actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th December 2016, 22:30
Yannick A*thonis Yannick A*thonis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: heist op den berg
Posts: 26
Deze studente vocht tegen Assad én ISIS, maar nu zit ze in de gevangenis

Vandaag om 18:15 door mrra | Bron: THE SUN, THE GUARDIAN, VICE, INDEPENDENT
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161219_02634770

Deense studente Joanna Palani was amper 22 jaar oud toen ze besloot om te gaan vechten tegen de terreur in Irak en Syrië. Eén jaar later keerde ze terug naar haar geboorteland en nu is ze daar opgepakt. Dat zorgt voor een heftig debat in Denemarken, want teruggekeerde jihadi’s laten ze onder begeleiding wel vrij.
In november 2014 vertrok Joanna Palani naar Syrië, waar ze zich aansloot bij de YPG (de Koerdische Volksberschermingseenheden) en later ook bij de Peshmerga (de westers getrainde strijdkrachten van Iraaks-Koerdistan).

“De Koerden vechten voor democratie, rechten voor vrouwen en westerse waarden”, zei Joanna Palani toen tegen Vice. “Ik ging vechten met het idee dat als ik gevangengenomen of gedood zou worden, ik trots mocht zijn op de reden waarom ik daar was.” In haar eerste nacht al werd haar Zweedse medestrijder doodgeschoten, maar ze dacht er niet aan om terug naar huis te keren. Eén jaar later pas kwam ze toch terug naar Denemarken.

Opgepakt

In haar geboorteland werd ze niet met open armen ontvangen. De politie legde haar meteen een verbod op om te reizen omdat ze een “mogelijk gevaar zou zijn voor de publieke orde”, met als bedoeling dat ze niet meer richting Islamitische Staat zou kunnen gaan. Aan dat reisverbod moest Joanna zich twaalf maanden lang houden.

Dat deed ze niet, want ze bracht toch een bezoek aan Qatar, gaf ze toe aan de rechtbank. Omdat ze de voorwaarde schond, werd Joanna meteen opgepakt. Joanna zit nu in voorhechtenis in de grootste gevangenis van Denemarken, Vestre Fængsel in Copenhagen in afwachting van haar proces. Ze riskeert een celstraf van maximum zes maanden.

“Hypocriet!”

Vanuit Denemarken vertrok een opvallend hoog aantal strijders naar Syrië om te strijden voor ISIS. (Enkel in ons land zijn er in verhouding meer mensen die vertrokken zijn vanuit Europa.) Als ISIS-strijders terugkomen willen ze eerst proberen om hen te deradicaliseren en te begeleiden.

Haar advocaat Erbil Kaya vindt dat bijzonder ironisch. “Ze steken nu iemand in de gevangenis die aan dezelfde kant vocht als de internationale coalitie en Denemarken zelf. Het is gewoon hypocriet om haar daar nu voor te straffen. Zouden we dat niet beter doen met de ISIS-strijders? Dit is toch gewoon niet logisch.”

Het is niet simpel voor Joanna, laat ze weten via haar advocaat. “Er zijn heel veel mensen tegen mij hier in Kopenhagen. Ik kan geen werk vinden, want ze bellen werkgevers om te zeggen dat ik een gevaar ben voor de nationale veiligheid. Het lijkt alsof er niemand aan mijn kant staat.”

Eigen mening:
Ik vind het schandalig dat ze iemand straffen die vecht voor de mensenrechten van andere. Het meisje is nog zo jong en vindt andere hun leven belangrijker dan het hare. Wanneer ze terugkeert zou ze met open armen ontvangen moeten worden. Ze zou een heldin moeten zijn in haar land en mensen zouden trots op haar moeten zijn. In plaats daarvan wordt ze als een gevaar gezien. Ze mag het land niet uit alsof ze een crimineel is. In feite vecht ze zelf tegen criminelen en ze wordt er nog eens voor gestraft. Ze kan zelf een gevangenisstraf krijgen, dit kan ik al helemaal niet begrijpen. Ik snap dat we voorzichtiger moeten zijn maar dit meisje heeft gevochten voor alles waar wij in geloven. Waarom zouden we haar dan moeten straffen, ze vecht voor onze idealen. Ik vind dus dat ze haar niet mogen straffen maar haar moeten eren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.