|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Leerlingen tellen niet mee, vinden ze
Leerlingen tellen niet mee, vinden ze
Leerlingen van het secundair hebben niet het gevoel dat ze echt participeren. Al verbetert het. Het jongerenblad Maks! van het onderwijstijdschrift Klasse heeft in een internetpeiling gevraagd of leerlingen van het secundair onderwijs het gevoel hebben dat ze iets te zeggen hebben op school. Op klasniveau blijkt dat nog mee te vallen. Op het niveau van de school niet. Toch is er vooruitgang. 1.250 jongeren tussen 14 en 18 jaar namen deel aan de peiling. De school geeft in elk geval de leerlingen officieel een stem, zo zeggen die leerlingen zelf. Er is een leerlingenraad, schoolkrant, ideeënbus of muurkrant. Op dit vlak scoort het secundair onderwijs behoorlijk (6,7 op tien). In de lagere school is dat een pak minder (5,4). Op andere vlakken is de school gebuisd. Leerlingen raad vragen voor de aanleg van de speelplaats, de inrichting van de refter of de inhoud van de schoolkrant: 4,9. Werken met een participatieplan waarin de school stapsgewijs aangeeft hoe de leerlingen in elk leerjaar inspraak krijgen: 4,9. En leerlingen mee laten beslissen is helemaal een brug te ver: 4,6 op 10. Het positieve aan de peiling is dat de inspraakcijfers het voorbije jaar gevoelig gestegen zijn, vergeleken met een gelijkaardige peiling in 2005. Het participatiegevoel van de leerlingen stijgt op alle onderdelen, gemiddeld met een half punt. Een parallelpeiling bij 500 leerkrachten bevestigt trouwens deze cijfers. Opvallend: zij beoordelen de inspraakkansen van leerlingen meestal nog een stuk lager. Al signaleren ook zij een gelijkaardige verbetering tegenover het jaar voordien. Toch is er op school plaats voor samenspraak en initiatief, maar dat gebeurt dan wel op klasniveau. Er is in het secundair onderwijs behoorlijk wat overleg over spreiding van huistaken en toetsen, bepalen van lesonderwerpen of kiezen van werkvormen. Leerlingen zeggen ook initiatief te nemen in de klas (5,8) voor een klasfeest, klasactiviteiten, werkgroepen of klasinrichting. Initiatieven laten nemen op schoolniveau (schoolkrant, sportwedstrijden, schoolradio) scoort lager (5,3). DS, 13-12-2006(bbd)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |