actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Islam > Islam nu
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 2nd November 2009, 18:42
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Dansen aan de Rode Zee

Dansen aan de Rode Zee

Beiroet-Bagdad — Jeddah is anders, zo wordt me gezegd. Kosmopolitischer, toleranter, vrijer. Dan wat? Dan Riyad, de Saudische hoofdstad, in de woestijn van het oosten, waar de wahabieten vandaan komen. Die arriveerden pas in 1925 met de troepen van Abdul Aziz ibn-Saud, de stichter van het koninkrijk.

Jeddah is een havenstad waar vanouds schepen en matrozen aanmeren. De stranden van de Rode Zee zien er verlokkelijk uit en naar verluidt gebeuren in de private beach resorts wel eens dingen die de religieuze politie een hartaanval zouden bezorgen. Meisjes dansen er in bikini, doen dingen die hun moeders beter niet weten en er vloeit zelfs alcohol. Zo wordt me gezegd.

Al Balad, het oude stadsdeel van Jeddah, is verkommerd, maar er staan nog prachtige oude huizen, gebouwd van blokken koraal. In deze straatjes liep T.E. Lawrence, de Britse officier die in 1917 van hieruit met zijn Arabische troepen vertrok richting Damascus.

Maar hoe anders is Jeddah vandaag echt? Ik zie mannen in witte bedoeïnenkledij en vrouwen in zwarte abaja's, weliswaar afgewisseld met meer kleurrijke Afrikaanse vrouwen.

In de restaurants en cafés zijn er, zoals in Riyad, mannensecties en family sections. Sultan, een jonge Saudi, legt me de trucs uit, in de mannensectie van een hippe waterpijpbar. Een jongen mag doorgaans niet in het gezelschap van een 'vreemd' meisje zijn, tenzij hij bij haar familie om haar hand gaat vragen. Maar op de computer is er Facebook, en via de mobiele telefoon is er Bluetooth. 'Je schakelt je Bluetooth in, in een winkelcentrum bijvoorbeeld, en je telefoon meldt of er andere Bluetooth-gebruikers in de buurt zijn. Zo kan je een meisje een berichtje sturen en gsm-nummers uitwisselen.'

Hij schakelt zijn Bluetooth in, al zitten we in de mannensectie van de waterpijpbar. Tien andere gebruikers lichten op zijn scherm op. Sultan krijgt meteen een berichtje dat hem niet echt gelukkig stemt. Van een man.

Het volgende berichtje, we weten niet van wie, luidt: 'Gedenk dat Allah u ziet!'

DS, 02-11-2009 (Jorn De Cock)
Oud 2nd November 2009, 19:45
Ian.Sourdeau's Avatar
Ian.Sourdeau Ian.Sourdeau is offline
Live Strong Fight Hard

Dansen aan de rode zee

Dansen aan de rode zee

Ik heb zo ooit een reportage gezien van moslim vrouwen. Zij zagen een boerka als een serieuze vorm van vrijheid. Elke vrouw had de zelfde boerka aan dus men kon onmogelijk een onderscheid maken. Dus A stapt bij haar man uit de auto en wandelt de "winkelstraat" door. Dezelfde vrouw stapt aan het einde van deze straat bij een andere man in de wagen. Haar minnaar dus. Het biedt ook enorme vrijheden... Maar toch ben ik blij dat onze westerse vrouwen lekker vrijgevochten zijn! Ik zou zelf niet met een of ander censuur kunnen leven. Ik zou één van de eerste zijn dat bovenop de barricades staat als ze de dag van vandaag onze vrijheden moesten inpalmen.
Ho maar!

Semper Fidelis
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:39.