|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Arabische universiteit in Marokko biedt Nederlands aan
Arabische universiteit in Marokko biedt Nederlands aan
Marokko biedt als eerste land in de Arabische wereld Nederlands op universitair niveau aan. In januari 2008 begint de letterenfaculteit van de Hassan II-universiteit van Casablanca met de eerste lessen Nederlands. De lessen zijn bedoeld voor studenten van de universiteit. Het project wordt medegefinancierd door de Nederlandse Taalunie. Noord-Afrika en de Arabische wereld waren tot nu toe blinde vlekken op de kaart, aldus Marc le Clercq van de Nederlandse Taalunie, een verdragsorganisatie waarin Nederland, Vlaanderen en Suriname samenwerken op het gebied van taalbeleid. Op dit moment wordt buiten het Nederlandse taalgebied op tweehonderd universiteiten in veertig landen Nederlands gegeven. (anp/dm) Blog DM, 16/10/2007
|
|||
|
|||
Nederlands
Nou dit vind ik eens een goed idee. om het grof te zeggen : " de meesten komen toch naar hier dus waarom geen nederlands laten leren?" Dan zullen de problemen bij ons ook opgelost zijn. er zal minder commentaar komen op de kleurlingen omdat ze zich toch al hebben aan gepast en dan zal het racisme ook wel een serieus stuk zakken. wat leid tot mindere gevallen zoals de zaak Van Themsche.
Ik wil het nog eens duidelijk maken ik ben geen racist!!!!! Greetz&Beatz sven |
|
||||
|
||||
Ik denk dat Ief hier volledig gelijk heeft.
Voor het 'taalprobleem' van de allochtonen in ons land, gaat dat niet echt een oplossing zijn. Wat er wel erg positief aan is, is simpelweg de verspreiding van onze mooie taal over de wereld. Ik vraag me trouwens af wie daar in dat land eigenlijk voor kiest als vak en met welke redenen.
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
|
|||
|
|||
Ik vind het wel goed dat het gedaan wordt, maar ik begrijp niet goed waarom.
Wie zou er in Marokko voor Nederlands kiezen als vak en met welke reden dan? Het is natuurlijk wel goed voor de studenten die op buitenlandse stage willen gaan ofzo, daarvoor is het veel gemakkelijker. Ik zou dit in het derde jaar ofzo graag willen doen en als je de taal van het land dan nog moet leren. Je gaat op buitenlandse stage voor de ervaring en niet om de taal van dat land te leren. Greetz |
|
||||
|
||||
Ik vind het wel een grappig initiatief!
Ik zou ook niet weten waarom de mensen daar Nederlands zouden gaan studeren, maar als zij dat graag doen, mij niet gelaten! Ik versta het dat ze daar Engels, Frans, Chinees, Russisch geven, omdat deze landen heel belangrijk zijn in de economie. Maar dat ze daar Nederlands gaan geven, daar snap ik het nut niet zo van. Maarja sé, 't kan alleen maar positief zijn voor ons landje! |
|
||||
|
||||
Citaat:
Is het Nederlands dan geen ongelooflijk mooie taal misschien? En een taal met een rijke geschiedenis? En een taal waarin toch wel vrij veel mooie literatuur verschenen is (en er gaat niets boven het lezen van literatuur in de oorspronkelijke taal)? En een taal met zo'n fascinerende geschiedenis wat spellingswijzigingen betreft, dat het al een studie op zich zou kunnen vullen? Laten we onze taal dus niet stiefmoederlijk (een voorbeeld van de pracht van onze taal ) behandelen door ons af te vragen wat het nut ervan is, maar eerder trots zijn op de stijgende status ervan!
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
|
|||
|
|||
Citaat:
Dit vindt ik een zeer mooi besluit hierover. Overlaats hoorde ik in de les RZL ergens in de klas een vreemd gerucht over dit gegeven, met misschien wel een racistisch tintje. Infeite is het een studie als alle andere in de Taal- en Letterkunde. |
|
|||
|
|||
sorry voor de dt fout vindt=vind! net iets te laat opgemerkt
|
|
|||
|
|||
hmm
Dit is weer eens leuk nieuws! Ik vind het positief dat ons taaltje zo nog eens gepromoot wordt.
|