actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2018, 19:31
Andres.V*nlandewyck Andres.V*nlandewyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Wijnegem
Posts: 30
De Wever trekt kernuitstap opnieuw in twijfel

Nauwelijks anderhalve maand nadat de N-VA het veelbesproken Energiepact ondertekende, trekt voorzitter Bart De Wever de geplande kernuitstap in twijfel. Hij noemt de maatregelen ‘niet realistisch tegen 2030’.

De Vlaamse partijvoorzitters tekenen momenteel present op het voorzittersdebat van Agoria in het Brusselse winkelcomplex Docks. De Franstalige partijen stuurden daarentegen de iets minder goden, wat volgens sommige aanwezigen een beetje de ‘dash’ uit het debat haalt.

Eén van de onderwerpen is de toekomstige energiebevoorrading van ons land. Einde maart keurden de vier energieministers na een maandenlange discussie een Energiepact-light goed, dat de geplande kernuitstap handhaaft mits er een reeks expliciete voorwaarden is vervuld. Dat laatste was een eis van de N-VA, die haar verzet tegen de kernuitstap staakte in ruil voor een jaarlijkse monitoring van de bouw van gascentrales, de prijzen en CO2-uitstoot, en een energienorm die moet voorkomen dat de elektriciteitsprijzen in België sneller stijgen dan die in de buurlanden.

‘Niet realistisch’

Vandaag lijkt N-VA-voorzitter De Wever dat Energiepact, of liever: die ‘energiestrategie’, alweer in twijfel te trekken. ‘Een uitstap uit fossiele brandstof, uit kerncentrales en tegelijkertijd het wagenpark elektrisch maken is niet realistisch tegen 2030’, zei hij tijdens het Agoria-debat. ‘Daarom ben ik blij met het Energiepact waarin alles gemonitord wordt. Het is alleen jammer dat een volgende regering opnieuw een beslissing zal moeten nemen.’

De voorzitters van de linkse oppositiepartijen staken hun verontwaardiging niet onder stoelen of banken. ‘Er ís een plan’, repliceerde Meyrem Almaci (Groen) fel. ‘De vraag is alleen of u dat wilt uitvoeren.’

John Crombez (SP.A) noemde het standpunt van zijn N-VA-collega onomwonden ‘een probleem’. ‘Hij zorgt opnieuw voor onzekerheid en dat is slecht voor een stabiel investeringsklimaat.’

Pensioenen

Uiteraard kon de staking van vandaag niet ontbreken als onderwerp, in een zaal met hoofdzakelijk ondernemers. ‘De regering heeft de staking besteld door onzekerheid te veroorzaken over pensioenen’, aldus Almaci.

Het zal niet verbazen dat aan de andere kant van het politieke spectrum andere geluiden klonken. De afkeuring van de staking door Open VLD-voorzitster Gwendolyn Rutten kreeg erg veel bijval, zij won achteraf ook de poll - ‘met welke politicus wilt u speeddaten?’ - onder het 500-koppige publiek. Weliswaar omdat De Wever weg moest, en dus niet kón speeddaten.

Ook de arbeidsmarkt kwam aan bod. ‘Er zijn veel openstaande vacatures. Het is nú het moment om de werkloosheidsuitkering te beperken in de tijd’, pleitte Rutten nog. CD&V-voorzitter Wouter Beke benadrukte dat er eerst werk gemaakt moet worden van taalopleidingen. ‘35.000 werklozen die onvoldoende Nederlands kennen. En tegelijk maar 6000 taalopleidingen. Dat is veel te weinig, daar moeten we werk van maken’, klonk het.

Crombez wilde de belastingen op arbeid met zeker tien procent naar beneden halen, maar ‘we moeten daarvoor ook durven kijken naar de bedrijfssubsidies en salariswagens’, zo zei hij.

Bron
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180516_03515823
De Standaard - 16/05/2018 - 19:14

Mening
Dit artikel is in mijn ogen een perfecte representatie van de Belgische politiek, een hoop partijen die allemaal voor andere veranderingen roepen waardoor er op het einde niets, of weinig, gebeurt. Ons huidige, logge, politieke systeem kan niet meer volgen met de hypersnelle veranderingen van onze hedendaagse samenleving. In mijn ogen zouden er veranderingen in moeten komen, alleen weet ik niet hoe en heb ik geen idee welke een positief resultaat zullen leveren. Omdat het artikel de nadruk legt op de uitspraak van Mr. De Wever zal ik mijn mening hierover verder toespitsen.

Als ik heel eerlijk ben, ben ik het eens met hem dat de overstap langer zal duren dan 2030. Dit betekent echter niet dat we er geen werk van moeten maken. Des te eerder er aan de overstap begonnen wordt, des te eerder ze gemaakt zal zijn. Persoonlijk denk ik dat een volledige afstap van kernenergie niet zal gebeuren vooraleer kernfusie operationeel en commercieel voordelig wordt, maar enkel de toekomst kan dit bewijzen.

Laatst aangepast door Andres.V*nlandewyck : 16th May 2018 om 19:56.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.