweeling ter wereld bracht, wil de kosten van het grootbrengen van het extra kind op haar arts verhalen. Ze eist ruim 400.000 Australische dollar (243.000 euro). De 40-jarige vrouw vertelde voor de rechtbank in Canberra dat ze de arts had laten weten dat ze maar één kind wilde. Maar een embryoloog die onder supervisie van de arts werkte, plaatste twee embryo’s in haar baarmoeder, waardoor een twee-eiige meisjestweeling werd geboren. Ze zei dat zij en haar partner er kapot van waren toen ze hoorden dat er een tweeling op komst was en zelfs hadden overwogen een van de meisjes ter adoptie af te staan. Het was kennelijk vooral een financiële kwestie voor het paar, dat een gezamenlijk inkomen heeft van ruim honderddduizend Australische dollar (60.000 euro). De vrouw zei dat zij van sommige aspecten van haar zwangerschap, zoals de inrichting van de babykamer, had genoten, maar dat andere dingen haar angstzweet hadden bezorgd. 'Om honderden dollars uit te geven aan een kinderwagen was voor ons wel zo’n beetje de limiet', zei zij. DS, 18-09-2007
|
|||
|
|||
Ik begrijp niet die vrouw haar dokter heeft aangeklaagd. Hij heeft er tenslotte toch voor gezorgd dat ze zwanger kon geraken en dan maakt een tweeling je droom toch helemaal goed. Ik vind het trouwens ook heel ongepast dat de vrouw een van haar kinderen wou afstaan. Ik kan best begrijpen dat die vrouw financiële moeilijkheden heeft, maar daar zijn verschillende oplossingen voor. En als ze even die moeite zou doen, is het probleem toch zo van de baan. Het is allemaal heel gemakkelijk om de dokter te beschuldigen en hem om geld te vragen, maar ik vind dat persoonlijk een heel gemakkelijke en goedkope oplossing. Ik vind dat die vrouw haar verantwoordelijkheid moet opnemen en voor de tweeling moet zorgen.
|
|
|||
|
|||
Ik vind het schandalig dat de vrouw haar dokter aanklaagt. Het enige wat de dokter wou was haar kinderwens vervullen en hierdoor kan hij dan misschien een proces aan zijn been krijgen. Moest de vrouw op natuurlijke wijze zwanger geraken,bestaat de kans ook dat ze een tweeling zou verwachten.Ik kan begrijpen dat het idee van een tweeling groot te brengen haar afschrikt,maar één van de baby's opgeven voor adoptie vind ik wel een drastische maatregel.Er zijn trouwens nog altijd financiële instellingen die haar steun kunnen bieden.
|
|
|||
|
|||
Ik begrijp de reactie van de vrouw helemaal niet. Natuurlijk gaat het in de toekomst wat moeilijker zijn voor haar, als ze financiële problemen heeft, maar eens die kinderen op de wereld zijn hou je daar toch oprecht van, en komt het toch niet meer in je hoofd op om je dokter aan te klagen. Het gebeurt wel vaker dat er meerlingen geboren worden na een IVF-behandeling, maar de dokter deed gewoon zijn job. Als de vrouw zich goed had geïnformeerd, kon ze op voorhand de dokter toch vragen om voor de zekerheid maar één vruchtje in te planten?
|
|
|||
|
|||
Begrijpelijk dat de vrouw zich hier niet goed bij voelt. Zij zullen door de tweeling veel meer kosten hebben als voorzien. Hierdoor gaan ze waarschijnlijk financiële problemen krijgen.
Maar als ze wou had ze de dokter kunnen verplichten om maar 1 eicel terug in te planten. Dan had ze nu niet met dit probleem gezeten. Maar in mijn ogen kan de dokter hier weinig aan doen. Ze moesten hem bedanken in plaats van hem voor de rechtbank te brengen. Zonder hem hadden ze geen kinderen. Hadden ze dat dan liever gehad? Ik denk het toch van niet. Nu maar te hopen dat de rechtbank de dokter spaart want als hij die schadevergoeding moet ophoesten zit hij zelf in financiële problemen. Maar nu heeft de tweeling waarschijnlijk mindere kansen op een goede toekomst. Ik wens de rechtbank een verstandige uitspraak toe. |