actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th September 2007, 00:54
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Vliegtaks tegen luchtvervuiling

Vliegtaks moet opstap zijn voor Europese strijd tegen luchtvervuiling


De Consumentenbond biedt de Tweede Kamer morgen een petitie aan tegen de invoering van een heffing op vliegtickets. De bond verwijt de Kamer afgelopen week onvoldoende weerwerk te hebben geboden tegen het kabinetsvoorstel voor de vliegtaks, 11 euro op kortere vluchten en 45 op langere. Een gemiste kans, vindt de belangenvereniging. Ze roept de Kamer op in de loop van het jaar alsnog het voornemen van het kabinet te blokkeren, opdat de Nederlandse vakantieganger niet ’misbruikt wordt als melkkoe voor een maatregel die kant noch wal raakt.’



Het is niet te hopen dat de Kamer overstag gaat voor deze oproep. Het kabinet van CDA, PvdA en ChristenUnie maakt volkomen terecht een einde aan de malle praktijk dat autorijden wel wordt belast en vliegen niet. En voor gedrag dat zo slecht is voor het milieu mag de overheid extra geld in rekening brengen.

Het directe milieuvoordeel is overigens beperkt. Uit een studie van het onderzoeksbureau CE Delft blijkt dat mensen weliswaar minder gaan vliegen als dat duurder wordt: bij een procent prijsverhoging daalt de vraag met 1,5 procent. Maar de verwachting is ook, dat zeker grensbewoners de wijk nemen naar vliegvelden in de buurlanden die geen heffing kennen. Daar ga je met een deel van de milieuwinst.

Het zou daarom veel beter zijn als ook andere Europese landen het vliegen duurder zouden maken. Een Europese heffing zou bovendien het concurrentienadeel voor Nederlandse vliegmaatschappijen wegnemen. De politieke realiteit is echter dat het heel lang wachten wordt voordat alle Europese landen tot een vliegtaks besluiten. Een eerste begin van zeer beperkte omvang, zoals Nederland wil, is daarom alleszins gerechtvaardigd. En een solo-invoering kan dienen als voorbeeld dat de luchtvaartsector ondanks geringe heffingen echt wel overeind blijft.

Het is ondertussen de vraag of de Nederlandse consument zich net zo gedupeerd voelt als de Consumentenbond stelt. De bond heeft weken actie gevoerd onder zijn 550.000 leden. Van hen hebben er slechts 11.000 de petitie tegen de vliegtaks ondertekend. Dit geringe succes moet voor de Consumentenbond reden zijn zich voortaan van dit soort politieke acties te onthouden.

In de Kamer heeft de bond tot nu toe slechts gehoor gekregen van VVD en de groep-Wilders. De andere partijen durven op dit punt de confrontatie met de kiezer kennelijk wel aan. Dat is goed nieuws. Vooral voor het CDA, de partij die lang huiverig is geweest de consument in de portemonnee te treffen ten bate van het milieu.


Trouw, 24-09-2007
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.