actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 6th January 2005, 15:12
Michai Geyzen's Avatar
Michai Geyzen Michai Geyzen is offline
Donkey!!

Holebi

Persmededeling
Gent, 11 augustus 2004
Holebi’s leggen krans neer in Fort BreendonkHolebivertegenwoordigers leggen op 4 september, tijdens de 60ste herdenking van deTweede Wereldoorlog, een bloemenkrans neer in het Fort van Breendonk. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat holebi’s officieel kunnen deelnemen aan deze plechtigheid. Op die manier worden dit jaar ook in België de homoslachtoffers van de Tweede Wereldoorlog herdacht.

HOLEBI's pleiten dag in dag uit voor de volledige integratie en acceptatie. Toch distanciëren velen zich door manifestaties als 'The love parade', 'the naviGAYtion', en speciale bloemenkrans neerleggen. Als ik aan WOII denk, denk ik niet aan homo's of hetero's, ik denk gewoon aan 'mensen' die allemaal geleden hebben.

Neem me niet kwalijk, ik heb totaal geen negatieve houding ten opzichte van HOLEBI's, voor mij speelt het echt geen rol welke geaardheid, kleur, dikte je hebt. Ik plaats mensen niet in vakjes, wat ik trouwens absurd en discriminerend vind. Toch heb ik ergens het gevoel dat vele HOLEBI's het werk van de 'Holebi vooraan in de vuurlinie, alle hetero's afmakend, met de roze vlag in de hand' helemaal niet appreciëren.

Of trek ik aan het kortste eind?
Met citaat antwoorden
Oud 6th January 2005, 16:21
katleen's Avatar
katleen katleen is offline
katleen

Stuur een bericht via MSN naar katleen
Citaat:
Als ik aan WOII denk, denk ik niet aan homo's of hetero's, ik denk gewoon aan 'mensen' die allemaal geleden hebben.

Op zo'n dag herdenk je mensen, geen groepen! Je herdenkt de gebeurtenissen, het leed en niet de sexuele geaardheid van de mensen. Ik ben ook voor gelijke rechten bij holebi's maar hier heeft het geen enkel belang! Aan de frontline maakte het volgens mij niet uit of je homo was, je werd toch ook aangevallen en je moest ook je leven verdedigen..
Met citaat antwoorden
Oud 6th January 2005, 18:45
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Ehm, ik denk niet dat het hier gaat om de homo's die in de vuurlinie stonden te vechten maar wel om de slachtoffers van de Nazivervolging. Zoals u hopelijk wel weet waren homoseksuelen één van de vele groepen die door Hitler als minderwaardig werden bestempeld en zodus ook werden uitgeroeid.
Oud 6th January 2005, 23:21
Pieterjan's Avatar
Pieterjan Pieterjan is offline
------

niet goed begrepen

Wat ik niet goed begrijp en ook niet kan afleiden uit de post is de reden waarom deze holebi's nu net het fort van Breendonk uitkiezen om die krans neer te leggen? Het fort van Breendonk typeert nu toch net de jodenvervolging? Heb je toevallig nog het oorspronkelijke artikel bij je?
"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve -
Met citaat antwoorden
Oud 6th January 2005, 23:35
Pieterjan's Avatar
Pieterjan Pieterjan is offline
------

Nog een vraagje ivm met het artikel. Staat er soms in waarom ze nu juist voordien geen deel mochten nemen aan de plechtigheid?

Citaat:
Orgineel gepost door Michai Geyzen
Het is voor het eerst in de geschiedenis dat holebi’s officieel kunnen deelnemen aan deze plechtigheid.
"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve -
Met citaat antwoorden
Oud 7th January 2005, 11:37
Sara Sara is offline
Sara Bosman

Ik dacht bij het lezen hetzelfde als Kenny,
en dan lijkt het me logisch dat de holebi's een krans neerleggen, als aandenken aan het leed dat ze in WOII als gestigmatiseerde groep hebben ondergaan ...

Ik denk niet dat holebi's zich daardoor willen distantiëren van de rest, of zich "beter" voelen dat hetero's.
Met citaat antwoorden
Oud 7th January 2005, 12:44
katleen's Avatar
katleen

Citaat:
Zoals u hopelijk wel weet waren homoseksuelen één van de vele groepen die door Hitler als minderwaardig werden bestempeld en zodus ook werden uitgeroeid.

Euhm, tuurlijk weet ik dat! Maar ik had het erover dat er op zo'n dag toch geen plaats is om in vakjes en groepjes te denken. Aan het front was iedereen gelijk hoor, en ik vind het een dag om helden te herdenken! Elke soldaat die daar gevochten heeft is belangrijk en daar zullen ze echt niet in groepjes gedacht hebben. Het is juist een kans om te tonen dat ze gelijk zijn!
Met citaat antwoorden
Oud 7th January 2005, 14:26
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Citaat:
Orgineel gepost door katleen
Maar ik had het erover dat er op zo'n dag toch geen plaats is om in vakjes en groepjes te denken. Aan het front was iedereen gelijk hoor, en ik vind het een dag om helden te herdenken! Elke soldaat die daar gevochten heeft is belangrijk en daar zullen ze echt niet in groepjes gedacht hebben. Het is juist een kans om te tonen dat ze gelijk zijn!

