actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Islam > Islam in België
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 15th March 2007, 23:35
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Question Belemmert de hoofddoek de integratie van allochtone moslimvrouwen?

Belemmert de hoofddoek de integratie van allochtone moslimvrouwen?

JA

Ja, en ik ben daar nog meer van overtuigd geraakt na mijn bezoek aan Iran waar ik met veel organisaties contact heb gehad. De hoofddoek is verplicht in extreem religieuze maatschappijen. In andere islamgeďnspireerde landen die niet zo extreem zijn, ontstaat overal wetgeving om de hoofddoek af te schaffen omdat, zo zeggen ze zelf, het een vorm van onderdrukking van de vrouw is.

Ik sprak met een vrouwelijke professor in Iran die de Koran zeer goed kent. Op een congres zei ze dat er in de Koran niets staat over de hoofddoek en dat al die regeltjes gebaseerd zijn op een eenzijdige interpretatie van de Koran door mannen die in die tijd aan de macht waren. De aanwezige mannen zaten met hun mond vol tanden. Ik ben recent naar Turkije en Marokko geweest. Ik word daar altijd zeer agressief benaderd door allerlei organisaties die ons, Belgen dom vinden om die hoofddoek toe te laten, net nu zij er alles aan doen om van die sluier af te raken.

Het zijn in België ook niet de Marokkanen uit de bergen die een hoofddoek dragen, maar de tweede en derde generatie die dat alleen maar doen om zich af te zetten tegen de maatschappij. Als ze het wel doen omdat het moet, dan is het absoluut een vorm van onderdrukking, want dan zeggen de mannen dat je niet aantrekkelijk mag zijn voor andere mensen en anoniem door het leven moet gaan.

Kom niet af met de nonnen en pastoors van vroeger. Dat zijn mensen met een functie. Ik maak ook geen probleem over de kledij van de imam.

Myriam Van Varenbergh, voorzitster van de Raad van de Gelijke Kansen voor Mannen en Vrouwen.

Ik geloof, maar draag geen hoofddoek, want ik weet dat ik er dan allerlei vervelende vragen over zou krijgen. Uit ergernis zal ik misschien agressief reageren. En bovendien heb ik geen zin om die discussies te voeren. Als ik echt de keuze had, als mensen dus niet zo afwijzend op die hoofddoek reageerden, zou ik er wel een dragen.

Tachtig procent van de vrouwen in onze vereniging draagt een hoofddoek en zij doen ontzettend veel moeite om talen te leren, een opleiding te volgen, kortom om zich te integreren. Maar ik merk telkens weer dat werkgevers, als ze de keuze hebben tussen een vrouw met een hoofddoek en twee diploma's, en een vrouw zonder hoofddoek met één diploma, toch de tweede vrouw zullen kiezen. De integratie wordt dus bemoeilijkt, tot mijn grote ergernis. De hoofddoek is een detail en het wordt tijd dat men zich met andere dingen bezighoudt.

Najat Saadouee, voorzitster Marokkaanse vrouwenbeweging Dar El Ward

NEE

Nee, want het belet vrouwen niet om te leren, communiceren, werken, sporten. Met een hoofddoek kun je alles doen wat je wilt. Maar het is de samenleving die vrouwen met een hoofddoek uitsluit en dus de integratie belemmert. En door die uitsluiting beperk je de emancipatiekansen van vrouwen.

Naima Charkaoui, Vlaams Minderhedencentrum

Ik heb zelf privé en professioneel nooit ervaren dat mijn hoofddoek een hindernis was. Maar ik geef toe dat ik geluk heb, dat ik mijn hoofddoek op mijn werk mag dragen. Er zijn vrouwen genoeg die voor de keuze worden gesteld: hoofddoek af tijdens het werk of ander werk zoeken. Terwijl integratie niets met een hoofddoek, klederdracht, huidskleur of godsdienst te maken heeft.

Hoe langer ik mijn hoofddoek draag, hoe meer mijn omgeving het gewoon wordt. Dat is ook waarom ik ervoor pleit om op school en in de werkomgeving de hoofddoek toe te laten. Hoe meer Vlamingen ermee geconfronteerd worden, hoe normaler mensen het gaan vinden en hoe meer ze hun beeld van een vrouw met een hoofddoek zullen bijstellen.

Laila Ekchouchou, lid van de Antwerpse vereniging Blijf van mijn hoofddoek!

Nee, integendeel, de hoofddoek geeft hen net de mogelijkheid om zich te integreren omdat ze door de hoofddoek een grotere bewegingsvrijheid hebben. Het laat hen toe om in het openbare leven een volwaardige rol te spelen, om te studeren, te werken, anderen te ontmoeten, zonder dat ze met hun gemeenschap moeten breken.

Het is het verbod van de hoofddoek dat de integratie bemoeilijkt. Als de werkgever de hoofddoek verbiedt, sluit hij haar uit en kan ze niet meer gaan werken. Als vrouwen sterk genoeg staan, zullen ze de hoofddoek misschien uit eigen beweging uitdoen, maar we moeten hen wel eerst sterk maken. En dat doen we niet door de hoofddoek te verbieden.

Kitty Roggeman, voorzitster Vrouwen Overleg Komitee

Nee, het gaat om wat in je hoofd zit, niet om wat je op je hoofd draagt. Ik draag er zelf ook een en ik voel me wel goed geďntegreerd in de samenleving. Ik probeer mijn bijdrage te leveren en ik vind emancipatie belangrijk. Ik denk niet anders dan iemand die geen hoofddoek draagt. Ik heb nooit ervaren dat anderen mij wegens mijn hoofddoek verhinderden om mij te integreren.

Saida El Fekri, Platform Allochtone Vrouwen

DS, 13-03-2007
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:51.