actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 20th September 2007, 02:26
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Staatsschuld VS aan plafond

"Staatsschuld VS staat op punt plafond te raken"

De Amerikaanse minister van financiën Henry Paulson.De Amerikaanse staatsschuld zal op 1 oktober zijn huidige gestelde limiet bereiken. Dat heeft minister van financiën Henry Paulson woensdag ten overstaan van het Congres kenbaar gemaakt. Hij stelde daarom een verhoging van de limiet voor om, zo zei hij, 'de geloofwaardigheid en kredietwaardigheid' van de VS te waarborgen in deze tijd van onrust op de financiële markten.

De huidige limiet bedraagt omgerekend 6,42 triljoen euro. Als deze niet wordt verhoogd kunnen de VS geen leningen meer afsluiten om de overheid te laten functioneren en te voldoen aan de betalingsverplichtingen van uitstaande schulden. Hoewel de VS nog nooit betalingsproblemen hebben gehad, gaat aan de verhoging van de maximale staatsschuld doorgaans een politiek steekspel in het Congres vooraf. De overheid ziet zich daarom vaak gedwongen om, tot het zover is, geld uit zogeheten 'trust funds' vrij te maken voor wat extra financiële armslag.

Blog HLN, 19/09/07
Oud 20th September 2007, 22:22
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht

Dit is zo lachwekkend dat je er van moet huilen eh!

Citaat:
Als deze niet wordt verhoogd kunnen de VS geen leningen meer afsluiten om de overheid te laten functioneren en te voldoen aan de betalingsverplichtingen van uitstaande schulden.

Hoeveel paradoxen zitten er in deze zin? ... Sjonge sjonge. ('In Amerika kan alles') Dus even praktisch: We gaan het plafond van de toegestane schuld verhogen, zodat we NOG meer schulden kunnen maken, om vervolgens met die nieuwe schulden de intresten op oude schulden af te betalen.

Kijk dit is wat ik er van vind: Financiële zaken daar moet je naar kijken met een lange-termijnsvisie. Als dat plafond NU bereikt wordt, dan komt dat omdat men er de voorbije eeuw geen oog heeft voor gehad! En DAN MOET JE DE GEVOLGEN MAAR DRAGEN! Jeps, en in de huidige financiële crisiscontext betekent dat waarschijnlijk een SERIEUZE economische crisis! ... Dus ik ben te idealistisch als ik nog maar zou denken dat de mensen van het congres zo'n verhoging niet zouden toestaan.

Maar ik kan mij voorstellen dat de EU-landen bij het lezen van zoiets staan te huiveren. Want de EU-landen moeten heel strikt omspringen met staatschulden. Als je dan ziet hoe ons 'aller voorbeeld' Amerika het er van afbrengt ...

(maar zo is het ook met de milieuthema's zeker...)
Op een dag keert dit zich tegen Amerika, en dan wil ik geen Amerikaan zijn!

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:22.