|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Derde meer spijbelaars op lagere school
De lagere en middelbare scholen krijgen steeds meer te maken met spijbelaars. In het schooljaar 2010-2011 waren 7.266 kinderen ongeoorloofd afwezig, 20 procent meer dan in 2009-2010. Dat blijkt uit cijfers van het jaarrapport leerplichtcontrole van het Agentschap voor Onderwijsdiensten, schrijft De Morgen.
De stijging is relatief het grootst bij de basisscholen. Van de 395.018 kinderen waren er in het schooljaar 2010-2011 liefst 1.373 leerlingen niet aanwezig, 35 procent meer dan het jaar ervoor. De meeste spijbelaars zitten in het eerste leerjaar. Het Agentschap voor Onderwijsdiensten merkt op dat de oorzaak van de afwezigheid vooral gezocht moet worden bij de ouders. Antwerpen en Oost-Vlaanderen moeten de meeste spijbelaars tolereren. Bijna 70 procent van hen heeft een andere thuistaal dan het Nederlands, terwijl 30 procent lid is van de trekkende bevolking. In het secundair is het aantal ongeoorloofd afwezigen met 16,6 procent gestegen tot 5.893. Ook hier betreft het vooral anderstaligen uit grootstedelijke gebieden. Scholen schakelden 1.438 keer de politie in om leerlingen te traceren. De meeste absenties worden volgens de scholen veroorzaakt door schoolmoeheid, opvoedingsonmacht van de ouders of een problematische gezinssituatie. Bron: hln, 11/10/2012 Eigen mening: Weer een nieuwsbericht dat laat zien hoe groot de uitdaging omtrent immigratie voor het onderwijs is. Dat taalachterstand in het onderwijs kan leiden tot leerachterstand in volgens mij algemeen geweten. Nu krijgen we ook nog eens cijfers die laten zien dat deze leerachterstand voor schoolmoeheid zorgt. Jammer wel dat er een cijfer ontbreekt. We weten dat 70% van de spijbelaars TNN leerlingen zijn, maar we weten nog niet hoeveel procent van de TNN leerlingen spijbelt. Dat zou pas laten zien hoe groot het probleem werkelijk is. |
|
|||
|
|||
Derde meer spijbelaars op lagere school
Ik vind het een spijtige zaak dat ouders in de meeste gevallen verantwoordelijk zijn voor het feit dat hun kinderen spijbelen. Als ouder moet je – zeker in de lagere school – je kind ondersteunen.
Ik vind de term ‘schoolmoeheid’ een beetje voorbarig, zeker in de lagere school. Zorg ervoor dat je kind een goede nachtrust heeft en help het waar nodig bij zijn/haar schoolwerk. Wat me wel zorgen baart is dat bijna 70% van de spijbelaars anderstaligen zijn. Voor deze leerlingen is onderwijs zeker zo belangrijk. Misschien moeten er sancties overwogen worden om dit probleem op te lossen. Deze sancties moeten in de eerste plaats de ouders 'raken' aangezien het in de meeste gevallen hun initiatief is. Als er geen kindergeld betaald wordt op de dagen dat hun kind niet aanwezig is, dan zal het spijbelgedrag vermoedelijk snel afnemen. |
|
|||
|
|||
Ik vind dit bericht onrustwekkend, zeker omdat het aantal spijbelaars de laatste jaren alleen maar blijft stijgen. Dat de anderstaligen hierin een groter percentage voor hun rekening nemen, moet een signaal zijn dat we ook deze groep moeten aanmoedigen om niet zomaar thuis te blijven. Veel anderstalige ouders zijn minder stipt dan diegene die Nederlands praten. Als de school bijvoorbeeld om 8.30u begint, dan vinden zij 9.00u ook nog op tijd. Dit is gewoon een andere mentaliteit, maar zij moeten begrijpen dat het belangrijk is voor de toekomst van hun kinderen. Dat ze weten dat ze stipt moeten zijn en vooral niet zomaar thuisblijven als dit niet nodig is. Als kinderen het gewend zijn om zomaar thuis te blijven, gaan ze dit later ook doen en dit op hun beurt weer doorgeven aan hun kinderen.
Er zouden eventueel sancties kunnen volgen, maar volgens mij zijn er momenteel al een paar, maar deze werpen dan niet meteen hun vruchten af. De ouders en de kinderen moeten het belang van hun aanwezigheid inzien. Er kunnen misschien nog meer acties rond worden gedaan om de ouders en hun kinderen te laten inzien dat dit gedrag niet tolereerbaar is. |