|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Het oedipuscomplex van progressieve Vlamingen
Links Vlaanderen denkt niet
Progressief Vlaanderen vindt de recente communautaire oprispingen 'problemen van onze ouders en grootouders', het is niet langer hun probleem. Een totaal foute houding, vindt Peter De Graeve . 'Je kunt het verleden niet uitstoten, als een exorcist. Dit lijkt mij een oedipale vergissing.' Je kunt niet met meer dan 50.000 je handtekening plaatsen onder het laatste metafysische begrip - solidariteit - en overgaan tot de orde van de dag: je liedje zingen voor een volle zaal, je versjes schrijven, een ererondje draaien. Sommigen doen nu alsof de hemel op ons hoofd zal vallen als de solidariteit ophoudt te bestaan. De commotie lijkt naast de kwestie. Nooit eerder was de steun voor de derde wereld zo groot. Nooit eerder ging het daar zo slecht. Waar zit het oorzakelijk verband? Op analoge wijze doet men alsof het volstaat te geloven in de solidariteit tussen de gemeenschappen om het hachje van deze natie te redden. Ach ja, links Vlaanderen… Het leeft met milde hand, het denkt met een mild hoofd. Het heeft zopas zijn eed van eeuwige trouw gezworen op het altaar van de goedgelovigheid. Nu wacht het met ingehouden adem tot de wereld knielt. Progressief Vlaanderen zit met een probleem. Dat heet: moderne democratie. Wat zich hier links noemt, lijkt het democratisch bewustzijn van onze snel evoluerende moderniteit niet in al zijn finesses aan te voelen. In vroegere tijden volstond het de troepen op te voeden tot politiek bewustzijn, ze 'een geweten te schoppen'. Het kwam erop aan de mechanismen van historische onderdrukking bloot te leggen, en deze vervolgens door gerichte politieke acties te bestrijden. De traditionele emancipatie (Daensisme, socialisme, feminisme - maar ook de vermaledijde 'Vlaamse ontvoogding') beantwoordde aan deze modernistische logica. Het axioma was simpel: slopen en heropbouwen, tabula rasa. Het oude huis gaat eraan, op dezelfde plek verrijst het nieuwe. Dit soort rechtlijnige bewustmaking behoort definitief tot het verleden, zoals SP.A nu ervaart. Er is niet langer een 'buiten' van de democratie, waartegen idealistische bevrijders zich kunnen richten. Alles is democratie. De democratie is alles. Vandaag overheerst het 'differentiedenken': etnische, sociale, culturele verscheidenheid. Dit is een fundamentele democratische waarde: leren omgaan met het vreemde - met de vreemde. Progressief Vlaanderen heeft dringend nood aan wat ik zou noemen 'democratische differentie'. Alle progressieve vrienden die ik ondervraag over de recente communautaire oprispingen zeggen me letterlijk hetzelfde: dit waren de problemen van onze ouders en grootouders, het is niet langer ons probleem. Ze beschouwen het hele gedoe als iets vreemds. Waar het verschijnt, zoals nu, verveelt dit vreemde hen, ergert hen, maakt hen naar eigen zeggen bang. Daarom sluiten ze het liever uit. Liever roepen ze op tot onvoorwaardelijke solidariteit, zonder zich af te vragen waar die precies vandaan komt, of heen moet. Progressief Vlaanderen verdedigt - en terecht - de waarde van de verscheidenheid op een sociaal, etnisch, cultureel vlak. Maar tegelijk koestert het progressieve Vlaanderen een steeds radicalere indifferentie tegenover datgene wat het als vreemd ervaart in zichzelf, die 'vreemde voorvaderlijke geschiedenis', die nochtans de zijne is. Het discrimineert zichzelf. Daardoor brengt het zichzelf in diskrediet. Het blijft blind voor de eigen politieke verscheidenheid, die ons, of we dat willen of niet, heeft gemaakt tot wie we zijn. Links Vlaanderen wordt verslonden door een ijzige onmacht om deze democratische differentie te denken. Het minimaliseert de verwezenlijkingen van de Vlaamse democratiseringsbeweging, omdat het anders verplicht is mee over de herhaaldelijke historische ontsporing ervan na te denken, als iets dat zíjn geschiedenis uitmaakt. Links doet immers nog steeds alsof dat verleden de zaak is van een ander, niet de zijne. Het doet vervolgens alsof dat verleden iets is wat het kan uitstoten, als een exorcist. Dit lijkt mij een oedipale vergissing: je vader niet kennen, en hem omleggen, je moeder vergeten, en er naast gaan liggen. Progressief Vlaanderen doet alsof de ontsporing van de Belgische democratie, in een ver of nabij verleden - en straks, in de nabije toekomst - nooit zijn probleem is geweest, altijd dat van een ander. Dat is de reden waarom links Vlaanderen Franstalig België ongegeneerd naar de mond kan praten. Ook daar verdringt men de 'democratische differentie' waarin dit land gewrongen zit. Progressief Vlaanderen denkt dat het zijn morele huisje op orde heeft. Maar het pand is gekraakt, en de indringer, het verleden, ijsboert met plompe tred door de kamers, zonder ontzag voor meubelen en huisgerief… Links Vlaanderen wordt door de huidige politieke crisis pijnlijk geconfronteerd met de eigen niet geringe verantwoordelijkheid in de ontsporing van de Belgische democratie. Het zou de democratische waarden scherp kunnen stellen, op grond waarvan een oplossing van deze crisis denkbaar wordt. Maar links Vlaanderen denkt niet. Het signeert, het emotioneert, het speelt zijn valse morele spel. Het doet er alles aan om dit debat te ontlopen en in de kiem te smoren. En wie het debat uit de emosfeer probeert te halen, krijgt alle voorziene verwensingen naar het hoofd: flamingantisme, nationalisme, verlichtingsfanatisme… Weldenkend zijn in Vlaanderen betekent blijkbaar vooral één ding: veel praats hebben. Onze mooie grijze hemel zal geen beton worden. De solidariteit zal niet stilvallen, op voorwaarde dat je de grondslag ervan blijvend democratiseert (wat een politiek debat veronderstelt, en geen gemoraliseer). Dit politieke debat, over de kern van de zaak, namelijk de verdere democratisering van België, zal zijn historisch beslag krijgen. Want niemand kan dat verhinderen. Niet links, niet rechts. Geen Vlaming, geen Franstalige. Vorst noch onderdaan. Ni dieu, ni… Maingain, nietwaar, linkse vrienden? België zal democratisch zijn, of het zal niet zijn. Daar zet ík mijn handtekening onder. Peter De Graeve is filosoof. Hij doceert aan de Universiteit Antwerpen DS, 08-10-2007
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |