actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th November 2012, 09:14
E*ien.Pelckmans E*ien.Pelckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 159
Noordpoolijs op laagste peil sinds metingen

Noordpoolijs op laagste peil sinds metingen

Het ijs in de Noordelijke IJszee heeft in september zijn laagste punt bereikt sinds het begin van de metingen in 1979. Dat meldt de Wereld Meteorologische Organisatie (WMO) van de Verenigde Naties.

Uit het voorlopige klimaatrapport van 2012 van WMO blijkt dat het ijs rond de Noordpool in september 3,41 miljoen vierkante kilometer gekrompen is. Het vorige laagterecord was in september 2007, maar toen was er nog 18 procent meer Noordpoolijs dan in 2012. Elk jaar groeit het ijs in het koude seizoen, en krimpt het weer tussen maart en september.

‘Natuurfenomenen zoals El Niño en La Niña zorgen ervoor dat het klimaat verandert. Toch zorgt de mens zelf voor de opwarming van de aarde op lange termijn', zegt Michel Jarraud van WMO. ‘De concentratie broeikasgassen in de atmosfeer blijft maar stijgen, waardoor het klimaat zal blijven veranderen.'

2012 een van warmste jaren

Wereldwijd was 2012 het op acht na warmste jaar sinds het begin van de metingen in 1850 en 2012 wordt waarschijnlijk het warmste jaar ooit in de Verenigde Staten, aldus WMO.

De klimaatveranderingen zijn volgens WMO vooral te voelen in het noordelijk halfrond. Zowel droogte en hittegolven zoals in Spanje, als extreme koude in onder meer Rusland komen steeds meer voor. Onder meer West-Afrika, China en Pakistan worden dan weer geteisterd door overstromingen.

Van 26 november tot 7 december onderhandelen de overheden van de verschillende landen in Doha over het terugdringen van de broeikasgassen.

Bron: De standaard
Commentaar: Broeikasgassen, zoals bijvoorbeeld koolstofdioxide, zijn gassen die door hun aardopwarmingsvermogen in de atmosfeer bijdragen aan het verhogen of het in stand houden van de evenwichtstemperatuur op Aarde. Met onze auto's stoten wij veel CO2 uit. Ik geef toe dat ik genoten heb van de hele warme zomer. Maar ik stond niet stil dat dit eigenlijk door de klimaatsverandering is. Ik vind het verschrikkelijk dat wij eigenlijk onze aarde aan het kapot maken zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th November 2012, 11:20
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
We need to wake up ... And do it now now now! .. Iedereen zingt het maar al te graag mee, gisteren zag ik ook verschillende politici op tv het lied zingen. Maar tegelijk moeten we vaststellen dat er artikels worden gepubliceerd dat de EU de eigen opgelegde normen rond co2-uitstoot niet halen e.d. Ik vind dat er veel meer gedaan kan worden aan het milieu. Carpoolen promoten, milieusparende tips publiceren, ... Wanneer ik de hand in eigen boezem steek, zie ik dat wij thuis drie auto's hebben. Een systeem dat er meer belast wordt op extra wagens zou een goede zaak zijn. Zo worden meer wagens (= meer uitstoot) hebben gedemotiveerd.
__________________
"Zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed."
Wouter Beke
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.