actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd January 2013, 10:32
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Medische regularisatie te streng

‘Medische regularisatie te streng'

BRUSSEL - De Dienst Vreemdelingenzaken is te streng bij aanvragen voor medische regularisatie. Dat stellen vluchtelingenorganisaties, advocaten en dokters aan de kaak in De Morgen. ‘Ook vluchtelingen die zwaar ziek zijn blijven door de strengere controle in de kou staan.'
De laatste jaren lag het aantal aanvragen om medische regularisatie zo hoog dat staatssecretarisvoor Asiel en Migratie Maggie De Block (Open VlLD) in februari een ‘medische filter' invoerde om misbruik tegen te gaan.
Een medisch verblijf kan enkel nog bij zeer ernstige gezondheidsklachten. Maar vluchtelingenorganisaties en advocaten waarschuwen dat de slinger nu te ver doorslaat.
'Je moet tegenwoordig al halfdood zijn voor je aanvraag wordt goedgekeurd', zegt advocaat Stany Buysse, die regelmatig optreedt in regularisatiezaken. ‘Stond de deur vroeger wagenwijd open, dan zien we nu het andere uiterste: de deur is potdicht, ook voor hen die dringend hulp nodig hebben.'
Ook Ellen Druyts van vluchtelingenorganisatie Kruispunt Migratie-Integratie uit in De Morgen haar bezorgdheid. 'DVZ gaat nu zo rigide tewerk dat je schrijnende toestanden krijgt. Iemand uit Somalië met hiv wordt afgewezen omdat zijn ziekte nog niet levensbedreigend zou zijn, terwijl dit geen vereiste is.'
De Raad van State heeft volgens De Morgen de Dienst Vreemdelingenzaken terechtgewezen omdat ze te streng is bij de aanvragen voor medische regularisatie.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...130102_00419459

Datum: 02/01/2013

Mening:

Dit verhaal bekijk ik eigenlijk dubbel. Ik begrijp volledig dat Maggie De Block gedwongen werd om een medische filter in te voeren om misbruik tegen te gaan, maar ik denk wel dat deze filter minder streng had mogen zijn. Op dit moment worden degenen die echt dringend medische hulp nodig hebben niet geholpen door deze strenge maatregelen, wat erg jammer is. Ik begrijp dan ook dat de Dienst Vreemdelingenzaken terechtgewezen wordt door de Raad van State, maar ik hoop wel dat dit er niet voor zal zorgen dat weer iedereen medische hulp kan krijgen. Wanneer dit gebeurt zitten we weer terug bij het misbruik van de laatste jaren. Ik hoop dus (en ik besef ook dat het moeilijk zal zijn om de grens te stellen) dat de terechtwijzing ervoor zal zorgen dat men de filter wat minder streng maakt, zodat degenen die echt nood hebben aan hulp deze hulp kunnen krijgen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd January 2013, 15:25
Annelies.Stokbroekx Annelies.Stokbroekx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 95
De Block: "Uitspraak RvS over medische regularisatie is gedateerd"

De Block: "Uitspraak RvS over medische regularisatie is gedateerd"

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Maggie De Block (Open Vld). © photo news.
"De uitspraken van de Raad van State over de medische regularisatie dateren van voor de hervorming van het systeem." Dat is te horen bij het kabinet van staatssecretaris voor Asiel en Migratie Maggie De Block in reactie op het artikel dat vandaag in de krant De Morgen verscheen.

Volgens de krant heeft de Raad van State de Dienst Vreemdelingenzaken terechtgewezen omdat die te streng zou optreden bij aanvragen voor medische regularisaties. "Het recentste arrest van de Raad van State dateert echter van 21 november en daarin werd een beslissing van de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen van november vorig jaar verbroken", is te horen bij het kabinet van De Block.

Pas in februari 2012 werd het nieuwe systeem van kracht, waarbij een medische screening wordt toegepast op de aanvragen. De dossiers worden nu snel onder de loep genomen door een twintigtal artsen, die onder meer beoordelen of de aandoening levensbedreigend is en of ze in eigen land kan worden behandeld. Pas daarna wordt beslist of de casus ten gronde wordt bestudeerd.

De Dienst Vreemdelingenzaken en De Block geven wel toe dat er streng wordt opgetreden als er zaken ontbreken in het dossier, zoals een stempel van een arts. Er zijn voorlopig geen cijfers over de evolutie van de medische regularisaties. "Over de individuele gevallen die worden aangehaald, communiceren wij niet", is te horen bij de Dienst Vreemdelingenzaken.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...gedateerd.dhtml
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.