|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Bedrijven willen allochtonen tellen
Bedrijven willen allochtonen tellen
De grote Belgische werkgevers willen het precieze aantal allochtonen op hun werkvloer tellen. Dat is nu nog wettelijk verboden. De overheidsbedrijven Belgacom en NMBS nemen hierin het voortouw. De meeste bedrijven hebben geen bijzondere rekruteringsmethode voor allochtonen. Dat leert een rondvraag van De Standaard bij 21 reuzen. 1. ISS: 64,75% / De Post : 0,14% Het schoonmaakbedrijf ISS komt met 64,75 procent als eerste uit de bus, het overheidsbedrijf De Post kan slechts 0,14 procent vreemde nationaliteiten registreren. De NMBS doet met 0,25 procent niet veel beter. De overheidsbedrijven hinken daarmee zwaar achterop, ook al denkt De Post dat er naar schatting 25 procent allochtone Belgen werkt in de grote sorteercentra. 2. De toppers hebben veel nationaliteiten De grote Belgische bedrijven zijn al zeer multicultureel. Meer dan twintig nationaliteiten op de werkvloer is geen uitzondering, met 153 bij Randstad als record. Maar ze blijven bijna allemaal onder de lat van 8,5 procent vreemde nationaliteiten die op Belgisch grondgebied verblijven. 3. Aantal allochtonen is onbekend De ondernemingen kunnen hun internationaal karakter wel vlot meten aan de hand van de nationaliteiten, maar hebben de grootste moeite om de hele populatie allochtonen in hun bedrijf in beeld te brengen. Het blijft nattevingerwerk als cijfers gevraagd worden van Belgen van allochtone afkomst. De ondernemers schermen met een wettelijk verbod om die afkomst te registreren. Een aantal bedrijven, zoals Belgacom, is vragende partij voor een algemeen, uniform meetsysteem. Bij De Lijn en het poetsbedrijf ISS en de autofabrikant Ford wordt de afkomst al gescreend, bij de NMBS staat een systeem in de startblokken. 4. Allochtonen zijn een arbeidsnoodzaak De meeste Belgische ondernemingen zijn pragmatisch over allochtone werknemers. Gezien de schaarste op de arbeidsmarkt zijn ze wel genoodzaakt om het contingent van vreemde nationaliteiten of Belgen met vreemde origine aan te boren. Ford met 26 procent allochtonen en ISS met bijna 65 procent zeggen zelfs zonder allochtonen geen personeel te hebben. Zowel Fortis, Belgacom als Axa stelt dat een bedrijf dat het beste profiel wil inzake werknemers ook bij de allochtonen terechtkomt. 5. Allochtonen voor betere marktkennis Sommige Belgische ondernemingen zien in het aanwerven van allochtone Belgen en vreemde nationaliteiten ook een geweldig marketinginstrument. Je kunt de heterogene consumentenmarkt pas kennen als je ze ook in huis hebt. Belgacom stelt dat een gsm en zijn beltijd helemaal anders aan een Marokkaan worden verkocht dan aan een Belg, omdat het belgedrag anders is. Belgacom heeft overigens als ,,gewezen'' overheidsbedrijf de nationaliteitsvereiste sneller overboord gegooid dan De Post. 6. Allochtonen in lagere functies De Belgische bedrijven zijn wel voor doorstroming van allochtonen, maar ze blijven wel het sterkst vertegenwoordigd in de lagere echelons, zoals de poetsbedrijven, of in tijdelijke onzekere functies, in de uitzendarbeid. Opvallend is ook het vrij hoge aantal vreemde nationaliteiten - kennismigranten - in de hogere regionen van de ondernemingen, vooral de afdelingen onderzoek en ontwikkeling. 7. Competentie telt Belgische bedrijven hebben geen zin om een beleid te voeren dat allochtonen voorrang geeft om hun afkomst. Ze worden net als de andere kandidaten beoordeeld op hun competentie. 8. Geen aparte werving De meeste Belgische ondernemingen zetten geen speciale acties op om allochtonen te rekruteren, tenzij uit economische noodzaak. ISS werkt met eigen wervingskantoren, ook Ford Genk ging voor de aanwerving van 1.200 krachten praten met verenigingen van allochtonen. Sommige bedrijven hebben hun selectiecriteria onder de loep genomen. De verzekeraar Axa stelde vast dat allochtonen problemen hadden met psychotechnische proeven, maar beter scoorden in de assessments, en hield daar in de rekrutering rekening mee. Andere bedrijven vinden dat niet hun taak, maar stimuleren de VDAB en het onderwijs om te werken aan de handicaps bij allochtonen. Arcelor is daarvan een voorbeeld. 9. Gebrekkige taalkennis Belgische bedrijven hebben - vaak - problemen met het opleidingsniveau én de taalkennis van allochtone kandidaten, in het bijzonder van de Marokkaanse groep. 10. Geen probleem met klanten Bij de grote ondernemingen maken klanten volgens de bedrijfsleiders geen opmerkingen over de aanwezigheid van allochtonen. Blog DS, 12-11-2006
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |