actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Moet de uitkering voor schoolverlaters afgeschaft worden?
Nee 23 82.14%
Ja 5 17.86%
Stemmers: 28. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th February 2007, 15:25
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Uitkering voor schoolverlaters?

Schoolverlaters hebben recht op een uitkering, ook al hebben ze nog nooit gewerkt...
Moet de wachtuitkering afgeschaft worden?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th February 2007, 16:10
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Heeft er iemand een idee van de hoogte van de huidige wachtuitkering? Hoe lang ontvangen ex-studenten die uitkering? Krijgen jongeren die ook als ze geen diploma secundair onderwijs hebben maar wel 18 zijn?
Allemaal nuancerende vragen die ik graag beantwoord zie alvorens een stem uit te brengen
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th February 2007, 18:11
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Believing Bart
Heeft er iemand een idee van de hoogte van de huidige wachtuitkering? Hoe lang ontvangen ex-studenten die uitkering? Krijgen jongeren die ook als ze geen diploma secundair onderwijs hebben maar wel 18 zijn?
Allemaal nuancerende vragen die ik graag beantwoord zie alvorens een stem uit te brengen

Hieronder hopelijk toch al een paar antwoorden...

Eén op de acht langdurig werklozen heeft nooit gewerkt


Van de meer dan tweehonderdduizend werklozen in ons land die minstens vijf jaar werkloos zijn, heeft meer dan één op acht (bijna) nooit gewerkt.


De RVA maakt in de groep van werklozen een onderscheid tussen werklozen die een werkloosheidsuitkering krijgen nadat ze hun werk zijn verloren (,,na arbeid'') en schoolverlaters, die een zogenaamde wachtuitkering krijgen (,,na studies'').

Alleen wie voldoende gewerkt heeft - bijvoorbeeld 312 dagen in de periode van 18 maanden voor de aanvraag van een werkloosheidsuitkering - komt in de eerste categorie terecht. Dat wil zeggen dat er in de categorie van de ,,schoolverlaters'' ook wel werklozen zitten die gewerkt hebben, maar onvoldoende om recht te hebben op een uitkering op basis van hun arbeidsprestaties.

In de categorie van de ,,schoolverlaters'' zaten in april van dit jaar 101.731 werklozen, blijkt uit een analyse die de RVA maakte van de werkloosheidsstatistieken van die maand. Dat is 20,8 procent van de werklozen op dat moment. Meer dan één op vijf van de werklozen heeft dus (bijna) nooit gewerkt.

Dat percentage lijkt niet af te nemen, integendeel. Uit een studie van de RVA in 2001 bleek dat toen 20,6 procent van de werklozen nauwelijks gewerkt had. In 1994 was dat nog maar 18,9 procent.


Schoolverlaters

Nog opvallender is dat 28.597 ,,schoolverlaters'' al meer dan vijf jaar werkloos zijn. Dat is 13,6 procent, of meer dan één op acht, van alle langdurig werklozen en bijna 6 procent van alle werklozen samen. Meer dan de helft van de ,,schoolverlaters'' (56,7 procent) heeft de schoolbanken al langer dan twee jaar verlaten, maar heeft nog (bijna) nooit gewerkt.

Bij de werklozen ,,na studies'' zijn er bovendien meer langdurig werklozen dan recent afgestudeerden. In de groep van de werkloze schoolverlaters die minder dan een jaar werkloos zijn, zitten er immers maar 25.038 mensen.

De wachtuitkeringen liggen doorgaans een stuk lager dan de werkloosheidsuitkeringen. Toch ontvingen meer dan 41.000 werkloze ,,schoolverlaters'' in april een wachtuitkering van meer dan 800 euro. Dat komt omdat zij gezinshoofd zijn, of in de RVA-terminologie ,,samenwonende met gezinslast''.

Meer dan 70 procent van die gezinshoofden zijn langer dan twee jaar werkloos, bijna 41 procent zelfs meer dan vijf jaar.

Daar staat tegenover dat bijna 40.000 werkloze schoolverlaters slechts drie- tot vierhonderd euro wachtgeld per maand krijgen.

Zij zijn meestal samenwonenden, maar er zijn ook meer dan 1.000 alleenstaanden bij.

Voor die laatsten ligt de wachtuitkering lager dan het leefloon, dat voor een alleenstaande 625,6 euro per maand bedraagt. Voor schoolverlaters van 18 tot en met 20 jaar bedraagt de wachtuitkering slechts 381,42 euro per maand.


Het Nieuwsblad, 29-07-2006
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st March 2007, 11:48
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
(Met dank aan Barst voor het verduidelijkende artikel.)

Ik vind het nogal een moeilijke kwestie. Allereerst valt het mij op dat zo'n wachtuitkering toch relatief laag is. Zeker het laagste uitkeringsniveau (381,42 euro), dat is bijna onaanvaardbaar. (onder het leefloon! Zelfs dat leefloon ligt al onder de armoedegrens in België!)

Maar goed, het is natuurlijk ook de bedoeling dat mensen na hun studies (of zeer korte werkperiode) op zoek gaan naar een nieuwe job. Zelf zou ik niet bepaald tevreden zijn met pakweg 400 à 500 euro in de maand. In dat opzicht zou ik juist denken dat heel veel mensen met een wachtuitkering sterk op zoek zijn naar een job.

Uit de cijfers blijkt echter dat er toch veel mensen zijn die langer dan 1 jaar met zo'n wachtuitkering rondkomen. Dat vind ik toch wel opmerkelijk lang! In principe zou ik dan eerder denken dat er gewoon geen werk te vinden valt. (misschien bepaalde studierichtingen die achterhaald zijn?)

Ik weet het dus niet goed.
Ik zou alvast de wachtuitkering niet afschaffen. Ze is volgens mij laag genoeg om mensen aan te zetten werk te zoeken. Ik zou ze ook niet optrekken. Maar misschien op zoek gaan naar andere factoren die het grote aantal wachtuitkeringen verklaren. (zoek in het spanningsveld opleiding - werk)

(btw.: Er wordt hier wel gestemd, maar niemand verdedigd zijn stem!Komaan eh! )
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.