actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > In de Marge van het Nieuws
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 24th November 2018, 12:20
Indy.Geeraerts
Gast

Talking Het nieuwe feminisme van #nobra

Millennials gooien de beha over de haag

De #nobra-beweging is in opmars. Geïnspireerd door het nieuwe feminisme en overtuigd van het comfort schrappen jonge vrouwen steeds vaker de beha uit hun garderobe. ‘Ik zie het nut niet in van dat ding.’
Cathérine De Kock

De keren dat Hannah Horvath in Girls geen beha droeg: we kunnen ze niet bijhouden. Als het personage van Lena Dunham al een beha droeg, dan was het een bralette. Die beha zonder beugels en zonder voorgevormde cups is voor veel vrouwen de tussenstop is naar een groots, behaloos leven.
Op Instagram tellen de hashtags #nobra en #nobraclub bijna 150.000 posts. Vrouwen, met borsten in alle maten en vormen, poseren er trots zonder beha. De #nobra-beweging groeit, in het zog van haar nichtje #freethenipple, de beweging die aanklaagt dat vrouwentepels (in tegenstelling tot die van mannen) gecensureerd worden op sociale media. Sterren als Demi Lovato, Jennifer Lawrence, Bella Hadid, Kendall Jenner en Rihanna (die met Savage x Fenty haar eigen lingerielijn heeft – veel bralettes ook daar) verschijnen geregeld zonder beha.

Ook studente Amelie Van Negen (20) heeft zich bekeerd. ‘Een vriendin van me droeg plots geen beha meer en ik dacht: tiens, dat kan dus. Ik vond het heel bevrijdend dat geen beha een optie was.’ Na een korte overgangsperiode waarin ze bralettes droeg, schoof Van Negen drie jaar geleden de beha helemaal aan de kant. ‘Ik heb me een week bekeken gevoeld en daarna was het over’, zegt ze. ‘Ik voel me nu net meer zelfverzekerd zonder beha. Ik heb niet zulke grote borsten, het is gewoon comfortabeler zonder. Ik zie het nut niet in van dat ding. Verschillende vriendinnen van me zijn intussen gestopt met een beha te dragen.’

Schoonheidsideaal
De push-upbeha is helemaal passé, en ook de voorgevormde beugelbeha heeft het moeilijk. Victoria’s Secret, het lingeriemerk dat staat voor de gelifte, sexy boezem, ziet zijn verkoop sinds 2016 steeds dieper dalen. Vrouwen lusten de lingerie en het bijbehorende vrouwbeeld van de verleidelijke ‘angel’ in maatje 34 steeds minder. Afgelopen week publiceerde Heidi Zak, oprichter van het lingeriemerk Third Love, nog een open brief in The New York Times waarin ze aanklaagde dat het Amerikaanse merk een mannelijke fantasie aan vrouwen verkoopt.

Als hippe millennials nog een beha dragen, dan kiezen ze voor bralettes of sportbeha’s. Uit cijfers van Le Monde blijkt dat het Franse lingeriemerk Princesse Tam-Tam de verkoop van zijn beugelbeha’s zag afnemen naar 30 procent (tegenover nog 50 procent in 2016) terwijl de verkoop van flexibele beha’s meer dan verdubbelde.

Ook Tine Prophete van de Brusselse lingeriezaak Under*wear ziet een mentaliteitsverandering. Underwear zet al langer in op body positivity en promoot al jaren de bralette. ‘We moeten nu minder hard strijd voeren om vrouwen te overtuigen om een niet-voorgevormde beha te proberen’, zegt ze. ‘Een beha die niet voorgevormd is, beweegt met je borst mee en toont de natuurlijke vorm van een borst, terwijl een voorgevormde beha je borsten in een standaardvorm dwingt. Maar er bestaat natuurlijk geen algemene tietenstandaard.’

Die toenemende liefde voor de bralette kun je niet los zien van een dwarsere, meer open kijk op het vrouwelijke schoonheidsideaal. Tepels zijn meer zichtbaar in een bralette. Wie een bralette draagt, viert de natuurlijke vorm van haar borsten en haar tepels, in plaats van ze weg te stoppen. En wie geen beha draagt, doet dat al helemaal.

