|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
Nieuwe generatie is slim, snel en sociaal
Nieuwe generatie is slim, snel en sociaal
Generatie X, generatie Nix en helemaal de babyboomgeneratie: ze zijn hopeloos achterhaald. De nieuwe, aanstormende jongeren heten de generatie Einstein en zijn ’slim, snel en sociaal’. ,,De jongeren van nu laten zich niet zeggen hoe de wereld in elkaar zit; ze ontdekken dat zelf.” Aldus Jeroen Boschma, een van de auteurs van het boek ’Generatie Einstein’, dat vandaag aan Wouter Bos wordt aangeboden. Hij heeft het over jongeren van 12 tot 18 jaar, en hij is van ze onder de indruk. Boschma (39, en vader van drie kinderen ’middenin die fase’) is werkzaam bij Keesie, advies- en communicatiebureau gespecialiseerd in kinderen en jongeren. Waarom hij dit boek besloot te schrijven? ,,Om te laten zien dat jongeren op een totaal andere manier denken en kijken dan volwassenen. Met onze oude aannames en kennis zullen we hen niet begrijpen. Jongerencultuur is echt een specialisme op zich geworden.” Een jaar of vijf geleden, schetst Boschma, was er een belangrijk omslagpunt: toen was internet voor lagere-schoolkinderen een volstrekte vanzelfsprekendheid geworden. ,,Van Newton naar Einstein was ook zo’n omslag: Einstein liet zien hoe je uit totale chaos je eigen orde kunt scheppen –precies wat deze jongeren doen.” Een echte ’Einsteiner’, schetst hij, weet niet anders dan dat er 7 dagen per week, 24 uur per dag een overvloed aan informatie is. Surfend, bellend, chattend gaan ze daarmee om. ,,De informatie die ze boeit pikken ze op; alles wat ze niet interesseert slaan ze niet op. Ik sprak een jongen van 15 jaar, die met tegenzin naar school ging op een roc. Volgens hem leert hij daar helemaal niet wat nodig is voor het vak dat hij later wil uitoefenen. Hij vertelde dat hij daarom een LOI-cursus volgde, daarna een cursus in Engeland ging doen en zo wél de benodigde kennis zou vergaren. Deze jongeren kennen de weg in onze ingewikkelde wereld zo goed, dat ze zelfs hun hele opleiding bij elkaar shoppen.” Al eeuwenlang, zegt Boschma, zijn volwassenen gewend om jongeren niet te snappen. ,,We denken: dat is een eigen wereld met eigen normen en waarden, die proberen we te onderzoeken en dan komen we er dichterbij. Maar daarmee red je het niet meer. Want jongeren van nu leven in ónze wereld, maar snappen die beter dan wijzelf. Ze prikken dwars door onzin heen. Als iemand ze een praatje verkoopt over gratis bellen, gaan ze zelf op zoek en weten ze in no time waar ze écht goedkoop kunnen bellen.” Bij eenrichtingscommunicatie haken Einsteiners af. Dit geldt in de reclame, het onderwijs en de politiek. ,,In politiek zijn ze wel degelijk geïnteresseerd, maar alleen in de onderwerpen; niet in de partijen en hun structuur. Dit betekent nogal wat voor de komende tien, vijftien jaar. Er komen gewoon andere mensen aan. Dan red je het niet meer met een hippe campagne –je moet echt anders communiceren. Authentiek zijn. Jezelf zijn. En ergens zelf voor 100 procent in geloven – dát spreekt deze jongeren aan.” Minder feitenkennis Niet de clichés genot, gemak en gewin typeren deze generatie, maar slim, snel en sociaal, vindt Jeroen Boschma. Snel in hoe ze omgaan met alle nieuwe technische mogelijkheden. Sociaal, omdat ze elkaars verschillen respecteren en voortdurend met elkaar in contact staan – chattend, bellend, sms’end. En slim, al hebben ze wellicht minder feitenkennis. Maar, vraagt de auteur retorisch: Waarom krijgen wij het niet voor elkaar die feiten zo aan te bieden dat zij ze interessant vinden? Boschma: ,,Deze jongeren hebben heel goed door hoe wij naar hen kijken, maar andersom slaan wij de plank totaal mis. Dat vind ik slim. Ze beoordelen nieuws als journalisten en kijken naar reclame als reclamemakers. Een jongetje van negen doorziet precies de marketingstrategie achter het pak hagelslag dat bij hem op tafel staat. Hij zei daarover tegen ons: die kleuren en illustraties zijn gekozen omdat de producent denkt dat ik die leuk vind. Dat vind ik niet, hoor, maar mijn moeder koopt dat pak wel omdat ook zij denkt dat ik dat leuk vind.” Trouw, 28-06-2006
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |