|
|||
|
|||
Meer controle op videogames
De Europese gamessector bloeit. Dit jaar levert hij naar verwachting 7,3 miljard euro omzet op. De Europese Commissie wil nu dat er binnen twee jaar een gedragscode komt voor de verkoop van videospelletjes aan minderjarigen.
De Europese gamessector is in volle expansie. “De boomende verkoopcijfers liegen er niet om”, aldus EU-commissaris voor Media Viviane Reding gisteren in Straatsburg. Niks mis mee, erg goed zelfs: “Games zijn een sterke pijler van de Europese nieuwe mediaindustrie geworden. Dat is zeer welkom.” Die forse groei vraagt wel grotere verantwoordelijkheid vanwege de industrie. Die moet er vooral voor zorgen dat ouders kunnen weten wat voor spelletjes hun kinderen in huis halen. Schietpartij Volgens Reding is de bezorgdheid toegenomen na incidenten, zoals de schietpartij op een school in Finland in november vorig jaar. Enkele Europese landen hebben al gewelddadige games verboden. Dat overkwam bijvoorbeeld ‘Manhunt 2’ in Groot-Brittannië. Na een uitgebreid juridisch steekspel werd dit spel vorige maand toch vrijgegeven, met een 18+-certificaat. Groot-Brittannië, Ierland, Italië en Duitsland zijn de vier EU-landen die tot nu toe al videogames verboden hebben. Andere landen hebben geen enkele wetgeving. Verbieden wil Reding niet. Terecht, vindt Europarlementslid Ivo Belet: “Jongeren afschermen van gewelddadige videogames is een illusie. We moeten hen weerbaarder maken en bewust leren omgaan met het fenomeen.” EU-commissaris Reding wil dat de lidstaten er voor zorgen dat er een Europese gedragscode komt voor de verkoop van videogames aan minderjarigen. Volgens Reding moet er uiterlijk in 2010 zo’n ‘code of conduct’ zijn, waar alle betrokkenen zich toe verbinden. Bron: GVA 23/04 |
|
|||
|
|||
Europa wil jeugd beschermen tegen geweld in videogames
De Europese lidstaten en de industrie moeten meer inspanningen leveren om de verkoop van gewelddadige videospelletjes aan minderjarigen te verhinderen. Dat stelt de Europese Commissie in een mededeling.
De Commissie breekt een lans voor het PEGI-systeem, een systeem dat voor elk spelletje een geschikte leeftijdsdrempel suggereert. PEGI wordt sinds 2003 op vrijwillige basis door de industrie ontwikkeld en vond intussen ingang in 20 van de 27 EU-lidstaten. De Commissie wil dat alle lidstaten dit pan-Europese classificatiesysteem overnemen en dringt er bij de producenten op aan om het systeem vaker up te daten en beter te promoten. Classificatie Gealarmeerd door enkele veelbesproken incidenten, zoals de schietpartij in een Finse school in november vorig jaar, onderzocht de Commissie hoe de lidstaten omgaan met gewelddadige games. Daaruit bleek dat er in Luxemburg, Slovenië, Roemenië en Cyprus geen enkele omkadering voorhanden is. De overige lidstaten beschikken wel over een classificatiesysteem, maar passen het op uiteenlopende wijze toe. In sommige landen mogen spelletjes zonder classificatie niet verkocht worden, in andere landen, zoals België, heeft het systeem een louter informatieve waarde. Tot dusver hebben vier landen (Duitsland, Groot-Brittannië, Ierland en Italië) de verkoop van spelletjes als "Manhunt" op hun markt verboden. Zover gaat de Commissie niet. "Jongeren afschermen van gewelddadige videogames is een illusie. We moeten hen weerbaarder maken en bewust leren omgaan met het fenomeen", reageert Europarlementslid Ivo Belet (CD&V) tevreden. Het dagelijks bestuur van de Europese Unie pleit wel voor een gedragscode binnen de kleinhandel over de verkoop aan minderjarigen. Booming business De gamessector is één van de snelst groeiende takken van de entertainmentsector. De verkoop van games in Europa zal tegen eind dit jaar naar verwachting 7,3 miljard euro in het laatje brengen. De markt is reeds half zo groot als de hele Europese muzieksector en groter dan de inkomsten uit bioscooptickets. Bovendien worden de games steeds meer toegankelijk via het internet en gsm's. Tegen 2010 zouden die goed zijn voor een derde van de inkomsten uit videospelletjes. (belga/sps) bron: www.demorgen.be |
|
|||
|
|||
Ik vind dit een meer dan belangrijk thema. Onze maatschappij van vandaag zit vol van de enerzijds verslavende, anderzijds aanstekelijke en gevaarlijke games. Al het computergedoe tegenwoordig is volgens mij echt niet goed voor kinderen. Vroeger als ik klein was gingen wij elke woensdagnamiddag ravotten in het bos en crossen met ons fietske. Als ik nu zie heeft iedereen een gameconsole in huis en zitte de kinderen daar toch bijna elke dag achter. En ik heb daar op zich niks op tegen, maar kinderen hebben zoiets niet in de hand. Als die beginnen aan zo'n spel beseffen die niet meer wat er voor de rest nog te doen valt in en rond huis. Zo'n spelletjes slorpen alle aandacht op en vragen altijd maar om verder mee te doen want de volgende spannende ronde wacht. Hoe sneller het spel uit is, hoe sneller aan een nieuw spel kan begonnen worden natuurlijk.
Wat de spelletjes zelf betreft denk ik dus echt dat deze invloed hebben op kinderen. Zeker vechtspellen en schietspellen mogen wat mij betreft verboden worden onder een bepaalde leeftijd. Nu ja wat kan doen als de ouders dit soort games kopen en spelen voor de neus van hun kinderen... Nu zijn er welliswaar in mijn ogen een aantal betere spelletjes te koop op de markt. Laat ik ze " familliegames" noemen. Het gaat over de spelletjes van Nintendo Wii bijvoorbeeld. Deze moeten niet meer als vroeger met een kastje gespeeld worden naar je moet echt rechtstaan en de bewegingen zelf uitvoeren. Bijvoorbeeld een digitale match tennis kan je zo al spelen. Ook andere games als bijvoorbeeld het Quiz-spel Buzz voor de hele famillie vind ik al heel wat beter dan de spelletjes die je op je ééntje kan spelen. Deze zijn ten minste nog sociaal. Tot slot wil ik nog maar even zeggen dat ik dus zeker geen voorstander ben van deze spelletjes, zeker niet voor kinderen onder de 16 jaar. Dan heb je nog niet het verstand om tijdig een halt te kunnen roepen aan dit soort dingen en ligt een verslaving voor de hand... |