![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
'Eerder een vrouw in het Witte Huis dan een zwarte'
'Eerder een vrouw in het Witte Huis dan een zwarte'
Slechts één keer noemde hij haar bij naam. Toch was de verkiezingsrally die Democratisch presidentskandidaat Barack Obama eergisteren in New York City hield, één grote poging om zich af te zetten tegen zijn voornaamste tegenstrever, senator Hillary Clinton. 'Ik heb ooit in New York gewoond', roept Obama aan het begin van zijn toespraak eergisteren op Washington Square, een park in het hart van New York City. Met achter hem een monumentale triomfboog ter ere van George Washington. 'Ik liep hier vroeger rond. Ik ken enkele kroegen in de buurt.' Het is onduidelijk of Obama dat alleen als een goede binnenkomer bedoelt. Of dat hij de toehoorders wil laten weten dat als Hillary Clinton, die nog maar enkele jaren in de staat woont, zich een New Yorker mag noemen, hij ook enig recht heeft op dat predikaat. In de rest van zijn toespraak haalt hij voortdurend uit naar haar en naar haar ervaring in Washington. Hij schildert haar af, zonder haar naam te noemen, als een onderdeel van het establishment en de oude politiek. 'Er doen mensen mee aan deze race die prat gaan op de ervaring die ze hebben met werken binnen het bestaande systeem. Het probleem is dat dat systeem niet meer werkt voor gewone mensen.' Ook valt hij Clinton aan over haar Irak-positie. Hijzelf was vanaf het begin tegen de oorlog, benadrukt hij. Clinton was eerst voor, nu tegen. Ze liet haar standpunten afhangen van 'hoe de wind waait'. 'Dat is het niet het soort politiek dat echte verandering brengt.' Het is een verrassing dat Obama een rally houdt in New York. De meeste Democratische kandidaten doen de stad alleen aan voor besloten bijeenkomsten om geld in te zamelen. Daar campagne voeren heeft weinig nut, omdat volgens peilingen Hillary Clinton in haar staat straatlengtes voor ligt, redeneren zij. Toch heeft het volgens adviseurs van Obama zin om naar New York te komen. De afdeling van de Democratische partij van deze staat heeft haar regels voor voorverkiezingen veranderd. Niet langer krijgt de winnaar alle kiesmannen. Voortaan krijgt elke kandidaat kiesmannen volgens zijn resultaat in de voorverkiezingen. Obama hoopt zo een derde van de New Yorkse kiesmannen te krijgen. Tegelijkertijd is de rally vooral ook symbolisch bedoeld. Clinton ligt ook in haast alle andere peilingen ruim voor. Door haar in haar thuishaven uit te dagen wil Obama iedereen laten zien dat hij zich niet bij haar overwinning neerlegt. Washington Square is gekozen omdat het park in feite ook de campus van de Universiteit van New York is. Uit de massale opkomst van studenten eergisteren bleek opnieuw hoe goed Obama het doet bij jongeren. Jay Bhuta zegt normaal in een wijde boog om een verkiezingsrally heen lopen. 'Maar deze was zo dicht bij huis.' Waar Obama voor staat, weet de 21-jarige economiestudent niet. 'Ik vind het een leuke man.' En Clinton? 'Ik vind haar niet zo aardig. Ik krijg geen goede vibe bij haar.' Tom Weisman (20), die televisie- en filmwetenschappen studeert, noemt zich een Obama-aanhanger. 'Hij is nog niet gecorrumpeerd door het systeem in Washington. Maar het belangrijkste punt in zijn voordeel is Irak. Hij heeft de duidelijkste voorstellen om de troepen daar zo snel mogelijk weg te halen.' Ook Josh Schneier (18), die natuurkunde en filosofie studeert, vindt het voor Obama pleiten 'dat hij geen echte Washington-insider is.' Maar eigenlijk is hij hem niet links genoeg. Op Clinton stemt hij zeker niet. 'Zij is de zetbaas van allerlei grote bedrijven en gevestigde belangen.' De ambtenaar Andrew Katz vindt Obama 'heel inspirerend', maar denkt ook dat 'Hillary heel veel goeds kan doen. Ze heeft veel invloed in Washington.' Als het op een keuze tussen de twee aankomt, houdt hij het op Clinton. 'Obama is een te grote gok. Hij is onervaren. Bovendien maakt hij weinig kans om de verkiezingen zelf te winnen. Ik denk dat Amerika eerder klaar is voor een vrouw in het Witte Huis dan voor een zwarte.' De handelaar Jay Terry, zelf zwart, noemt Obama's huidskleur 'een groot obstakel. Maar juist daarom zal het zo geweldig zijn als november volgend jaar toch als winnaar uit de bus komt', zegt hij. DS, 29-09-2007 (Frank Kools)