|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Nijlenaar mishandeld in Argentijnse cel
Uitwisselingsstudent Joppe Possemiers heeft twee nachten doorgebracht in een cel in de Argentijnse provincie Vuurland. De 19-jarige Nijlenaar werd volgens de lokale pers betrapt toen hij met twee andere studenten de vlag van Argentinië en Vuurland wilde stelen. "Duidelijk een groot misverstand", klinkt het bij de familie en de uitwisselingsorganisatie.
Het voorval dateert van woensdag. Joppe Possemiers, die tot zijn vertrek scoutsleider was van Scouts & Gidsen Sparlekijn in Nijlen, belandde in de gevangenis omdat hij de nationale vlag zou geschonden hebben. Een brandweerman zag hoe jongeren de vlag van Argentinië en van Vuurland probeerden te stelen van een vlaggenmast tegenover de brandweerkazerne. Hij wilde dat beletten en toen ontstond er een schermutseling. De politie sloeg het drietal in de boeien, maar de rechter liet hen na twee nachten vrij. In afwachting van zijn proces moet Possemiers in de provincie Vuurland blijven. "De zaak wordt waarschijnlijk nog deze week behandeld", zegt Erik Merens van de Vlaamse uitwisselingsorganisatie AFS. "Wij steunen hem volledig. We zorgen voor een hotel in Vuurland en hebben hem een advocaat aangeboden. Hij riskeert een jaar voorwaardelijke celstraf en kan in principe het land worden uitgezet. Maar de kans dat hij veroordeeld wordt, is heel klein", maakt Merens zich sterk. Dat leidt Merens af uit de verklaringen van de andere verdachten en enkele getuigen. "De andere jongeren, een Nederlander en een Amerikaan, zeggen zelf dat Joppe er niets mee te maken had. Hij hoorde geroep en is er naartoe gelopen. Hij was gewoon op het verkeerde moment op de verkeerde plaats." Geslagen in cel Vader Eddy Possemiers snapt er niets van. "Hij heeft niets misdaan en toch behandelen ze hem als een stuk vuil. Hij kreeg geen bed in zijn cel en hij werd geslagen. Zo probeerden ze hem waarschijnlijk te doen bekennen. We kunnen niets doen vanaf hieruit, maar we hopen dat dit snel achter de rug is." De Nijlenaar studeerde internationale betrekkingen aan de Argentijnse universiteit van Rosario. Hij maakte een uitstap naar de zuidelijke provincie Vuurland. Bert PROVOOST |
|
|||
|
|||
Ik ken Joppe, ik ben er zelfs 2 jaar terug leidster van geweest.
Voor de moment is het proces weeral een week uitgesteld. Dit omdat de huidige rechter het niet meer zag zitten om dit proces voor te zitten, dus moet er een andere rechter worden aangesteld. Ik hoop dat Joppe snel Vuurland mag verlaten en dat hij nog kan genieten van zijn laatste maanden in Argentinië! |
|
|||
|
|||
Als ik dit goed begrijp is het één groot misverstand, maar wat ik wel niet begrijp is waarom doet hij zoiet?
|
|
|||
|
|||
Ze waren met z'n vieren op pad. Joppe loopt een heel stuk voor samen met een medestudente. De andere twee jongens blijven achter. Ineens hoort hij vanalles en gaat terug om te zien of er iets gebeurd is met zijn medestudenten en terwijl hij er aankomt worden ze opgepakt. Hoewel hij alleen maar kwam kijken of alles in orde met ze was!
|
|
|||
|
|||
Het is natuurlijk heel erg dat hij daar in de cel zit, en mishandeld wordt.
Ik denk toch dat we niet mogen vergeten dat andere gevangen uit het land zelf daar misschien ook wel mishandeld worden. Zij hebben helaas niemand om hierover tegen te protesteren. |
|
|||
|
|||
Triestig verhaal...
Het is natuurlijk niet plezant om twee nachten in een cel door te brengen waar ze je dan ook nog eens niet geloven en waar ze je slagen.
Toch vertrouw ik op een goede afloop van de hele zaak, omdat er getuigen zijn die kunnen bevestigen dat hij niets met de feiten te maken had. Hopelijk komt het allemaal goed Katleen, hou ons op de hoogte he! Groetjes Bas |
|
|||
|
|||
.
Niemand wil in de gevangenis zitten voor iets wat je niet gedaan hebt en zeker niet in Argentinië. Zoals de vader van Joppe zegt: “Ze behandelen je als een stuk vuil.” Het is nu te hopen dat Joppe niet veroordeeld wordt.
|
|
||||
|
||||
erg..
Ik vind het heel erg voor de Joppe. Het is sowieso al geen grapje om in het buitenland in de gevangenis te zitten. Ze verstaan je er dikwijls niet en zo wordt het moeilijk om een degelijke uitleg te doen met de politie om te zeggen dat je eigenlijk met de hele zaak niets te maken hebt.
Als je dan nog eens mishandeld wordt voor iets dat je niet gedaan hebt vindt ik dat echt heel erg. Er moet een einde komen aan het geweld in gevangenissen. Of dat nu in België of in Marokko is, geweld mag er gewoon niet zijn. |