|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
17.000 gezinnen te arm voor stroom
De energieleveranciers hebben de voorbije maanden in Vlaanderen al zo’n 17.000 gezinnen aan de deur gezet. In de meeste gevallen gaat het om mensen met betalingsproblemen. Ze worden doorgestuurd naar de intercommunales, die de sociale verplichting hebben om gas en elektriciteit te leveren. Wel ja een budgetmeter. Wat als je budget dan op is? elke 5 minuten 1 minuut stroom? Wat houd deze meter juist in? |
|
||||
|
||||
't is te zeggen: onafhankelijk van budgetmetertoestanden krijgt elk gezin in België sowieso 6 Ampère stroom per maand gratis (kan iemand van T.O. mij eens zeggen hoeveel kW/h dat is, of, aanschouwelijker, hoelang je daarmee een lampje van 60 Watt kan laten branden?).
Als een gezin er niet meer in slaagt om zijn energiefactuur te betalen, dan wordt - afgezien van de genoemde 6A - de stroom afgesneden, maar wordt er wel op kosten van de energieleverancier zo'n 'budgetmeter' geïnstalleerd. Principe daarvan is heel simpel: werkt zoals een gsm'kaart, dus met een bepaald bedrag er op waarmee je stroom kan 'tappen' zolang het op voorhand betaalde bedrag van de kaart niet op is. Voor de allerergste gevallen (kinderen, vechtscheidingstoestanden e.d.) is er nog altijd het OCMW dat een deel van de kosten op zich kan nemen of in sommige gevallen naaste verwanten kan aanspreken om een stuk te betalen, bv. de kinderen in het geval van oudere, hulpbehoevende ouders (mantelzorg).
|
||||
|
||||
Mijn TO brein vertelt mij dat die 6 ampére terug slaat op hetgene dat je tegelijk kan gebruiken. Met 6 A kan je niet elektrisch koken, verwarmen mss 1 plaats in je huis en van al te veel licht is er dan ook geen sprake. Het komt er dus gewoon op neer dan dat als je je frietketel insteekt je droogkast beter af staat.
|
|
||||
|
||||
Een frietketel wél, maar een elektrisch kookfornuis niet? Begrijp ik niet
|
||||
|
||||
eventjes snel gerekent mag er dan (P (vermogen) = U(stroom) x I(spanning) 230 Volt x 6 Ampére = 1380 Watt tegelijk gebruikt worden.
Mijn kennis van de huis tuin en keukentoestellen rijkt niet ver genoeg om te weten wat er dan in huis mag (kan) gebruikt worden. ik kan hier wel aflezen op mijn verwarming dat die 2500 Watt is dus dat kan da al niet meer. |
|
||||
|
||||
Wellicht een lompe vraag, maar kan je je verwarming dan geen half uur laten branden (=1250W)?
|
||||
|
||||
als ik de werking van die meter juist door heb kan je maar 1380 Watt tegelijk gebruiken. Dit wil zeggen als je die verwarmingen van 1250 Watt hebt opstaan kan je nog een lampje van 100 Watt en een van 30 Watt laten branden. En wat er gebeurt als je meer gebruikt is me een vraagteken.
|
|
|||
|
|||
Hehe... ik ken er ook geen sikkepit van. Barst... zie je nu misschien het nut van een chatbox in? Om een discussie als dit even wat sneller te laten verlopen?
|
|
||||
|
||||
ze bedoelen het allemaal wel goed maar...
Weet je, ze bedoelen het allemaal goed hé maar het is hetzelfde probleem als met die stookoliechèque. De uitwerking is helemaal niet af en ze gooien het al voor de leeuwen. Ze hebbe nog veel te weinig budget meters en op het OCMW weten ze niet wie er in aanmerking komt voor zo'n stookoliechéques..
De mensen vinden dit natuurlijk zeer belangrijk want stookolie IS heel duur en het zou voor velen een godsgeschenk zijn maar wie wel en wie niet, dat is nog niet bepaald. Maar iedereen staat al wel aan de deur van het OCMW met het het handje open...