|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Impressie van de katholieke Paasmis
Impressie van de katholieke Paasmis in onze kerk
Er was volk, veel volk: een zangkoor, de traditionele oude mensen, de toekomstige communiecantjes, een jong gezin met kindjes, zelfs enkele jongeren met hun ouders ... en allemaal: mooi gekleed voor de plechtige Paasmis. En er was ... de pastoor. Begeleid door een jonge en een oude misdienaar. Ze waren blij, blij op deze heuglijke Paasdag. Blij met de stralende zon. Blij met zoveel mensen in de anders zo lege kerk. Ze waren blij. En hij sprak, de pastoor. Hij sprak en zei: "Er is veel gebeurd de voorbije week. Ik heb op het nieuws vernomen dat veel van onze broeders en zusters niet meer weten waar Pasen voor staat. ... En ik heb ook gehoord dat een geschifte bisschop belachelijke uitspraken deed. Het is ongehoord ..." Waw! De pastoor spreekt over actualiteit! Hij hervormt de boodschap van Jezus Christus naar onze tijd, doorspekt met voorbeelden uit de actualiteit. En wat doet het met de boodschap? ... ... Meermaals heeft hij het gezegd "De steen voor het graf was weg, nu ja, bij wijze van spreken. Zodat vanuit de grot Zijn liefde zou stralen." Ik dacht het nog: Is er groot alarm in de katholieke kerk? Moeten we ineens de boodschap gaan moderniseren en alles 'bij wijze van spreken' gaan verzachten zodat de moderne mens het gemakkelijk kan binnenhappen. Het is mooi dat je verwijst naar de tijd waarin we nu leven. Maar a.u.b. laat het charmeoffensief achterwege en zeg tegen de mens dat je niet twee dagen (Pasen en Kerstmis) in het jaar solidair en liefdevol moet zijn. Want de mensen die vanmorgen daar zaten, zitten nu al lekker te dineren zonder nog maar te denken aan de preek over liefde, solidariteit en eerlijkheid. Zalig Pasen iedereen. Dat Jezus ook in jouw hart mag leven! Niet vandaag, maar elke dag.
|
|||
|
|||
Goe gezegd maatje...
|
|
|||
|
|||
Volgens mij vinden vele ouders het niet erg dat hun kinderen niet weten waarvoor Pasen wel echt staat. Wat maakt het uit voor hen. Ik zelf hecht er ook niet echt veel belang aan. Bij mij is het dan ook lang geleden dat ik nog eens naar een Paasmis ben geweest. Ik ga alleen nog maar naar de kerk voor een huwelijk of een begrafenis.
De kerk stelt gewoon niets meer voor vind ik. Het zijn alleen pracht van gebouwen waar heel veel geld is ingekropen. Denk maar aan het vaticaanmuseum, moesten ze al die kunstwerken verkopen, zou men met dat geld vele nuttigere dingen kunnen doen! De kerk is volgens mij gewoon hypocriet ze willen gewoon uitpakken met hun pracht en praal, de rest doet er niet toe! Ik snap niet het kerkelijke huwelijk en de dopen weer volop in zijn! In ieder geval aan mij gaat de kerk niets verdienen! |