actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th January 2011, 13:29
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Internet nog lang niet veilig voor kinderen

Internet nog lang niet veilig voor kinderen
13/01/11, 12u51

Ouders hebben nog te weinig mogelijkheden om hun kinderen een veilige toegang te bieden tot het internet. Bovendien maakt maar een kwart van de ouders in de EU gebruik van de mogelijkheden die er zijn. Dat blijkt uit een onderzoek dat eurocommissaris Neelie Kroes (Digitale Agenda) donderdag heeft gepubliceerd.

Volgens het onderzoek stelt 84 procent van de geteste softwareprogramma's ouders in staat de toegang tot websites te blokkeren. De programma's zijn echter minder efficiënt bij het filteren van sociale netwerksites en blogs. Ook kunnen maar enkele producten die webinhoud filteren vanaf mobiele telefoons of spelconsoles, terwijl een op de vier kinderen op deze manier online gaat.

De Europese Commissie wil dat de bevolking zich meer bewust wordt van het belang om kinderen tegen schadelijke websites te beschermen. (anp/mvdb)

Bron:

http://www.demorgen.be/dm/nl/997/Co...-kinderen.dhtml
Mening

Ik vind het erg belangrijk dat ouders van (jonge) kinderen het surfgedrag van hun kroost toch enigzins kunnen controleren. Hierdoor kan vermeden worden dat kleine kinderen op verkeerde sites terecht komen. Daarom zou men ouders meer moeten informeren over hun mogelijkheden. Ik denk dat bijvoorbeeld een informatieavond op school erg nuttig zou kunnen zijn hiervoor.

Ouders moeten ook praten met hun kinderen over het gebruik van het internet. Hen enkel de toegang tot bepaalde sites verbieden zonder hierbij tekst en uitleg te geven, lost naar mijn mening niets op. Dit maakt de kinderen enkel nieuwsgierig. Daarom moeten ouders open met hun kinderen communiceren over de gevaren van het internet en hen vertellen waarom ze beter geen chatboxen bezoeken of privégegevens op het internet plaatsen.

Laatst aangepast door Nathalie.Tops : 13th January 2011 om 13:36.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st January 2011, 13:09
Nathalie.Tilemans Nathalie.Tilemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Berlaar
Posts: 69
Er bestaan veel programma's en filters waarmee je de internettoegang van kinderen kan beperken. Of dit altijd even wenselijk is, is wel de vraag. Als je teveel gaat blokkeren, dan gaan ze ook bijna niets meer kunnen opzoeken. Als ze bijvoorbeeld voor biologie een werkje moeten maken, dan gaan ze waarschijnlijk geen sites meer vinden over het menselijk lichaam, omdat deze sites geblokkeerd worden owv enkele trefwoorden die niet toegelaten worden.
Bovendien hebben die programma's niet altijd evenveel nut. Als ze immers op een andere plaats verbinding maken met het internet, dan kunnen zij wél alles bekijken.
Het is inderdaad de taak van de ouders om hun kinderen verantwoordelijk te leren omgaan met het internet. Er bestaat zoiets als de "nettiquette". Enkele simpele regels die internetgebruik al veiliger maken.
Ik vind ook dat het de taak is van de school om kinderen hier wat over bij te brengen. Tegenwoordig krijgen de leerlingen van de eerste graad in sommige scholen ICT. Binnen dit vak kunnen ze dan verantwoordelijker leren omgaan met internet. De scholen die ICT niet als apart vak geven, moeten, vind ik tenminste, hier toch aandacht aan besteden tijdens andere vakken, als ze eens een opdracht geven rond het internet.

Lagere scholen kunnen best wél gebruik maken van filters en dergelijke programa's. Het is immers niet wenselijk dat in een klas met lagere schoolkinderen ineens een "blote mama en papa" te zien zijn... Leg het dan maar eens uit...

Jongeren moeten leren hun verantwoordelijkheid opnemen, ook op vlak van het internetgebruik. Hen volledig afschermen heeft geen zin, ze moeten leren er mee om te gaan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th February 2011, 14:45
Jolien.Cop Jolien.Cop is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Beerse
Posts: 107
Internet nog lang niet veilig voor kinderen

Volgens mijn mening zal internet nooit echt volledig veilig zijn voor kinderen. Men kan tal van filters gebruiken om de meeste ongewenste informatie af te schermen maar dit gaat nooit helemaal lukken. Volgens mij moet je eerst kijken naar de aanpak van de ouders. Welke kennis hebben de ouders over het internet en de gevaren hiervan? Kunnen zij hun kinderen controleren als ze op het internet zitten? En zijn ze bereid om informatie aan hun kinderen te geven over de gevaren? De school en de leerkracht kunnen hier wel een handje bij helpen. Tot slot vind ik het zoals Nathalie Tilemans al zei, wel belangrijk dat er filters worden toegepast in de scholen. 1 leerkracht kan nooit heel de tijd 20 leerlingen op de computer in het oog houden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.