Maar zoals ik dus al zei, het gaat hier helemaal niet om de soldaten aan het front of de vuurlinie. Het gaat om de slachtoffers van de Nazivervolging, dat zijn twee verschillende dingen weet u wel.

En waarom moet er nu geschermd worden met dat 'niet opdelen in vakjes en groepjes'-argument? Elke bevolkingsgroep die destijds slachtoffer was, heeft toch het recht om zijn eigen herdenkingsplechtigheid met z'n eigen karakteristieken te houden? Net zoals ook de joodse gemeenschap dat jaarlijks doet. En doe dat nu alsjeblieft niet af als discrimenerend of wat dan ook...

Vandaar dat men waarschijnlijk ook bewust gekozen heeft voor een plechtigheid aan het Fort van Breendonk. De naam is misschien wat verwarrend maar het was tijdens de Tweede Wereldoorlog geen 'fort' meer maar wel een gevangenis waar allerlei politieke gevangenen en weerstanders werden opgesloten en gefolterd.
Oud 7th January 2005, 15:56
katleen's Avatar
katleen

Citaat:
En waarom moet er nu geschermd worden met dat 'niet opdelen in vakjes en groepjes'-argument? Elke bevolkingsgroep die destijds slachtoffer was, heeft toch het recht om zijn eigen herdenkingsplechtigheid met z'n eigen karakteristieken te houden? Net zoals ook de joodse gemeenschap dat jaarlijks doet. En doe dat nu alsjeblieft niet af als discrimenerend of wat dan ook...

Maar waarom moet da allemaal apart, samen sterk, zoals in de oorlog! Ik begrijp gewoon ni waarom er zoveel nadruk moet gelegd worden op verschillende groepen. Als die groepen zich herenigen en samen hun protest laten horen en de herdenkingen vieren heeft het toch een veel mooiere betekenis!
Met citaat antwoorden
Oud 7th January 2005, 17:14
Sara Sara is offline
Sara Bosman

Natuurlijk kan je gewoon alle "slachtoffers" herdenken.
Alleen denk ik, dat holebi's hun eigen groep benadrukken, zodat dat niet vergeten zou worden!
Zodat iedereen weet, dat tijdens de oorlog mensen met een holebi-geaardheid, daarvoor vermoord werden ...
Met citaat antwoorden
Oud 7th January 2005, 17:50
Michai Geyzen's Avatar
Michai Geyzen Michai Geyzen is offline
Donkey!!

Het hele artikel (u vraagt, wij...)

Persmededeling
Gent, 11 augustus 2004
Holebi’s leggen krans neer in Fort Breendonk
Holebivertegenwoordigers leggen op 4 september, tijdens de 60ste herdenking van de Tweede Wereldoorlog, een bloemenkrans neer in het Fort van Breendonk. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat holebi’s officieel kunnen deelnemen aan deze plechtigheid. Op die manier worden dit jaar ook in België de homoslachtoffers van de Tweede Wereldoorlog herdacht.
“Homo’s werden - in tegenstelling tot de joden en de zigeuners – niet massaal en systematisch uitgeroeid door de nazi’s. Dit neemt niet weg dat naar schatting 50.000 Duitse en Oostenrijkse homoseksuelen opgesloten werden in de kampen. Organisaties van homoseksuelen werden verboden en homo- en lesbiennecafés werden gesloten door de nazi’s. Homo’s waren “volksschadelijke elementen” en een zeshonderdtal homo’s werd
gecastreerd. Vijftienduizend homo’s – of misschien wel het dubbele aantal – overleefden de kampen niet.” (Artikel van Paul Borghs: “Breendonk herdenkt holebi’s”, Uit: Zizo, sep-okt 2004, verschijnt op 26 augustus)
Dankzij tussenkomst van onder anderen sp.a-senator Staf Nimmegeers kunnen holebi’s voor het eerst in de geschiedenis officieel deelnemen aan deze plechtigheid. Tijdens de jaren ’70 en de jaren ’80 hebben leden van de holebibeweging een aantal keer actie gevoerd om ook homoslachtoffers van het nazi-regime te herdenken in Breendonk. Maar tot vorig jaar waren zij niet welkom tijdens de officiële herdenkingsplechtigheid. Daar komt in 2004
verandering in.

Ben effe niet on-line geweest. Hier het originele artikel.

Citaat:
Zoals u hopelijk wel weet waren homoseksuelen één van de vele groepen die door Hitler als minderwaardig werden bestempeld en zodus ook werden uitgeroeid.

Inderdaad Kenny, zoals beschreven in het artikel.

Mag ik er eventjes aan toevoegen dat elke bevolking van elk land als minderwaardig werd beschouwd. Je hebt de Joden, de Holebi's, de verzetstrijders, de Joden-verstoppers, de Colaborateurs,... noem maar op.

Ik heb met het feit, dat Holebi's op die manier hun gemeenschap willen eren en herdenke, geen enkel probleem. Toch stel ik mij deze vraag: waarom leggen we dan ook geen krans neer voor:
1) de weduwen
2) de wezen
3) de verzetstrijders
4) de vrouwen die verkracht zijn
5) de zigeuners
6) de niet-blonden
7) de niet-blauw-ogigen (of hoe zegt men dat?)

Ik ben er mij van bewust dan vele groeperingen wel kransen krijgen, maar krijgen ze ook zoveel media-aandacht.

Komaan, overtuig mij van men ongelijk... pleas!!
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:00.