Feminisme
Geen beha dragen is even oud als de tweede golf van het feminisme vanaf de jaren 60. Maar met de symboliek van het patriarchale keurslijf dat vrouwen samen met hun beha van zich afgooiden, kwamen ook de mythes. Het feministische protest tijdens de verkiezing van Miss Amerika in 1968 wordt vaak genoemd als het begin van de #nobra-beweging. Er werden toen beha’s weggegooid, maar niet in brand gestoken. Volgens de betogers die er in 1968 bij waren, haalde de nadruk op de beha’s de aandacht weg van de kern van hun protest: gelijkheid tussen mannen en vrouwen.

De kwestie ‘wel of geen beha’ blijft hoe dan ook voer voor discussie, bij feministen en hun tegenstanders. Zo kreeg actrice Emma Watson het verwijt dat ze haar feministische idealen had verraden omdat ze zonder beha en met een petieterige bolero (een kort truitje) op de cover van Vanity Fair stond. ‘Eigenlijk zeiden ze dat ik geen feministe kon zijn en ... borsten hebben’, zei Watson nadien geërgerd op de BBC. ‘Feminisme is geen stok om andere vrouwen mee te slaan. Het gaat over vrijheid, bevrijding en gelijkheid. Ik zie niet in wat mijn borsten daarmee te maken hebben.’
Watson past helemaal in het nieuwe feminisme, dat de vrijheid van vrouwen om zelf keuzes te maken centraal stelt. Vrouwen zijn niet minder geëmancipeerd omdat ze make-up, hoge hakken of een beha dragen. En ze zijn ook niet plots minder vrouw als ze beha’s en make-up afzweren of hun lichaamshaar niet afscheren. Feministen zoals Watson verzetten zich tegen seksisme en de objectivering van vrouwen, maar niet per se tegen dingen die als stereotiep vrouwelijk worden gezien.

Gewoon cool
Amelie Van Negen koestert zowel het comfort als de feministische boodschap van haar leven zonder beha. ‘Niemand heeft iets over mijn borsten te zeggen. En niemand hoeft mij te vertellen dat ik een beha moet dragen. Mijn lief vond het indertijd niet leuk dat ik geen beha meer droeg, omdat mensen soms raar keken. Maar het is mijn beslissing, niet de zijne.’
Riskeren vrouwen niet om zonder beha net nog meer geseksualiseerd te worden? ‘Ik ben nog nooit lastiggevallen’, zegt Van Negen. ‘Het is niet omdat ik geen beha draag dat mannen het recht zouden hebben om me lastig te vallen. Ik wil niet bekeken worden als een seksueel object. Geen beha dragen zou normaal moeten zijn.’

Het is de houding die ook Kendall Jenner er op nahoudt. ‘Ik zie niet waarom iedereen zoveel gedoe maakt over geen beha dragen’, schreef ze op haar blog. ‘Ik vind het cool en de rest zal me worst wezen.’
Wat doet een behaloos leven met je lijf?

Er is amper wetenschappelijk onderzoek over het nut van de beha. Toch opmerkelijk, als je weet dat zo veel vrouwen er een dragen. ‘Dat komt omdat borsten er in zo veel vormen en maten zijn’, zegt Rudy Van den Broecke, professor gynaecologie verbonden aan de Borstkliniek van het UZ Gent. ‘Het is moeilijk om daar een standaard in te krijgen en wetenschappelijk onderzoek op te baseren.’

Veel vrouwen zijn ervan overtuigd dat ze door een beha het hangen van de borsten kunnen tegengaan. Maar die claim kun je niet hard maken, zegt Van den Broecke. ‘Er is bij mijn weten geen enkel wetenschappelijk bewijs dat het dragen van een beha een positief effect heeft op de stevigheid van het borstweefsel.’

Wat wel vaststaat, is dat het niet ongezond is. ‘Dat je er borstkanker van zou krijgen, is een mythe’, zegt Van den Broecke. Patiënten die een borstreconstructie hebben ondergaan, krijgen wel het advies om na hun operatie een beha te dragen. ‘Die beha houdt de borsten onbeweeglijk, zodat vrouwen minder pijn hebben en het litteken mooier kan genezen.’
Alle andere vrouwen krijgen van de dokter de vrije keuze. ‘Vrouwen met grote borsten vinden een beha meestal comfortabeler, maar ze hebben door hun beha soms last van snijdende schouderbandjes en kunnen zo pijn in schouders en nek krijgen.’ (cdl)

Bron: De Standaard, 24 november 2018
http://www.standaard.be/cnt/dmf2018...WRf5RbKgraEZ-wY

Eigen mening:
Fijn een "hippe millenial" te zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:12.